חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

החללית בראשית 2 תשתמש במערכת נחיתה שיפתחו החברות הישראליות: לולב ורמון ספייס

עמותת SpaceIL בחרה בלולב ספייס שתטמיע אלגוריתם לחיישני הנחיתה, שפיתחה על פלטפורמת המחשוב המתקדמת של רמון ספייס

7.09.2022
משימת בראשית 2 עם שתי הנחיתות על הירח. הדמייה: SpaceIL
משימת בראשית 2 עם שתי הנחיתות על הירח. הדמייה: SpaceIL

עמותת SpaceIL בחרה בלולב ספייס (Lulav Space) ורמון ספייס (Ramon.Space) שישלבו פתרונות ניווט טכנולוגיים מתקדמים למשימת בראשית 2, אשר תשוגר ב-2025 ולפי התכנון תבצע נחיתה כפולה על הירח. לאחר מכן תמשיך במסלולה סביב הירח במשך 5 שנים, ובמהלכן תקדם מחקר מדעי וחינוכי. 

 

במסגרת הפרויקט לולב ספייס תטמיע ותפעיל את האלגוריתם של חיישני הנחיתה שפיתחה בפלטפורמת המחשוב של רמון ספייס העמידה ברמות קרינה גבוהות וטמפרטורות קיצוניות, מצוידת במעבד החלל אשר פותח על ידי החברה ומיועד למשימות שונות, ביניהן ראייה ממוחשבת. הטכנולוגיה של רמון ספייס משמשת כמנוע הטכנולגי לאלגוריתם הניווט מבוסס ראייה ממוחשבת שפיתחה חברת לולב ספייס. 

 

שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL: " "על מנת לעמוד במשימה האתגרית, להנחית שתי נחתות בשני צידי הירח במשימת חלל אחת, דבר שלא נעשה מעולם, יש צורך בטכנולוגיות מתקדמות ואני שמח על בחירת השותפים החדשים שלנו לדרך.

 

"חיישני ניווט מדוייקים ואמינים הינם מרכיב קריטי עבור נחיתה על הירח " אומר נועם לייטר, מנכ"ל :לולב ספייס "אנחנו מאוד שמחים ונרגשים שנבחרנו על ידי עמותת SpaceIL לקחת חלק במיזם יוצא הדופן הזה ולסייע לחללית הישראלית במשימותיה המורכבות בחלל. על ידי שימוש במערכות המחשוב של  רמון ספייס, אנו יכולים לפתח את האלגוריתמים המתקדמים שלנו בקלות, במהירות ובאמינות, ולהבטיח שבכל עת החללית תקבל את המידע המדויק והאמין ביותר מהסנסורים שלנו, אשר יאפשר לה לעמוד במשימה ההיסטורית והחשובה הזו".

 

הטכנולגיה של  רמון ספייס הינה מנוע לאלגוריתמים מגוונים, במשימה זו היא משמשת כפלטפורמה המאפשרת שימוש באלגוריתם SLAM או Simultaneous Localization and Mapping, אשר יספק את המהירות והמיקום למערכת הניווט של הנחתת לצד זיהוי מפגעים לטובת נחיתה בטוחה על הירח.

 

Image
דגמי החללית בראשית 2, כולל הנחתות. צילום: שחר כהן, דוברות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה
דגמי החללית בראשית 2, כולל הנחתות. צילום: שחר כהן, דוברות משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

 

"עיבוד יעיל בזמן אמת של אלגוריתמים מורכבים יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון של משימת חלל" אומר אבי שבתאי, מנכ"ל  רמון ספייס: "אנו בטוחים שטכנולוגיית המחשוב המתקדמת שפיתחנו לא רק תעמוד בתנאים קיצוניים וקרינה, אלא גם תציג ביצועים טובים. יחד עם האלגוריתם הייחודי של לולב ספייס, נביא יחד את בראשית 2 בבטחה לירח. עד היום רמון ספייס לקחה חלק בלמעלה מ-50 משימות חלל שונות עבור מדינות וחברות בינלאומיות רבות. משימת חלל ישראלית המיועדת להגיע לירח הינה מרגשת אותנו מאוד, ואנו מצפים ומקווים שפלטפורמת המחשוב שלנו תהיה המנוע עבור משימות רבות נוספות בחלל ובכל רחבי מערכת השמש ".

 

היסטורית, נחתות ירח עושות שימוש בטכנולגיית RADAR וחיישני לייזר, כדי לספק למערכות הניווט הממוחשבות שלהן את מדדי הגובה והמהירות הנדרשים, ביחס לשטח הירח. עם זאת, החיסרון המרכזי של אותן מערכות הוא הגודל, המסה וצריכת האנרגיה הגבוהה שלהן. לולב ספייס פיתחה חיישן נחיתה אלטרנטיבי, יעיל הרבה יותר, בעל משקל נמוך וחסכוני בצריכת אנרגיה, מבלי לפגוע בביצועים הגבוהים שהוא מספק.

 

נחיתה על הירח מצריכה מערכות ניווט מודולריות המצוידות במצלמות, אלגוריתמים מורכבים של ראייה ממוחשבת, לצד סימולטורים גרפיים בעלי אמינות ויכולות דיוק גבוהות. כדי לעמוד בדרישות הגבוהות הללו, יש צורך במערכות בעלות כח חישוב עם ביצועים גבוהים מאוד. פתרון הניווט המשולב, שפיתחו  רמון ספייס ו-לולב ספייס יאפשר ביצועים מעולים, עמידות טובה יותר וחסכון משמעותי בעלויות, בהשוואה למערכות מבוססות RADAR מהדור הקודם או מערכות מבוססות לייזר.