חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מדענים צילמו לראשונה חור שחור

10.04.2019
צילום החור השחור שבוצע בסוף 2017, ומתפרסם כעת | EHT NSF
צילום החור השחור שבוצע בסוף 2017, ומתפרסם כעת | EHT NSF

 פרויקט בינלאומי, בו שילבו כוחות כ-200 מדענים ועשרות רדיו טלסקופים ברחבי העולם, תיעד לראשונה חור שחור. מדובר בחור השחור המסיבי שבמרכז הגלקסיה Messier87 אשר מרוחקת מאיתנו כ- 55 מיליון שנות אור. הפרויקט התקדימי הזה, בשם "טלסקופ אופק האירועים" מעורר התרגשות רבה בקהילה המדעית והוא הביא לפרסום שישה מאמרים המתפרסמים כעת בכתב העת Astrophysical Journal Letters.

 

לכאורה, לצלם חור שחור נשמע כמו משימה בלתי אפשרית. שכן על מנת לצלם אובייקט, כל אובייקט, צריך לקלוט את הקרינה האלקטרומגנטית שמגיעה ממנו. הקרינה האלקטרומגנטית עשויה להיות אור נראה, קרינה בטווח התת-אדום או האולטרה-סגול, גלי רדיו ועוד. וכך, כשגוף פולט או מחזיר קרינה כלשהי, אפשר לקלוט אותה וזו המשמעות של "לראות" אותו. אלא שחור שחור, בהגדרה, אינו פולט או מחזיר קרינה. קרינה שנבלעת בו אינה יכולה לצאת בשל כוח הכבידה האדיר שלו.

 

 

התמונה (למעלה) שהפיק טלסקופ אופק האירועים ופורסמה היום (רביעי, 10.4.19) היא למעשה תוצאה של עיבוד נתונים שמגיעים מעשרות טלסקופי רדיו ברחבי העולם. מה שצולם הוא הצל שבמרכז הבליעה של הקרינה האלקטרומגנטית, אשר פולטים אובייקטים סביב החור השחור. מה שרואים בתמונה בפועל, הוא עיקום קרני האור בשל כוח המשיכה האדיר של החור השחור, שהוא למעשה הצל שבמרכז.

 

;

תמונת החור השחור שפורסמה היום. קרדיט: EHT NSF

תמונת החור השחור שפורסמה היום. קרדיט: EHT NSF

 

 

הדמיה של עיוות האור סביב חור שחור, בסרט בין-כוכבים.

הדמיה של עיוות האור סביב חור שחור, בסרט בין-כוכבים (2014). קרדיט: Paramount Pictures
תגיות: