חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

סין מאשימה את ארה"ב: תחנת החלל הסינית נאלצה לבצע שני תמרוני חירום כדי לחמוק מלווייני סטארלינק

נהיה צפוף שם למעלה, וזה בעיקר בגלל אילון מאסק

עודד כרמלי
29.12.2021
סדק בשמשת תחנת החלל הבינלאומית, לאחר פגיעה של פסולת חלל זעירה – כנראה שבב צבע. צילום: האסטרונאוט טים פיק
סדק בשמשת תחנת החלל הבינלאומית, לאחר פגיעה של פסולת חלל זעירה – כנראה שבב צבע. צילום: האסטרונאוט טים פיק

סין מאשימה את ארה"ב בהפרת אמנת החלל החיצון לאחר שתחנת החלל הסינית טיאנגונג 3 נאלצה לבצע שני תמרוני חירום כדי לחמוק מלווייני סטארלינק של חברת ספייס אקס

 

בפנייה רשמית למשרד האו"ם לענייני החלל החיצון, בייג'ינג טענה כי תחנת החלל שלה נאלצה לחמוק מלוויין סטארלינק ביולי השנה, ושוב פעם באוקטובר – וקראה לארה"ב "לפעול בצורה אחראית", לשון משרד החוץ הסיני. במקרה של התנגשות עם לוויין סטארלינק, התחנה ככל הנראה תושמד כליל.

 

שלושה טייקונאוטים (אסטרונאוטים סינים) חיים כעת על תחנת החלל הסינית המאוישת טיאנגונג ("הארמון השמיימי"), ששוגרה בחודש אפריל. לדברי משרד החוץ, לווייני סטארלינק מסכנים את שלומם ובסין ביקשו ממזכ"ל האו"ם להפיץ את הנתונים לכל המדינות החתומות על אמנת החלל החיצון מ-1967.

 

70fe5816e41d4191b031fcf9bcbc850f.jpg

שלושת הטייקונאוטים על סיפון טיאנגונג 3. קרדיט: CCTV
שלושת הטייקונאוטים על סיפון טיאנגונג 3. קרדיט: CCTV

 

מגה-מערך סטארלינק, שנועד לספק אינטרנט מהיר מהחלל, הוא מערך הלוויינים הגדול בעולם. חברת ספייס אקס כבר שיגרה כ-1,800 לוויינים כאלה, ואף קיבלה אישור מהרשויות הפדרליות לשגר 12,000 לוויינים נוספים. משום כך, בבייג'ינג רואים בארה"ב אחראית לכל הפעילות האמריקנית בחלל, ממשלתית ואזרחית.

 

לווייני סטארלינק מעורבים היום ב-50% מסך כל המקרים שבהם שני לוויינים – או לוויין וחתיכת פסולת חלל – מתקרבים זה לזה עד כדי קילומטר אחד. לפי הערכות של מחלקת פסולת החלל בסוכנות החלל האירופית, בשנים הקרובות מספר זה נתון זה צפוי להגיע ל-90%.

 

מצד שני, גם הרקורד הסיני בעייתי – בלשון המעטה. תחנת החלל הבינלאומית (שסין אינה חברה בה) נאלצה לבצע מספר רב של תמרוני חירום לאורך השנים כדי להימנע מהתנגשות בשברים שנותרו מניסוי הנשק האנטי-לווייני שערכה סין ב-2007. ואילו במאי השנה הסתחררה ללא שליטה ליבת המשגר הסיני הכבד לונג מארץ', ולבסוף התרסקה סמוך לאיים המלדיביים. בסין לא טרחו לרסק את ליבת המשגר ב"בית הקברות לחלליות" הייעודי לכך.

 

ספייס אקס טרם פרסמה תגובה להאשמות. ואילו ברשתות החברתיות בסין כבר קוראים להחרים את טסלה, חברת המכוניות החשמליות של אילון מאסק.

תגיות: