חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו: משימת Ax-1 עם האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה נחתה בהצלחה

המשימה המסחרית הראשונה לתחנת החלל הסתיימה בהצלחה, איתן סטיבה וחברי הצוות נחתו בשלום

בר חיון
26.04.2022
ספלאשדאון: הדראגון נוחת באוקיאנוס האטלנטי. קרדיט: SpaceX/Axiom Space
ספלאשדאון: הדראגון נוחת באוקיאנוס האטלנטי. קרדיט: SpaceX/Axiom Space

 

ארבעת האסטרונאוטים הפרטיים של משימת Ax-1 נחתו בשלום בשעה 20:05 אמש (שני). אחד האסטרונאוטים הוא האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה

 

במהלך הלילה התנתקה מתחנת החלל הבינלאומית חללית הדרגון, עם ארבעת האסטרונאוטים בתוכה – איתן סטיבה ביניהם. החללית נחתה באמצעות מצנחים בים, מול חופי פלורידה. 

 

הנחיתה בוצעה לאחר שנדחתה שוב ושוב בשל תנאי מזג האוויר. לפני הכניסה לאטמוספירה נפרד תא הצוות של החללית מתא השירות, הכולל את הפאנלים הסולריים, והפעיל את מנועיו. ההיפרדות מתא השירות בוצעה על מנת שמגן החום יוביל את כניסת הקפסולה בה נמצאים האסטרונאוטים לאטמוספירה. החללית נכנסה לאטמוספירה במהירות של כ-27,000 קמ"ש והחיכוך בשכבת האטמוספרה האט את החללית בצורה דרסטית, תוך חימום הקפסולה לטמפרטורות גבוהות מ-1600 מעלות. לאורך כל התהליך, מערכות אוורור בחללית ובחליפות שמרו על חברי הצוות ועל החללית עצמה.

 

מהירות החללית המשיכה לרדת עד שהגיעה ל-560 קמ"ש, מה שאפשר את פתיחת המצנחים. בעת הנחיתה במים, האטה החללית עד למהירות של כ-30 קמ"ש. מיד לאחר הנחיתה הגיעו סירות מהירות שבדקו את מצב החללית הכללי. בתוך כך וידאו הצוותים שאין דליפות או פגיעות לא צפויות בגוף החללית. לאחר הנחיתה במים הגיעה ספינה של ספייס אקסשהעלתה את החללית לסיפונה. כנהוג במשימות חלל- צוות Ax-1 פונה מתוך החללית, תוך ביצוע בדיקות רפואיות. 

 
 

המסע לכדור הארץ בחללית נמשך כ-16 שעות. במהלך שהותו בתחנת החלל ביצע סטיבה למעלה משלושים ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות שנבחרו על-ידי ועדה מדעית בהובלת קרן רמון. כמו כן סטיבה ביצע פעילויות חינוכיות שונות לתלמידים ברחבי ישראל. בעקבות העיקוב בנחיתה, בימים שנוספו לשהותו בתחנה ביצע סטיבה בדיקות נוספות במסגרת ניסויי רפואה מרחוק.