חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

לנצח נזכור: יוזמה לצירוף שמות כל חללי "חרבות ברזל" למשימת נאס"א לכוכב הלכת צדק

עודד כרמלי
21.11.2023
הירח אירופה, כפי שצולם על ידי הגשושית ג'ונו בשנה שעברה. קרדיט: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS
הירח אירופה, כפי שצולם על ידי הגשושית ג'ונו בשנה שעברה. קרדיט: NASA / JPL-Caltech / SwRI / MSSS

יוזמה מקומית לצירוף שמות כל כ-1,200 קורבנות "חרבות ברזל" למשימת אירופה קליפר (Europa Clipper) של נאס"א, שעתידה להמריא באוקטובר 2024 במטרה לחפש סימני חיים באירופהירחו המסקרן של כוכב הלכת צדק. אם היוזמה תצא לפועל, שמות החללים ישובצו על גבי שבב מיוחד במקפת, יגמעו 2.6 מיליארד ק"מ בחלל ויגיעו למערכת צדק בסוף 2030.

 

"בנאס"א יזמו תחרות כתיבת שירה בשם 'מסר בבקבוק'", מסביר מהנדס החלל מידד פריינטא. "השיר שנבחר הוא שירה של משוררת אמריקאית בשם עדה לימון, שכותרתו 'שבחי המסתורין: שיר לאירופה', ושיר זה ייצרב על גבי שבב שיישלח יחד עם האירופה קליפר. כעת בנאס"א מזמינים אנשים לחתום את שמם על השיר. הם בעצם קוראים לכולם להוסיף את שמם לשבב, וכך להישלח לכוכבים. ההרשמה נסגרת בסוף השנה, וכל השמות שיתווספו עד ל-31 בדצמבר ייצרבו על השבב יחד עם השיר – ויטוסו עם הקליפר לאירופה. כשאני ראיתי את הקמפיין הזה של נאס"א, חשבתי שיש פה הזדמנות להנציח את שמות הנרצחים והחללים. דווקא במשימה לצדק, דווקא במשימה שמחפשת חיים".

 

 

Image
מהנדס החלל מיידד פריינטא. קרדיט: מירי ביטון
מהנדס החלל מיידד פריינטא. קרדיט: מירי ביטון

 

פריינטא הוא אחת הדמויות המוכרות בתעשיית החלל הישראלית. הוא היה המהנדס הראשי בלווייני עמוס, ונוס ודוכיפת, הקים את אפקטיב ספייס – היום אסטרוסקייל – יחד עם אריה הלזבנד, הקים את סקיי אנד ספייס גלובל ומ-2010 הוא מקדם את הניו ספייס בישראל – בין היתר באמצעות תוכנית האינטרנט שלו, ספייס קפה ישראל, שחושפת לעולם את תעשיית החלל האזרחית והמסחרית בארץ. במסגרת זו, הוא פעיל ב"ספייס 50", ענף החלל באיגוד ההייטק הישראלי.

 

פריינטא נתקל בקושי לממש את היוזמה, כיוון שלמרבה הצער מדובר בהמון שמות. "הבנתי שיידרשו לי ימים שלמים כדי למלא את הטופס של נאס"א – ולכן פניתי לחברים בבקשה למצוא עוד מתנדבים. לבסוף פניתי לידידי אבישי צברי, איש פינטק ואלגוריתמיקה, ויחד פיתחנו כלי שממלא אוטומטית פרטיהם של כל החללים בטופס של נאס"א. בהמשך הבנו שלצערנו מעתה ועד השיגור ב-31 בדצמבר יתווספו הרוגים נוספים, ולפיכך בנינו תוסף שיודע לקחת חללים נוספים מהפרסומים הרשמיים – ולמלא גם להם את הטופס בדף המשימה של נאס"א".

 

מסע לירח הקרח אירופה

אירופה הוא הירח השני והקטן מבין ארבעת הירחים הגליליאניים של צדק, וגודלו כגודל הירח של הארץ. אירופה מכוסה קרח, ופני השטח שלו הם החלקים ומחזירי האור ביותר בכל מערכת השמש. המראה הצעיר הוביל להשערה לפיה בעומק של כ-10 ק"מ מתחת מתחת למעטה הקרח ישנו אוקיינוס גלובלי של מים נוזלים, שעומקו לפי הערכות כ-100 ק"מ (לעומת האוקיינוסים של כדור הארץ שעומקם הממוצע הוא כארבעה ק"מ בלבד), המתחממים כתוצאה מכוחות הגאות והשפל העוצמתיים של הענק הגזי צדק. צדק מחמם ומזין את החלק הפנימי של אירופה, מה שיכול לאפשר את קיומם של חיים מתחת לפני השטח הקפואים – בדומה לחיים שאנו מוצאים בקרקעיות האוקיינוסים החשוכות והקרות כאן בכדור הארץ. אירופה נחשב לאחד המועמדים המובילים לקיומם של חיים במערכת השמש.

 

"כמובן, אנחנו עדיין לא יכולים להבטיח שהשמות האלה אכן יטוסו. נאס"א צריכה לאשר זאת, וכולי תקווה שבסוכנות החלל האמריקאית יבינו שלא מדובר באמירה פוליטית, אלא במחווה אנושית. אנחנו רוצים להחזיר את התקווה שלנו, את האמונה שלנו, בעתיד טוב יותר. ואנחנו לא רוצים לשכוח אותם. אנחנו רוצים להרים את הראש ולדעת שהם שם. ואם אמנם יש חיים באירופה – לשמות האלה מגיע להיות שם ראשונים".