יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הערב: הירח יכסה כוכב כפול יפיפה

יום רביעי 06.7.22
- 20:58

התכסות הכוכב גאמא בקבוצת בתולה מציבה אתגר כיפי לבעלי טלסקופים קטנים

-

ב-6 ביולי, בשעה 20:58, מעט אחרי רדת החשכה, הירח יכסה כוכב בהיר במיוחד – הכוכב גאמא בקבוצת בתולה. בשל בהירות הכוכב והעובדה שהוא יתכסה בשוליו האפלים של הירח, התצפית תהפוך לערב בלתי נשכח. יש לכם טלסקופ חובבים קטן? זאת הזדמנות מצוינת לשלוף אותו ולראות את הכוכב האחד מתכסה כשניים.

 

הכוכב גאמא בבתולה נקרא גם פּוֹרימה – על שם אלה במיתולוגיה הרומית – וזוויה – שם ערבי שפירושו "זווית", שכן אסטרונומים ערביים ראו בקבוצה מלונת כלבה, שגאמא הוא זוויתה. זהו הכוכב השני בבהירותו בכל קבוצת בתולה, הוא נמצא במחצית הדרך בין הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה, ספיקה, לקצה זנבו של האריה – והוא טומן בחובו סוד: גאמא בבתולה הוא כוכב כפול.

 

קטלוג טלסקופ החלל גאיה מונה כבר כ-800,000 מערכות כוכבים כפולות. בשל המרחק הרב, כוכבים כפולים אלה מופיעים לעינינו כנקודת אור אחת ויחידה.

 

בערב 6 ביולי הירח המכסה יאפשר לבעלי טלסקופים קטנים בהרבה מטלסקופ החלל גאיה להבחין בין שני הכוכבים של גאמא בבתולה. שני הכוכבים היפיפיים הם כוכבים צהבהבים מהסדרה הראשית, בדומה לשמש שלנו, והם כמעט זהים זה לזה.

 

תחילת התכסות גאמא בבתולה בירח תהיה מאחורי שוליו האפלים של הירח, המצוי ברבעו הראשון ונראה כחצי עיגול. עובדה זו, יחד עם בהירותו של הכוכב, הופכת את הצפייה במאורע השמימי לקלה במיוחד – ובשעה 20:58 כל אחד יכול לצפות בו מכל מקום וללא עזרים. לעומת זאת, בעלי טלסקופים בקוטר 15 ס"מ ויותר יכולים לנצל את האתגר ולנסות לצפות בכוכבים מתכסים בזה אחר זה, אבל יש לשמור על ערנות: הכוכב השני יתכסה פחות מדקה אחרי הראשון. 

 

שני כוכבי גאמא בבתולה יציצו מחדש – בזה אחר זה מבעד לטלסקופ, או ככוכב אחד בעין בלתי מזוינת –בשעה 21:51 סמוך לקודקוד הצפוני בחלקו המואר של הירח.

sky calendar Image
הדמיית אומן של מערכת כוכבים כפולה. קרדיט: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva