סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

כמה אנשים יכולים לגור במאדים?

אוכלוסיית כדור הארץ מונה היום 7.8 מיליארד בני אדם, ואילו אוכלוסיית מאדים – רק כמה רובוטים. בעתיד – הרחוק או הקרוב, תלוי את מי שואלים – נראה שהמאזן הזה ישתנה. אילון מאסק, מייסד ספייס אקס, שואף ליישב מיליון בני אדם במאדים עד שנת 2060. אבל כמה אנשים יכולים, תאורטית, לגור במאדים?

 

 

ובכן, שטח הפנים של מאדים הוא 144 מיליון קמ"ר. כדור הארץ גדול ממנו בהרבה: 510 מיליון קמ"ר. אלא שרוב שטחו של כדור הארץ מכוסה אוקיינוסים, ולא ניתן ליישבו. כשבוחנים את שטח היבשה של הארץ מגלים שהוא כמעט זהה לשטח היבשה של מאדים: 148 מיליון קמ"ר. ואם בכדור הארץ גרים 7.8 מיליארד בני אדם, במאדים יכול לחיות לפחות אותו מספר בני אדם.

 

 

אבל למעשה, רוב שטח האדמה של כדור הארץ כלל אינו מיושב. באנטרקטיקה, למשל, חיים כ-1,000 איש בקיץ וכ-200 איש בחורף על שטח הדומה לשטחן של ארצות הברית ומקסיקו גם יחד – ביתם של קרוב לחצי מיליארד איש.

 

1map.jpg

מפת העולם. בשטח העיגול האדום (סין, הודו, אינדונזיה ויפן) חיים יותר אנשים מאשר מחוץ לעיגול. קרדיט: Strebe
מפת העולם. בשטח העיגול האדום (סין, הודו, אינדונזיה ויפן) חיים יותר אנשים מאשר מחוץ לעיגול. קרדיט: Strebe

 

2Mars_HST_Mollweide_map.jpg

שטחו של מאדים כמעט זהה לשטחו של כדוה
שטחו של מאדים כמעט זהה לשטחו של כדוה

 

למעשה, רק כחמישית משטח האדמה של כדור הארץ מיושב. ובאותם שטחים שתנאיהם מאפשרים יישוב, בני אדם נוטים להתיישב סמוך למשאבי מים. כ-40% מאוכלוסיית העולם כולו מתגוררת במרחק של פחות מ-100 ק"מ מקו החוף, והשאר מתגוררים סמוך לנהרות, לנחלים ולאגמים.

 

במאדים אין קו חוף, אין נהרות ואין אגמים. הוא צחיח ממדבר סהרה וקפוא מאנטרקטיקה. החיים במאדים יהיו תלויים בטכנולוגיה, כלומר ביצירת סביבת מחיה מלאכותית וסגורה שתדַמה את התנאים בכדור הארץ. לכאורה אפשר להניח פיזור אוכלוסין קיצוני ולתת לכולם לגור בכל מקום: אם נקצה 100 מ"ר לכל מתיישב במאדים, ובהנחה שלא נבנה שם לגובה, נוכל לשכן בכוכב האדום כ-1.5 טריליון בני אדם (144 מיליון קמ"ר לחלק ל-100 מ"ר).

 

אלא שכל זה טוב ויפה בתאוריה. בפועל, התשובה מורכבת הרבה יותר. כי למרבה ההפתעה גם במאדים, כמו בכדור הארץ, יש אזורים עדיפים למחיה מאחרים. ונשאלת השאלה: היכן כדאי יהיה למתיישבי מאדים להתמקם?