תעשיה ומחקר

לוויין ULTRASAT

לוויין מחקר מדעי בעל יכולת חסרת תקדים לתצפית בתחום העל-סגול, שיביא למהפכה בידע ובהבנה של מקורות קרינה משתנים ביקום.
lesson Image
ULTRASAT
מבַצעים:
מכון ויצמן למדע, התעשייה האווירית לישראל מבת, מעבדות ההנעה הסילונית של נאס"א JPL, חברת Space Systems Loral, המכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech), מכון קרנגי למדע.
אולטראסט (ULTRASAT) הינו מיני-לוויין מדעי הנושא טלסקופ בעל שדה ראיה חסר תקדים בגודלו (210 מעלות רבועות) בתחום העל-סגול (220 - 280 ננומטר), שצפוי להיות משוגר למסלול גבוה (כמסלולם של לווייני תקשורת) בשנת 2020/2021. שדה הראיה הרחב וגלאי העל-סגול המתקדמים יאפשרו גילוי מקורות קרינה משתנים בנפח קוסמי גדול פי 300 מזה שניתן היה לחקור בעזרת טלסקופ החלל העל-סגול רב העצמה ביותר עד כה, GALEX.

המטרות העיקריות של המשימה הן הבנת תהליך הפיצוץ המתרחש בסיום חיי כוכבים (סופרנובה) ומדידת המסה ותנאי הסביבה של חורים שחורים מסיביים במרכזי גלקסיות. בנוסף, הלוויין יספק התראות בזמן אמת על גילוי מקורות משתנים לקהילת האסטרונומים, ויחקור את העולם העשיר של משתנים בתחום העל-סגול, כולל גילוי אירועי "בליעת" כוכבים על ידי חורים שחורים מסיביים, זיהוי של מקורות קרינה גרביטציונית ומקורות נייטריניים באנרגיות גבוהות, מעקב אחר כוכבים משתנים וחיפוש כוכבי לכת סביב כוכבים ננסיים.

יוזמת אולטראסט נולדה (2010) בניסיון משותף של מדעני מכון ויצמן והמכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech) יחד עם צוות מדענים בינלאומי ושל סוכנות החלל הישראלית למתן מענה לשאלה: האם היכולות המוכחות של תעשיית החלל הישראלית בבניית מיני-לוויינים מאפשרות בניית לוויין פורץ דרך מדעית, שהינו קטן (כמטר מעוקב), קל (כמאה קילוגרם) וזול (כמאה מיליון דולר, כולל שיגור)  משמעותית מהמקובל? מימוש מוצלח של משימת אולטראסט יהווה תשובה חיובית ברורה לשאלה זו, ויפתח פתח למשימות דומות רבות בעתיד.

המשימה המדעית מובלת במשותף על ידי צוותי מכון ויצמן (חוקר ראשי- אלי וקסמן) ו-Caltech (חוקר ראשי- שרי קולקרני). המשימה הטכנולוגית מובלת על ידי תעשיה אווירית-מבת (אחריות לבניית מרכב הלוויין, לשילוב הטלסקופ במרכב, לשילוב הלוויין בכלי השיגור ולניהול המשימה בחלל) ועל ידי JPL (אחריות לבניית הטלסקופ, לחוזה השיגור ולארכיב המידע), תחת ניהול משותף של סוכנות החלל הישראלית ו-NASA. בקשה למימון החלק האמריקאי של המשימה, הכוללת תיאור מפורט של אופן המימוש הטכנולוגי, הוגשה למטה NASA במסגרת תחרות ה-Astrophysics Explorer, והחלטה לגבי מימון שלב  התכנון הפרטני, phase A, של המשימה (בו תיבחן גם אפשרות אספקת טלסקופ על ידי אלביט-אלאופ) צפויה ביוני 2015.

עודכן ב:
22.09.2022