יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

צדק וספיקה בקבוצת בתולה נפגשים בשמים

יום שלישי 12.9.17

שאו מבט לשמים בכל שעות החשיכה של ערב יום שלישי, ותוכלו להבחין במפגש מלכותי בהחלט ונדיר למדי. צדק, הגדול בכוכבי הלכת שלנו, והמלך הבלתי מעורער של מערכת השמש שלנו, יחלוף בשמים בסמוך מאוד לספיקה (Spica או α בבתולה) הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים בתולה, ואחד הכוכבים הבהירים ביותר בשמי הלילה.
-
שאו מבט לשמים בכל שעות החשיכה של ערב יום שלישי, ותוכלו להבחין במפגש מלכותי בהחלט ונדיר למדי. צדק, הגדול בכוכבי הלכת שלנו, והמלך הבלתי מעורער של מערכת השמש שלנו, יחלוף בשמים בסמוך מאוד לספיקה (Spica או α בבתולה) הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים בתולה, ואחד הכוכבים הבהירים ביותר בשמי הלילה. צדק ישוב להתקבץ עם ספיקה רק בעוד 11 שנים ב-25 בדצמבר 2028.
 
מובן שכשאנחנו אומרים "התקבצות" איננו מתכוונים למרחקם של כוכבים בפועל זה מזה. ספיקה ימשיך לזרוח לו במרחק של כ-260 שנות אור ממערכת השמש שלנו. כאשר צדק, המצוי במרחק של פחות משעת אור אחת מאיתנו יחלוף בסמוך לקו הראייה שלנו עם ספיקה, הם יראו לנו במרחק זוויתי קטן, כלומר במרחק קטן זה מזה בכיפת השמים. כמה קטן?
 
את המרחקים בין גרמי השמיים הנצפים מודדים בדרך כלל במעלות קשת ובדקות קשת. במעלה אחת יש 60 דקות (אבל בלי קשר לדקות זמן). גודלו הזוויתי של הירח, לדוגמה, הוא כחצי מעלת קשת, כלומר- 30 דקות קשת. המרחק בין צדק לספיקה יגיע הערב ל 3 מעלות קשת, כך שנראה אותם במרחק של כשישה קוטרי ירח זה מזה. 
 

שמים חסרי מנוח

 
בזכות סיבובו של כדור הארץ סביב צירו, אין רגע דל והשמים משתנים ללא הרף. כל גרמי השמים זורחים במזרח מידי יום ולילה נעים על פני כיפת השמים ושוקעים במערב. השינוי נעשה מורכב יותר כשנוסיף על כך את תנועת ההקפה של כדור הארץ סביב השמש, ותנועת ההקפה של שאר כוכבי הלכת סביב השמש. שלל התנועות האלה גורמות לתנועה הדדית מורכבת בין כוכבי הלכת לעצמם, לכדור הארץ ולכוכבי השבת. 
 
צדק מצוי בחודשים האחרונים בתנועה דמוית לולאה, בתנועה הלוך חזור ממערב למזרח למערב. למעשה, יוצא שצדק עבר 3 פעמים בסמוך לספיקה והערב זו ההתקבצות האחרונה. כאמור, צדק ישוב להתקבץ עם ספיקה רק בעוד 11 שנים ב-25 בדצמבר 2028.
 
לא כך תראו את צדק במשקפת שלכם, אבל טוב להיזכר | צילום: NASA/SwRI/MSSS/Shawn Handran
לא כך תראו את צדק במשקפת שלכם, אבל טוב להיזכר | צילום: NASA/SwRI/MSSS/Shawn Handran
 
 

איך מאתרים את כוכב הלכת צדק וכוכב ספיקה? 

 
ככלל, את כוכבי הלכת שלנו קל לאתר. ראשית, משום שהם גרמי השמים היחידים פרט לירח שלנו, שאינם מנצנצים (שאר הכוכבים שכן מנצנצים הם כוכבי שבת רחוקים. אז במהלך הערב והלילה, חפשו בשמים את הכוכב הבהיר ביותר שאינו מנצנץ- זהו כוכב הלכת צדק! הכוכב ספיקה ממוקם כשתי מעלות קשת לצידו. 
 
למידע נוסף כיצד לזהות את כוכבי השמים בכלל והתקבצויות בפרט, קראו עוד כאן.
 
מי שיביט בשני הכוכבים המלכותיים במשקפת, יצליח גם לראות את ניגוד הצבעים בין ספיקה התכול לצדק הצהבהב ואף להבחין ב-4 ירחיו הבהירים של צדק - הירחים הגלילייאניים. 
 
לא מצאתם? תמיד אפשר להיעזר באפליקציה Google Sky Map שתעשה לכם קצת סדר בשמים.
 
תגיות:
sky calendar Image
ספיקה- הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים בתולה | תחריט מספר האסטרונומיה Urania's Mirror (שנת 1825)