חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

רקיע: הזמנה להציע מה תהיה המשימה המדעית והטכנולוגית של איתן סטיבה

23.12.2020
רקיע: משימת האסטרונאוט הישראלי השני
רקיע: משימת האסטרונאוט הישראלי השני

ברבעון הראשון של שנת 2022 יהפוך איתן סטיבה לישראלי השני בהיסטוריה שחוצה את האטמוספרה ויוצא לחלל החיצון. שהותו של האסטרונאוט הישראלי השני סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית היא משימה לאומית, שעתידה לקדם את תעשיית החלל המקומית, לחזק מדע וטכנולוגיה כחול-לבן ולהעניק השראה למיליוני ישראלים. 

 

סטיבה יטוס לחלל במסגרת AX-1, המשימה הפרטית הראשונה של חברת אקסיום ספייס ובכלל המשימה הפרטית הראשונה אי פעם לתחנת החלל הבינלאומית. את המשימה הישראלית בתוך AX-1, שזכתה לשם "רקיע", מנהלות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ועמותת קרן רמון. האסטרונאוט הישראלי השני יבלה כ-200 שעות בתחנת החלל, במהלכן יערוך סדרה של ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות של חברות וארגונים ישראליים שייבחרו במהלך 2021.

 

"רקיע" מציעה הזדמנות נדירה לחוקרים וליזמים לערוך ניסויים ולבחון מוצרים במגוון רחב של תחומים כמו טכנולוגיות לטיהור אוויר ומים, אנרגיות מתחדשות, חקלאות, מיכשור רפואי, תרופות, אסטרופיזיקה, הנדסת חומרים, פסיכולוגיה, פיזיולוגיה, ביולוגיה, תקשורת קוונטית, אמצעי חישה מרחוק ועוד. מחקרים שבוצעו וטכנולוגיות שפותחו בחלל שיפרו את איכות החיים על פני כדור הארץ, יצרו תעשיות חדשות והביאו לפריצות דרך מדעיות שלא היו מתאפשרות במעבדות על הקרקע – ו"רקיע" תביא לגל חדש של מחקרים ומוצרים, שילוו את המחקר והפיתוח בישראל לעוד שנים רבות.

 

משימת "רקיע" צפויה לשדרג את מעמדה של ישראל כשחקנית מובילה בחלל, הן בחדשנות טכנולוגית והן במצוינות מחקרית. המשימה היא חלק מאסטרטגיה כוללת של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה להפיכת ישראל למעצמת-חלל מהשורה הראשונה ולעידוד מאות חברות בתחום החלל האזרחי, שמספקות פרנסה לאלפי עובדים ואחראיות להשקעות-עתק פרטיות בכלכלת ישראל.

 

חוקרים, יזמים וארגונים – זאת ההזדמנות שלכם לתכנן ניסויים או הדגמות בתנאי מיקרו-כבידה, שיערכו על ידי איתן סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית.

 

מועד אחרון להגשת הצעות לניסויים או להדגמות: 28.2.2021 בשעה 18:00 (לשעון ישראל)

 

מי זכאי להגיש מועמדות לניסוי והדגמה טכנולוגית במשימת רקיע

קול קורא זה פתוח לכל מוסד, ארגון או צוות שרוצים לערוך ניסויים או להדגים טכנולוגיות חדישות בתנאים המיוחדים של החלל החיצון – ממוסדות אקדמיים ומרכזי מחקר, דרך סטארטאפים ויזמים וכלה בעמותות ללא מטרות רווח. על המציעים להדגים את חדשנותו של הניסוי המוצע, וכן להדגים כיצד הניסוי יקדם מדע, טכנולוגיה וחדשנות כחול-לבן. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ועמותת קרן רמון מעודדים שיתופי פעולה, לרבות שיתופי פעולה בינלאומיים, במסגרת הקול הקורא. 

 

אחד החסמים העיקריים בעריכת ניסויים מדעיים בחלל, או בפיתוח מוצרים לתעשיית החלל, הוא העלויות הגבוהות של שעות אסטרונאוט שיערוך את הניסוי. משימת "רקיע" מאפשרת לחוקרים ולחברות מישראל לבדוק השערות ומוצרים בתחנת החלל הבינלאומית. את זמן האסטרונאוט היקר יקצו סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וקרן רמון לניסויים הזוכים ללא תשלום. עם זאת, כל שאר העלויות המפורטות בהצעה, כמו פיתוח, אריזה ומשלוח, הן באחריות המציעים.

 

בחודשים הקרובים יפרסם משרד המדע והטכנולוגיה קול קורא נפרד, שיציע תמיכה כלכלית לניסויים נבחרים שכבר הבטיחו את מקומם בתחנת החלל הבינלאומית.

 

כיצד ייבחרו הניסויים וההדגמות שיבצע איתן סטיבה

כל הניסויים המדעיים וההדגמות הטכנולוגיות במשימת "רקיע" ייבחרו על ידי ועדה מקצועית בראשותה של ענבל קרייס, מנהלת החדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית ואשת החלל הבכירה בישראל. יחד עם קרייס יכהנו בוועדה נציגים בכירים מסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, מהרשות לחדשנות, ממשרד הבריאות ומהמוסדות האקדמיים המובילים בישראל. הוועדה תבחן את ההצעות על בסיס הפוטנציאל המחקרי או המסחרי שלהן, ותבחר בהצעות שיכולות להרים את התרומה המשמעותית ביותר לפיתוח תעשיית וחקר החלל בישראל.

 

כל ההצעות ייבחנו על ידי הוועדה המקצועית של משימת "רקיע", לפי קריטריונים להערכה כמו היתכנות הניסוי בתחנת החלל הבינלאומית, זמינות המכשור הנדרש בתחנת החלל וחדשנות ופריצת דרך בתחום. מגישי ההצעות הזוכות יידרשו להציג בפני חברי הוועדה תוכנית בדיקה וניסוי, בהתאם ללוחות הזמנים של המשימה.
 

קישורים נוספים: