חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

53 שנים לאפולו 11: באז אולדרין מוכר את העט שהציל את המשימה – ב-2 מיליון דולר

המכירה הפומבית "באז אולדרין: אייקון אמריקני" תיפתח ב-26 ביולי

עודד כרמלי
18.07.2022
החליפה של באז אולדרין ממשימת אפולו 11 גם תימכר. צילום: NASA
החליפה של באז אולדרין ממשימת אפולו 11 גם תימכר. צילום: NASA

לפני 53 שנים, ב-21 ביולי 1969, נחתו על אדמת הירח ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין. כעת, אולדרין מעמיד פריטים נדירים ויקרי ערך למכירה פומבית באמצעות בית המכירות סותבי'ס בניו יורק. בין יתר הפריטים המוצעים: העט שהציל את משימת אפולו 11 ואת חייהם של האסטרונאוטים. המכירה "באז אולדרין: אייקון אמריקני" צפויה להיפתח ב-26 ביולי.

 

זו לא הפעם הראשונה שאולדרין בן ה-92 מוכר פרטי אספנות מהקריירה שלו, אך הפעם לא מדובר בתמונות חתומות אלא בכמה מהחפצים המפורסמים בהיסטוריה: החליפה הלבנה שאולדרין לבש בתא הפיקוד ורכב הנחיתה ומופיעה בכל התמונות שצולמו מתוך החללית; צ'ק ליסטים של משימת אפולו 11 ואת הבאנר "Go Army, Beat Navy" שאולדרין שלף בזמן הליכת חלל במשימת ג'מיני 12 (ומתייחס לטורניר פוטבול שנערך בין צבא היבשה לחיל הים).

 

החליפה של אולדרין עתידה להימכר במיליון דולר לפחות, הצ'ק ליסטים במאות אלפים והבאנר בעשרות אלפים. נוסף על פרטי החלל, אולדרין מוכר את מדליית החירות הנשיאותית שקיבל מידי הנשיא ניקסון, פרס הווידאו קליפ שקיבל מ-MTV (לוגו הרשת ופסלון הפרס מבוססים על עיבוד של אנדי וורהול לתמונה של אולדרין על הירח) ואפילו את עבודת הדוקטורט שלו מ-MIT (אולדרין כתב על טכניקות של עגינה בחלל, שבהן השתמש לאחר מכן במשימות ג'מיני ואפולו).

 

suit.JPG

החליפה של באז אולדרין ממשימת אפולו 11. צילום: סותבי'ס
החליפה של באז אולדרין ממשימת אפולו 11. צילום: סותבי'ס

 

אבל ללא ספק הפריט החשוב והמסקרן ביותר במכירה הפומבית הוא העט שהציל את משימת אפולו 11. עם שובם לרכב הנחיתה הירחי, העיט, ארמסטרונג ואולדרין גילו שאחד ממתגי ההצתה נשבר – ובלעדיו המנוע לא היה מניע והאסטרונאוטים היו נתקעים על הירח. בזמן שבמרכז הבקרה ביוסטון ניסו למצוא פתרון תוכנה לבעיה, אולדרין חשב על פתרון מבריק: הוא שלף עט מכיס חליפתו הלבנה (אותה החליפה שעומדת כעת למכירה). למרבה המזל, העט התאים בדיוק לחור הכפתור החסר, העיט התניע והאסטרונאוטים המריאו מאדמת הירח, חברו למייקל קולינס בקולומביה וחזרו לכדור הארץ. העט המעוקם, וכן המתג שנפל, מוצעים למכירה בסותבי'ס וצפויים להימכר בכשני מיליון דולר.

 

buzz.JPG

אולדרין עם העט והמתג. צילום: הטוויטר של באז אולדרין
אולדרין עם העט והמתג. צילום: הטוויטר של באז אולדרין

 

יצוין כי ב-2012 התעוררה מחלוקת משפטית לגבי פרטי אספנות של אסטרונאוטים כאשר נאס"א בלמה ניסיון של ג'יימס לוול למכור את הצ'ק ליסט של משימת אפולו 13 בכחצי מיליון דולר. בעקבות המחלוקת חתם הנשיא אובמה על חוק רשמי שמעניק לאסטרונאוטים של תוכניות מרקורי, ג'מיני ואפולו בעלות מלאה על כל החפצים שהם שמרו מהרפתקאותיהם בראשית עידן החלל.

 

באז אולדרין הוא אחרון חברי צוות אפולו 11. ניל ארמסטרונג הלך לעולמו ב-2012 וטייס תא הפיקוד קולומביה מייקל קולינס נפטר בשנה שעברה.

 

מעריצים את תוכנית אפולו? יש לכם שני מיליון דולר לבזבז על עט פגום אך נצחי בתהילתו? מוזמנים להציע את המחיר שאתם מוכנים לשלם.