חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

אות מהחלל: לוויין התלמידים הישראלי יצא לדרכו מתחנת החלל הבינלאומית

18.05.2017
שחרור ננו-לוויינים מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA
שחרור ננו-לוויינים מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA
דוכיפת 2, לוויין התלמידים הישראלי, נשלח היום אל מסלולו בחלל מתחנת החלל הבינלאומית. הלוויין, מיזם של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ועיריית הרצליה, שוגר לפני חודש במטרה למפות את שכבה חיצונית באטמוספירה (תרמוספירה), מיפוי שיסייע בין השאר בשיפור של העברת אותותGPS.
 
בתוך זמן קצר צפוי הלוויין להתחיל לשגר אותות לכדור הארץ ובמהלך הלילה, בסביבות השעה 23:00, לעבור מעל ישראל כך שהאותות ייקלטו גם כאן. אותות הלוויין יגיעו אל תחנת הקרקע במרכז המדעים הרצליה המאוישת על ידי תלמידי הפרויקט. האותות יפוענחו על ידי התלמידים באמצעות תכנות שפיתחו בעצמם
 
הלוויין מהווה חלק מלהק של 28 לוויינים זעירים המשוגרים בימים האחרונים מתחנת החלל. השחרור עצמו התבצע באמצעות זרוע רובוטית מיוחדת, שהפעילו האסטרונאוטים באגף היפני בתחנת החלל. שאר הלוויינים ישולחו בשלשות במהלך שלושת הימים הקרובים. 
 
שלישיית הננו-לוויינים ששוגרה; התחתון הוא דוכיפת 2 | צילום: NASA
שלישיית הננו-לוויינים ששוגרה; התחתון הוא דוכיפת 2 | צילום: NASA
 
 
 
הלוויין יחל את מסלולו בגובה 400 ק"מ, גובהה של תחנת החלל, וצפוי להנמיך בהדרגה במשך כשנה. בסופו של דבר יצנח הלוויין אל האטמוספרה שם יישרף בגובה של 90 ק"מ מעל פני הקרקע.
 
דוכיפת 2 הוא הלוויין הזעיר השני שפיתחו תלמידים ישראליים ומשקלו 1.8 ק"ג בלבד. הלוויין שוגר לחלל במסגרת מיזם QB50 של האיחוד האירופי עם לוויינים שבנו סטודנטים מבלגיה, טורקיה, דרום אפריקה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, דרום קוריאה ועוד. הקבוצה הישראלית היא היחידה של תלמידי תוכן, כאשר מתוך 50 קבוצות רק 28 קבוצות עברו את הבדיקות הקפדניות של נאס"א בדרך לשיגור המוצלח. 
 
יותר מ-80 תלמידים – מאופקים, מירוחם, מעפרה, מחוּרה (הפזורה הבדואית) ומהרצליה – עמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח דוכיפת 2 בליווי מהנדסים מהאקדמיה וממפעל מבת חלל בתעשייה האווירית. בראש הפרויקט עומד ד"ר מאיר אריאל מנהל מרכז המדעים הרצליה. התלמידים עבדו בעשרה צוותים ולרשותם עמדו חדר נקי, מעבדת אלקטרוניקה ותחנת קרקע לתקשורת עם לוויינים. כל צוות היה אחראי לתחום אחר כגון בחינת המפרט הטכני, תכנות מערכת ההפעלה, פענוח נתוני הלוויין, בקרה, הנדסת מערכת ועוד.