סקרני חלל
arrow-left
מסע בזמן

שלוש, שתיים אחת: משגרים לחלל!

מי היה הראשון שהגה את רעיון השיגור לחלל באופן מדעי, 77 שנים לפני שזה קרה, וכיצד זה התאפשר בסופו של דבר

activity Image
שנת 1865

ז׳ול ורן חוזה מסע של בני אדם לירח

הסופר ז'ול ורן כותב את ספרו "מהארץ לירח", המתאר טיסה לחלל. ורן לא הסתפק בבדיון וערך חישובים - לא תמיד מופרכים - כדי לבסס את סיפורו. מעבר לכך שחזה את הקשר בין תעשיית המלחמה לתעופת חלל - מועדון העוסק בתותחים ובכלי נשק הוא המקדם את המסע לירח, באמצעות תותח - יש הרואים דמיון בין המסע לחלל של ורן לבין פרויקט אפולו שהטיס את האדם הראשון לירח בחלוף יותר ממאה שנים. כך למשל, התותח המטיס את ספינת החלל נקרא ״הקולומביאד״ בעוד תא הפיקוד של אפולו 11 נקרא קולומביה, ובדומה למשימת אפולו לירח, גם המסע לירח של ורן יוצא מפלורידה.

activity Image
שנת 1926

ניסוי ראשון המסמן את תחילת מדע הטילים המודרני

רוברט גודארד, אבי מדע הטילים המודרני, משגר את הרקטה הראשונה המונעת בדלק נוזלי. גודארד מימן מכיסו את ניסוי הרקטה, שהגביהה ל-12.5 מטרים מעל פני הקרקע. הוא היה המדען הראשון שהבין את הפוטנציאל של רקטות לתעופת חלל; כשמדענים אמריקאים החלו לחקור את התחום הם גילו שעליהם להסתמך על עבודתו. שורשי כל מחקריו מצויים ביום גורלי אחד בילדותו, אז טיפס אז על עץ דובדבנים ופנטז על רקטה שתגיע למאדים. לימים הוא סיפר שכאשר ירד מהעץ, כבר היה ילד אחר: ״הקיום סוף סוף קיבל תכלית״.

activity Image
שנת 1942

שיגור ראשון של טיל V2 פורץ דרך לתעופת חלל

ניסוי מוצלח ראשון לשיגור הטיל הגרמני V2, המסמן פריצת דרך לתעופת החלל. ה-V2, הטיל הבליסטי הראשון בעולם, שימש את הנאצים במלחמת העולם השנייה נגד מטרות בריטיות ובלגיות; בשל חוסר הדיוק שלו הוא כוון בעיקר לערים. הטיל גרם למותם של כ-7,250 אזרחים וחיילים כמו גם 20,000 עובדי כפיה, בהם יהודים רבים ושבויים סובייטים, שמתו בתהליך ייצורו. על אף הזוועות האלה, השפעתו המרכזית לא היתה על תוצאות המלחמה אלא לאחריה, כששימש לפיתוח מסע לחלל וטילים בליסטיים בין יבשתיים.

תגיות: