חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בחמישי: אינספיריישן4, טיסת החלל הראשונה בהיסטוריה – בלי אסטרונאוטים "מקצועיים"

משימת Insparation4 משנה את כללי המשחק: אנשים "רגילים" יקיפו את כדור הארץ במשך שלושה ימים על סיפון חללית מסוג דרגון של חברת ספייס אקס

עודד כרמלי
14.09.2021
צוות Insparation4. למעלה: אייזקמן, משמאלו: ארסנאו, מימינו: פרוקטור, למטה: סומברסקי. קרדיט: Insparation4
צוות Insparation4. למעלה: אייזקמן, משמאלו: ארסנאו, מימינו: פרוקטור, למטה: סומברסקי. קרדיט: Insparation4

כבר היו תיירים בחלל – אבל משימה כזאת עוד לא הייתה לנו: ביום חמישי, בשעה 15:00 לשעון ישראל, ייפתח חלון בן 24 שעות לשיגור משימת Inspiration4 – המשימה המאוישת הרביעית של חללית הדרגון 2 של חברת ספייס אקס והמשימה הראשונה בהיסטוריה שלא תכלול אף אסטרונאוט "מקצועי". אם עד עכשיו תיירים (עשירים במיוחד) טסו לחלל כנוסעיהם של טייסי חלל מנוסים, משימת Insparation4 תשגר לחלל אך ורק אנשים בשר ודם, כמו גיאולוגית או שורדת סרטן ילדים שעובדת כאחות. המשימה המיוחדת זכתה לסדרה בנטפליקס בשם Countdown, שעוקבת אחר ההכנות לשיגור כמעט בזמן אמת.

 

כמו כל טיסות הדרגון, המשימה תשוגר על גבי המשגר הרב-פעמי פלקון 9, גם כן מתוצרת חברת ספייס אקס, אלא שהיא לא תעגון בתחנת החלל הבינלאומית. Inspiration4 תיכנס למסלול עצמאי סביב כדור הארץ – המשימה המאוישת הראשונה שלא עוגנת בתחנה מאז שמעבורת החלל אטלנטיס נשלחה לתקן את טלסקופ החלל האבל ב-2009.

 

המשימה תקיף את כדור הארץ במשך שלושה ימים בגובה כ-540 קילומטר מעל פני הים – כ-150 ק"מ מעל מסלולה של תחנת החלל הבינלאומית – ובמהירות של כ-27,300 קמ"ש. חידוש נוסף נמצא במבנה החללית עצמה: בפעם הראשונה תותקן בדרגון כיפת זכוכית, שתאפשר לנוסעים להשקיף על החלל ועל כדור הארץ בפנורמה של 360 מעלות, בדומה למודול הקופולה בתחנת החלל הבינלאומית. יצוין כי בטיסות של הדרגון בשירות נאס"א, המצריכות עגינה, לא ניתן להתקין את הכיפה – שכן במקומה נמצא מנגנון העגינה.

 

cupola-scaled.jpg

בדרגון הותקנה כיפת זכוכית, שתאפשר לנוסעים להשקיף על החלל ועל כדור הארץ בפנורמה של 360 מעלות
בדרגון הותקנה כיפת זכוכית, שתאפשר לנוסעים להשקיף על החלל ועל כדור הארץ בפנורמה של 360 מעלות. קרדיט: Insparation4/SpaceX

 

יזם, אחות, מהנדס תוכנה וגיאולוגית עולים על חללית

אבל כל אלו הן זוטות לעומת החידוש האמיתי של המשימה: זהות הנוסעים. את הטיסה קנה המיליארדר בן ה-38 ג'ארד אייזקמן, מייסד ומנכ"ל חברת Sift4 Payment. את החברה, שמעבדת סליקה אלקטרונית, ייסד אייזקמן בגיל 16, אחרי שנשר מלימודי התיכון – והיום היא מגלגלת כמיליארד דולר בשנה.

 

באותו הזמן, אייזמן מצא לעצמו תחביב: טיסה. ב-2008 וב-2009 קבע אייזקמן שני שיאים בהקפת העולם במטוס נוסעים קל למען צדקה, וב-2011 ייסד את DRAKEN – חברה שבבעלותה הצי הפרטי הגדול בעולם של מטוסי קרב, שמאמנת טייסים לחיל האוויר האמריקאי. במסגרת זו הפך אייזקמן עצמו לטייס קרב גם כן, אף שמעולם לא שירת בצבא.

 

בפברואר שנה שעברה הודיע מייסד ספייס אקס אילון מאסק כי אותו ג'ארד אייזקמן קנה את כל ארבעת המושבים במשימה הרביעית – והפרטית הראשונה – של חללית הדרגון. אייזקמן החליט להקדיש את המשימה כולה לגיוס כספים לבית חולים לילדים חולי סרטן סנט ג'וד, כשהוא מחלק את המושבים לארבע תכונות מעוררות השראה: מנהיגות, תקווה, נדיבות ושגשוג.

 

inspiration4team.jpg

הצוות מתאמן במיקרו-כבידה. קרדיט: Insparation4
הצוות מתאמן במיקרו-כבידה. קרדיט: Insparation4

 

את מושב המנהיגות לקח אייזקמן עצמו כמובן, שגם ישמש כמפקד הדרגון – אף כי החללית עצמה אוטומטית כמעט לחלוטין. למושב התקווה, אייזקמן פנה לבית החולים סנט ג'וד ושאל מי מאנשי הצוות הם חושבים שיעניק השראה לאנשים ברחבי העולם. בבית החולים הפנו אותו לאחות היילי ארסנאו בת ה-29. ארסנאו חלתה בסרטן העצמות כשהייתה בת 10 וטופלה בסנט ג'וד. במהלך אשפוזה הממושך, הבטיחה לצוות שתחזור לעבוד שם כשתגדל שם כדי להעניק תקווה לילדים חולי סרטן אחרים. כעת, היא תהפוך לאדם הראשון עם שתל שטס לחלל.

 

ואילו מושב הנדיבות הוגרל בין כל מי שיתרום כסף, בכל סכום החל מעשרה דולרים, לבית החולים סנט ג'וד. יותר מ-72,000 תורמים השתתפו בתחרות – ויחד הם גייסו כ-100 מיליון דולר לבית החולים, כאשר אייזקמן עצמו תרם 100 מיליון דולר נוספים. בסופו של דבר נבחר התורם כריס סומברסקי בן ה-42, מהנדס תוכנה בלוקהיד מרטין, וטרן מלחמת עיראק וחובב רקטות.

 

המושב הרביעי והאחרון – שגשוג – הורגל בין כל מי שהטמיע את מערכת הסליקה של Shift4 Payment באתר האינטרנט שלו, אלא שלבסוף לא היה מדובר באיש עסקים – אלא בגיאולוגית ודוברת חלל בשם שיאן פרוקטור. פרוקטור, ילידת גואם, הופיעה במספר תוכניות טלוויזיה בנושא חקר החלל בערוצי דיסקברי וסיינס, וב-2009 הייתה פיינליסטית – אחת מבין 47 בסך הכול – בתוכנית האסטרונאוטים של נאס"א. היא לא נבחרה, אבל כעת היא תגשים את חלומה לטוס לחלל.

 

אחרי משימת Insparation4 תשוגר משימה נוספת של הדרגון בשירות נאס"א, ובפברואר 2022 תשוגר אקסיום 1 למשימה בת שמונה ימים לתחנת החלל הבינלאומית. במשימה יטוסו איש העסקים לארי קונור האמריקאי, המשקיע הקנדי מארק פאתי וטייס הקרב והיזם הישראלי איתן סטיבה. עם זאת, המשימה אינה מוגדרת כמשימה "אזרחית נטו" בשל העובדה שמפקד המשימה יהיה אסטרונאוט נאס"א הוותיק והמנוסה מיכאל לופז אלגריה.

 

f9-roll1.jpg

הדרגון 2 בהכנה לשיגור
הדרגון 2 בהכנה לשיגור. קרדיט: SpaceX
 
תגיות: