חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בדיקות דם ללא מחט: ניסוי שיערוך איתן סטיבה יאפשר לכולנו להיבדק מרחוק – בחלל או על הארץ

ה-Veye מבטיח לחולל מהפכה בעולם הרפואה: בדיקות דם באמצעות צילום לא-פולשני של גלגל העין

עודד כרמלי
5.04.2022
הבדיקה הכי נפוצה באמצעות צילום עיניים במקום באמצעות מחט. אילוסטציה: pixabay
הבדיקה הכי נפוצה באמצעות צילום עיניים במקום באמצעות מחט. אילוסטציה: pixabay

רגע לפני שישוגר לתחנת החלל הבינלאומית, ורגע אחרי שינחת חזרה בכדור הארץ, האסטרונאוט הישראלי השני איתן סטיבה יבדוק את ה-Veye, מכשיר חדשני המאפשר לבצע בדיקות דם ללא מחט – באמצעות צילום של העין. מאחורי הפיתוח המהפכני, שנתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, עומדים פרופ' יגאל רוטנשטרייך מהמרכז הרפואי שיבא ופרופ' חיים סוכובסקי מאוניברסיטת תל אביב, בשיתוף ד"ר יפעת שר-רוזנטל, ד"ר מיכאל מרג'ן ושחר כץ.

 

מהאסטרונאוטית במאדים ועד הקשישה בבית האבות

"השהות בסביבת מיקרו-כבידה גורמת לשינויים רבים בגופם של האסטרונאוטים", מסביר פרופ' רוטנשטרייך. "למשל, בעבר הניחו כי השהות בחלל גורמת לאנמיה. בשנים האחרונות, עם פיתוח אמצעים לביצוע בדיקות דם בתחנת החלל עצמה, התגלה שהמצבה הפוך – וישנה דווקא עלייה בכמות תאי הדם האדומים, טסיות הדם ורמות המוגלובין. אבל לאור המורכבות והעלות של ביצוע בדיקות דם תכופות בתחנת החלל, השאלה כיצד משפיעה השהות במיקרו-כבידה על ייצור תאי הדם נותרה עד היום ללא מענה".

 

לשם כך פיתחו החוקרים את מכשיר ה-Veye, המאפשר לבצע בדיקות דם ללא מחט. המכשיר מצלם למעשה חלק קטן בקדמת העין באמצעות מיקרוסקופ ומשתמש באלגוריתם חכם של עיבוד תמונה כדי לספור את כדוריות הדם האדומות והלבנות.

 

"שאלת השפעת המיקרו-כבידה היא מעניינת, אבל היא משנית", אומרת ד"ר יפעת שר-רוזנטל. "בדיקות דם הן האמצעי הנפוץ ביותר לביצוע הערכה קלינית אובייקטיבית, והרעיון של הפיתוח הוא לאפשר לערוך את הבדיקה בצורה לא פולשנית, באמצעות צילום עיניים במקום באמצעות מחט. זה לא משנה אם מדובר באסטרונאוט בתחנת החלל או בסבתא שיושבת בבית אבות – רפואה מרחוק יכולה לעקוב בזמן אמת אחר מצבנו הבריאותי ולהציל חיים. כרגע הטכנולוגיה מאפשרת לנו לזהות כדוריות דם לבנות ואדומות, שהן חשובות מאוד למעקב אחר שלל גורמי תחלואה. לדוגמה, ילדים חולי סרטן יש לנטר כדי לוודא שהכימותרפיה לא מחקה להם את כדוריות הדם, וזה סיוט כי קשה למצוא להם את הווריד. ובהמשך נשכלל את המצלמה כדי לקבל ערכים נוספים באותו צילום, כמו אלו שאנו מכירים מבדיקות דם פולשניות".

 

veye1.jpg

מימין לשמאל: פרופ' יגאל רוטנשטרייך, פרופ' חיים סוכובסקי וד
מימין לשמאל: פרופ' יגאל רוטנשטרייך, פרופ' חיים סוכובסקי וד

 

בלי מחט ובלי מעבדה

לצורך ההדגמה, פרופ' סוכובסקי ועמיתיו פיתחו מכשיר נייד וקל משקל מספיק כדי להשתגר לתחנת החלל הבינלאומית. בשל ריבוי הניסויים במשימת רקיע, המכשיר עצמו ישוגר לתחנה רק במשימה הבאה של חברת אקסיום, Ax-2, הצפויה להמריא בראשית 2023. איתן סטיבה עתיד לבדוק את המכשיר על עצמו – ועל חבריו – לפני ואחרי השיגור שלו.

 

"מכשירים כאלה כבר קיימים, לדוגמה אצל רופאי עיניים, אבל הם כבדים ונייחים", אומר פרופ' סוכובסקי. "אנחנו פיתחנו מכשיר טלרפואי נייד לבדיקות דם בעזרת ניתוח זרימת הדם בחלקו הקדמי של העין. איתן יבדוק את ה-Veye על עצמו ועל חבריו למשימה 24 שעות לפני השיגור לחלל ו-24 שעות אחרי החזרה לכדור הארץ. כך נוכל לדעת כיצד השהייה בחלל השפיעה על ייצור תאי הדם האדומים והלבנים שלו. את התוצאות נשווה גם למכשור הקיים כדי לתקף את ה-Veye הנייד. ובהמשך נערוך ניסוי קליני מתמשך, וניטור בזמן אמת של השפעות החלל על ייצור תאי הדם, מסיפון תחנת החלל הבינלאומית עצמה".

 

veye2.jpg

איתן סטיבה בודק את המכשיר הנייד שפותח במיועד לטיסה לתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: יחידות הצילום של המרכז הרפואי שיבא
איתן סטיבה בודק את המכשיר הנייד שפותח במיועד לטיסה לתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: יחידות הצילום של המרכז הרפואי שיבא