ניסויים שתכננו תלמידים מישראל שוגרו היום לתחנת החלל הבינלאומית

29.06.2018
בית ספר אורט דקל וילנאי במעלה אדומים | צילום: יעל צור

שלושה ניסויים שאותם תכננו תלמידי תיכון במסגרת תכנית "רמון ספייסלאב", בהובלת קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, שוגרו היום, 29 ביוני, לתחנת החלל הבינלאומית באמצעות חללית האספקה של חברת ספייס איקס. בחלל. הניסויים, שנבחרו מתוך 12 קבוצות בתחרות, יעברו בדיקות על ידי האסטרונאוטים בתחנה כדי לבחון את השפעת תנאי המיקרו כבידה על התנהגות חומרים והתוצאות מהניסויים יחזרו לכדור הארץ בעוד חודשיים.

לדברי שר המדע אופיר אקוניס, "באמצעות שיגור ניסויים לחלל אנו מעוררים בתלמידים השראה ומוטיבציה, לחלום הכי רחוק שניתן, ומעודדים אותם למצות את הפוטנציאל האישי והחברתי הטמון בהם".

לאורך התכנית, המיועדת לתלמידי תיכון, מבצעים התלמידים מספר משימות מסגרת, שקרויות על שם חברי צוות מעבורת הקולומביה, שמטרתן לצייד אותם בארגז כלים עשיר לטובת ביצוע משימת השיא - שליחת ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית.  לאורך התכנית מלווה את קבוצת תלמידים מנחים בעלי רקע במדעים והכשרה ייעודית מטעם קרן רמון, לצד מורה למדעים מטעם בית הספר.

לצפייה בשיגור:

שלושת הניסויים שיבדקו על ידי האסטרונאוטים בחלל:

בית ספר עמל שחקים בנהריה תכנן ניסוי הבוחן כיצד מיקרו כבידה משפיע על קצב הפעפוע והיווצרות אבנים בכליות. כך למשל אם יתברר כי הפעפוע איטי יותר בחלל, יהיה ניתן יהיה לשפר את תהליך הדיאליזה  בכדוה"א ע"י הוספת כוח G במכשיר ברפואה ובתעשייה. המבחנה בנויה בדומה לכליה האנושית ותאפשר לראות את תפקוד הכליות בחלל. בעזרת בידוד המערכת ניתן למצוא את הגורם העיקרי להיווצרות אבנים בכליות בחלל , דבר שיאפשר טיפול ומניעה בתופעה הרחבה.

בית ספר עמל שחקים בנהריה  המנטורית: אלמוג לוי המורה: טניה איטקין | צילום: יעל צור

ניסוי נוסף ששוגר הוא של בית ספר הרב תחומי עמל ב' בפתח תקווה שתיכנן ניסוי לבדיקת השפעת תנאי מיקרו כבידה על התרבות תאים בוני עצם בנוכחות מוגברת של סידן. במהלך שהותם בחלל, אסטרונאוטים נוטים לאבד מסה, עקב התנוונות של רקמה מסוימת. במידה והניסוי יראה כי קצב התרבות התאים בוני עצם בנוכחות מוגברת של סידן יואט מואץ בחלל, ייפתח פתח לטיפול באסטרונאוטים על ידי איזון נכון יותר של תזונה, ולא רק באמצעות אימוני כושר ופעילות ספורטיבית, הפתרון הקיים כיום בתחנת החלל. בנוסף, לניסוי תהיה תרומה משמעותית בחקר מחלת האוסטאופורוזיס ובטיפול בה.

בית ספר הרב תחומי עמל ב' בפתח תקווה מנטור: יאיר שימרון. מורה: עופר זיטמן פתח תקווה

עוד ניסוי ששוגר הוא של בית ספר אורט דקל וילנאי במעלה אדומים שתיכנן ניסוי לבדיקת השפעת מיקרו כבידה על כמות המשקעים שנוצרו מתאים בוני עצם בהשפעת סידן אמורפי. בחלל מתרחש אוסטאופורוזיס מואץ עקב קרינה קוסמית וחוסר בפעילות גופנית. הניסוי יתרום לאסטרונאוטים בהפחתת הנזק הגופני בעצמות. התלמידים משערים כי בתנאי מיקרו כבידה, כמות משקעי הסידן שנוצרים על ידי תאים בוני עצם בהשפעת סידן אמורפי יהיו שונים מאשר כמות משקעי הסידן על כדור הארץ. בהשערה התלמידים התבססו על מחקר של נאס"א ובו נמצא כי תאים בוני עצם מתחלקים לאט יותר בחלל, מה שעשוי להשפיע על תהליך שקיעת הסידן.

בית ספר אורט דקל וילנאי במעלה אדומים מורה: לימור יגן מנטור: גלעד פטרנקר | צילום: יעל צור
בית ספר עמל שחקים בנהריה המנטורית: אלמוג לוי המורה: טניה איטקין | צילום: יעל צור

מקרן רמון נמסר כי "לפני 15 שנה אילן רמון לקח איתו למעבורת החלל קולומביה ניסוי של ילדים ישראלים, ואנו גאים להמשיך את המסורת שלו. הניסויים ששוגרו השנה מרתקים. בשנה שעברה, שניים מתוך הניסויים המדעיים ששוגרו בתכנית הובילו לפרסומים של מאמרים מדעיים, ואנחנו מחכים לראות את התוצאות של הניסויים הנוכחיים."