חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

רוח גבית לבראשית2: משרד המדע יתקצב את החללית לירח ב- 20 מיליון ש"ח

סוכנות החלל הישראלית פנתה לנאס"א בכדי לבחון את הרחבת שיתוף הפעולה בתוכנית בראשית 2

5.05.2019
מימין לשמאל: ד"ר עידו ענתבי, מוריס קאהן, אופיר אקוניס ועפר דורון | קרדיט: אלון רון
מימין לשמאל: ד"ר עידו ענתבי, מוריס קאהן, אופיר אקוניס ועפר דורון | קרדיט: אלון רון

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה תתמוך במשימת החללית "בראשית 2" ב-20 מיליון שקלים, פי שניים מהתמיכה לה זכתה בראשית 1. כך הודיע היום (ראשון) שר המדע אופיר אקוניס בישיבת הממשלה. אקוניס עדכן גם כי סוכנות החלל הישראלית פנתה לנאס"א כדי לבחון את הגדלת מעורבותה בתוכנית בראשית.

 

ישראל היא המדינה השביעית בעולם שהגיעה לירח, גם אם לא בנחיתה רכה כפי שתוכנן. החללית שבנתה עמותת SpaceIL והתעשיה האווירית לישראל, שוגרה לירח הספיקה לשלוח שתי תמונות, אך דקות אחדות לפני הנחיתה, בגובה של פחות מעשרה קילומטרים, חל שיבוש במערכותיה שהוביל להתרסקותה.

 

לאחר התרסקות החללית פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו למוריס קאהן, שהיה התורם העיקרי לפרויקט, ואמר: "אם בהתחלה לא תצליח, תנסה שוב. הגענו לירח, אבל אנחנו רוצים לנחות יותר בנחת. זה לניסיון הבא. עצם הניסיון הוא הישג כביר". יומיים לאחר מכן, ב-13 באפריל, הכריז מוריס קאהן, נשיא עמותת SpaceIL והתורם העיקרי לפרויקט, על פרויקט בראשית 2.

 

"פרויקט בראשית ריתק ואיחד את כל אזרחי ישראל בציפייה לנחיתה מוצלחת על הירח", אמר השר אקוניס בישיבת הממשלה. "העניין הציבורי העצום, לצד ההישגים הטכנולוגיים פורצי הדרך, חידדו את הצורך בהגדלת ההתגייסות העצומה להצלחת הפרויקט. אין לי ספק שההחלטה להכפיל את התמיכה הממשלתית ולהעמקת שיתוף הפעולה מול סוכנות החלל האמריקאית תסייע להצלחת בראשית 2 ולנחיתתה בהצלחה על הירח".

 

בפרויקט בראשית הראשון העניקה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע תמיכה בגובה של כ- 10 מיליון ש"ח במגוון פרויקטים, שהושקעו בין השאר בפיתוחים טכנולוגים לצד פעילויות חינוכיות. בנוסף, לאור הקשר הטוב בין סוכנות החלל הישראלית לנאס"א, הסוכנות יזמה וחתמה הסכם בין נאס"א עבור עמותת SpaceIL. ההסכם אפשר סיוע לעמותה במעקב אחר החללית, מתן תקשורת לחלל העמוק ומטרות מדעיות שונות.