רוצים לקנות חתיכה ממאדים? בכריסטי'ס מציעים מכירה נדירה של אוצרות חלל

פיסות אסטרואידים, אבנים מהירח ואבק כוכבים בן 7 מיליארד שנה הם חלק מ-75 הפריטים המוצעים למכירה – וחלקם פשוט יפהפיים

17.02.2021
מטאוריט מסוג פלסיט, שנחשב לאבן החלל הנדירה והיפה ביותר. ההצעה נכון להיום: 12,000 דולר. קרדיט: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021

בבית המכירות הפומביות כריסטי'ס ניו יורק מציעים בימים אלה אוסף נדיר שלא מהעולם הזה – לכל המרבה במחיר כמובן.

75 מטאוריטים עומדים למכירה בכריסטי'ס, חלקם הגיעו לכאן מאסטרואידים כמו וסטה – האסטרואיד הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים – וחלקם הגיעו לכאן מהירח ואפילו ממאדים. מכירת הפריטים ננעלת בעוד שישה ימים, ב-23 בפברואר, 2021 ונכון לפרסום כתבה זו, מחיריהם נעים בין מאות למאות אלפי דולרים. המרשים מבין הפריטים, וגם היקר בהם, הוא חתיכת הירח הרביעית בגודלה שמצאת בכדור הארץ: גוש ירח במשקל שני קילו, שמחירו, לעת עתה, עומד על 200,000 דולר.

פרה שספגה פגיעה ואבק כוכבים בן 7 מיליארד שנה

מטאוריט הוא כל עצם שהגיע לפני כדור הארץ מהחלל החיצון. רוב המטאוריטים מקורם בהתנגשויות של אסטרואידים וכוכבי שביט לפני מיליוני ומיליארדי שנים, כאשר הרסיסים מאותן התנגשויות חוצים מפעם לפעם את מסלול כדור הארץ – וחלקם מצליחים לשרוד את הכניסה לאטמוספרה ולנחות על פני השטח.

lg_vXhwA.jpeg

מטאוריט ברזלי ספרואידי שנפל בצפון שוודיה ולוטש לכדי כדור. קרדיט: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021

למרות שמטאוריטים שימשו בתרבויות קדומות ככלי פולחן, בעת החדשה ניטש ויכוח מדעי ארוך על מוצאם. בין היתר, במכירה הפומבית בכריסטי'ס אפשר למצוא כמה מהמטאוריטים שעזרו להכריע את הדיון, כמו המטאוריט שנפל בקוטג' וולד באנגליה ב-1795, ולאחר מכן הוצג בתערוכה מיוחדת בלונדון. מקרים מפורסמים אחרים כוללים את המטאוריט שהרג פרה ב-1975 בוונצואלה (המקרה המתועד היחיד של מוות כתוצאה מפגיעת גרם שמימי) ומטאוריט שמכיל טיפת אבק כוכבים המתוארך ל-7 מיליארד שנה, כלומר עתיק בהרבה ממערכת השמש שלנו. בחלק מהמטאוריטים נמצאו גם תרכובות אורגניות, אבני הבניין של החיים.

אני אקטוף לך את הירח

מסקרנים עוד יותר הם המטאוריטים שמוצאם במאדים ובירח. כמו כדור הארץ, גם שכנינו הקוסמיים סופגים פגיעות אסטרואידים מפעם לפעם. התנגשויות משמעותיות אלו מעיפות חומר כמו אבק וסלעים לחלל – ולעיתים נדירות ביותר מסלולו של החומר הזה חוצה את מסלול כדור הארץ, שורד את הכניסה לאטמוספרה, ונופל ארצה בחתיכה אחת.

liXntw0w.jpeg

פיסול מהחלל החיצון: מטאוריט מסוג גיביאון, שנוצר בליבתו המותכת של אסטרואיד ונפל בנמיביה. קרדיט: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021

בסך הכול נמצאו בכדור הארץ כ-750 ק"ג אדמת ירח – לא כולל דוגמיות הקרקע שהובאו בתוכנית אפולו ולא חוקי לסחור בהן שכן הן מוגדרות רכוש ממשלתי. חתיכות הירח שעומדות למכירה פומבית בכריסטי'ס נמצאו במערב סהרה ב-2019, אז נמצא מצבור משמעותי הכולל 250 ק"ג של מטאוריטים מהירח. בשל המרחק הרב בין כוכבי הלכת, מטאוריטים ממאדים נדירים עוד יותר, ורק 250 ק"ג אדמת מאדים נמצאו עד כה על אדמת כדור הארץ.

כל הפריטים המוצעים למכירה עברו אנליזה כימית שאישרה את מוצאם הקוסמי, ופורסמו כמאמר מדעי שעבר ביקורת עמיתים בכתב העת Meteorite Bulletin.