חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מדענים: בלילות ירח מלא אנחנו הולכים לישון מאוחר יותר – ויותר נשים מקבלות מחזור

29.01.2021
לקראת ירח מלא, בני אדם ישנים פחות ופחות. קרדיט: Jean-François Millet
לקראת ירח מלא, בני אדם ישנים פחות ופחות. קרדיט: Jean-François Millet

הלילה (28 בינואר) יזרח הירח המלא של ינואר (שנקרא גם "ירח הזאב") בשמי כדור הארץ – ובעיתוי הולם מתפרסמים בכתב העת Science Advances שני מחקרים חדשים לגבי הקשר המסתורי בין האדם לגרם השמיימי. בלילות ירח מלא, טוענים החוקרים, אנשים הולכים לישון יותר מאוחר וישנים פחות – ואילו נשים מסדירות את המחזור החודשי שלהן לפי מחזור הירח.

 

בלילות ירח מלא, אבותינו המשיכו לצוד

במשך מאות שנים האשימו בני האדם את הירח במצבי רוח, במחלות נפש, אפילו באסונות טבע – ויעידו על כך ביטויים שהשתמרו בשפתנו, כמו "סהרורי", מלשון "סהר". אבל הקשר בין מחזורי הירח למחזורי בעלי החיים, ובכללם האדם, הוא חידה מדעית ממשית. ככלל, נראה כי בעבר הלא-רחוק, לפני המצאת האור המלאכותי, מנגנונים ביולוגיים שונים הוכתבו על ידי מחזור הירח.

 

Yoshitoshi_-_Wang_Changling_-_Tsuki_hyakushi_no._54.jpg

מביטות בירח
הירח היווה חלק מרכזי בחיי האדם ובמשך מאות שנים, גם באמנות ברחבי העולם. קרדיט: Tsukioka Yoshitoshi. מאה מבטים על הירח #54 (1887)

 

במחקר הראשון, מדענים מאוניברסיטת וושינגטון, האוניברסיטה הלאומית בקילמס, ארגנטינה, ואוניברסיטת ייל, הצמידו שעונים חכמים ל-98 ילידים מקרב שלוש קהילות קום (Qom) בארגנטינה. שעה שקהילת קום אחד מתגוררת בעיר ונהנית מחיבור מלא לרשת החשמל, לקהילה השנייה, הכפרית, הייתה גישה מוגבלת לחשמל – כמו מקור יחיד של אור מלאכותי בדירה – ואילו הקהילה השלישית חיה את חייה בעלטה לילית מוחלטת.

 

בעזרת השעונים, החוקרים מדדו את שעת ומשך השינה של ילידי קום בשלוש הקהילות במשך חודש עד חודשיים, ומצאו כי זמן השינה של בני האדם משתנה בממוצע של בין 46 ל-58 דקות, במחזוריות ירח בת 29.5 ימים. ככלל, בימים שלפני ירח מלא, המשתתפים בניסוי הלכו לישון בשעה יותר ויותר מאוחרת, וישנו פחות ופחות, עד לליל הירח המלא עצמו – בו הלכו לישון בשעה המאוחרת ביותר וישנו הכי פחות זמן.

 

שלא במפתיע, האפקט הזה היה חזק יותר בקהילת הילידים שאינה מחוברת לחשמל, אבל הוא היה מובהק סטטיסטית גם בקרב הנדבקים שחיו עם אור מלאכותי מלא. כדי לתקף את ממצאיהם, החוקרים חזרו על הניסוי, הפעם על 464 תלמידי קולג' באזור סיאטל – ומצאו מחזוריות דומה.

 

לדברי החוקרים, הממצאים מצביעים על סנכרון עתיק יומין בין השעון הביולוגי של האדם למחזוריות הירח, ככל הנראה משום שאורו של הירח המלא אפשר לאבותינו להיות פעילים גם בשעות הערב והלילה, והם ניצלו אותו לפעולות כמו הליכה וציד, שהיו מסוכנות בהרבה במולד הלבנה. כך, לאורך מיליוני שנות אבולוציה, מחזור השינה של האדם הסתנכרן עם מחזור הירח.

 

סרטון המסביר את דפוסי השינה והירח שנמצאו במחקר.

 

זמן לאוהבים

המחקר השני מצא כי נשים בעלות מחזור חודשי ארוך מ-27 ימים מסתנכרנות לסירוגין עם מחזור הירח. החוקרים, איגנציו ספיאוסס מהמועצה הלאומית למחקר מדעי וטכני בארגנטינה ושרלוטה פורסטר מאוניברסיטת וירצבורג שבגרמניה, השתמשו ברישומים אישיים של 22 נשים. אותן נשים תיעדו את מועד קבלת המחזור שלהן עד כדי 32 שנה לאחור, והתברר כי המחזור שלהן הסתנכרן עם מחזור האור של הירח. הסנכרון הזה אבד עם הגיל ועם החשיפה לאור מלאכותי.

 

ככלל, התברר שרוב הנשים השלימו מחזור בדיוק בחודש הסינודי (הזמן שחולף בין ירח מלא לירח מלא, כלומר ממוצע של 29.5 ימים). ב-13.1% מהפעמים בקרב נשים צעירות מ-35, וב-17.7% מהנשים המבוגרות מ-35, המחזור הסתנכרן דווקא עם החודש הטרופי (הזמן שלוקח לירח לחצות פעמיים את אותה נקות השוויון, או ממוצע של 27.32 ימים) – ממצא המצביע על כך שגם לכוח הכבידה של הירח יש השפעה על המחזור החודשי, ולא רק למופעים השונים.

 

אמנם מחקרים קודמים מצאו כי נשים שהמחזור החודשי שלהן מסונכרן עם מחזור הירח הן בעלות סיכוי רב יותר להיכנס להיריון – עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לסנכרון בין המחזור החודשי למחזור הירח. החוקרים מעריכים כי מערכת הרבייה האנושית מסונכרנת עם הירח, סנכרון שהשתבש חלקית עם החשיפה לאור מלאכותי.