יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

ליקוי חלקי: 15 דקות שבהן כדור הארץ יערוך מופע צללים על הירח

יום ראשון 15.5.22
- 5:27

מחר (שני) לפנות בוקר יתפשט כתם שחור ומסתורי על פני הירח. הכתם הזה הוא צילו של כוכב הלכת ארץ
-
בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני, 16 במאי, ליקוי ירח חלקי ייראה בשמי ישראל. כשהירח ייכנס לצילו של כדור הארץ, מישראל נראה כתם שחור שמתפשט על שפתו המזרחית של הירח (השפה הפונה שמאלה ומעלה ביחס למרכז הירח, בעת שהירח מצוי מעל האופק המערבי). שלב הליקוי המלא לא ייראה בישראל, אלא מערבה מכאן.

הליקוי יחל למעשה עוד בשעה 04:32, כאשר הירח ייכנס לאזור הצל החלקי של כדור הארץ, כלומר הוא עדיין יקבל אור מהשמש – אבל פחות. אור הירח יתחיל להתעמעם, אולם קשה להבחין בהתעמעמות זו. המופע העיקרי יתחיל כשעה אחר כך, ב-05:27, עם תחילת מגע הירח בצל המלא. בשלב זה תיראה הצללה בשוליו המזרחיים של הירח (השוליים הפונים מעלה), והיא תלך ותתפשט עד לשקיעת הירח כעבור כ-15 דקות. ליקוי זה ייראה בבירור ובקלות, ולא צריך טלסקופ או משקפת כדי לחזות בפלא השמימי.

 
הליקוי הבא שייראה כמעט כולו מישראל, ב-28 באוקטובר 2023, יהיה חלקי אף הוא. הליקוי המלא הבא שייראה מישראל (ברובו, לפחות) יתרחש ב-7 בספטמבר 2025.
 

מהו ליקוי ירח?

ליקוי ירח חל כאשר הירח, המקבל את אורו מהשמש, מוסתר מהשמש על ידי כדור הארץ. לכן ליקוי ירח יכול להתרחש רק כאשר הירח מלא – אז ניצב כדור הארץ בינו לבין השמש. מדוע, אם כן, אין ליקוי מדי חודש? הסיבה היא מסלולו הנטוי של הירח ביחס למסלול כדור הארץ סביב השמש. ברוב הפעמים שהירח מלא, הוא מצוי מעל או מתחת למישור המִלקֶה, מישור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש. רק כאשר הירח גם מלא וגם סמוך מאוד למישור המלקה או עליו ממש – יחול ליקוי ירח.

 
 
הצל בשוליים (פנומברה) חיוור יותר כי מעט מאור השמש כן מצליח להגיע משולי כדה
הצל בשוליים (פנומברה) חיוור יותר כי מעט מאור השמש כן מצליח להגיע משולי כדה
 

כיוון שהשמש, הירח וכדור הארץ הם גופים גדולים, לא תמיד כל אורה של השמש מוסתר מהירח. דמיינו אדם שעומד על הירח ורואה את כדור הארץ מסתיר רק חלק מדִסקת השמש. מצב זה קרוי ליקוי חצי-צל. ממש כמו בליקוי חמה חלקי אצלנו (שהרי מי שמצוי על הירח בעת ליקוי, רואה למעשה ליקוי חמה), קרני שמש עדיין מגיעות אל הירח, כי היא לא כולה מוסתרת. לכן במצב של ליקוי חצי-צל קשה לנו להבחין בירידה באורו של הירח. אולם כאשר כדור הארץ מסתיר את כל השמש מהירח, אותו אזור על הירח שמי שעומד על פניו יראה את כדור הארץ מסתיר את כל השמש – אותו אזור יוצל ואנו נראה צל כהה מתחיל לנגוס בירח המלא. זהו הצל המלא. ולעיתים, כאשר הירח מצוי מעט רחוק ממישור המִלקה, הליקוי יכול להיות חלקי.

 

להלן זמני הליקוי כפי שייראו מישראל. הירח יהיה מעל האופק המערבי לפני שקיעתו. בדיוק בעת שקיעת הירח במערב – השמש תזרח במזרח.

04:32 – תחילת מגע חצי-צל. הירח נכנס לאזור הצל החלקי, שעדיין מקבל חלק מאור השמש, ולכן הירידה באורו של הירח כמעט לא תורגש 
05:27 – תחילת מגע צל מלא. בשלב זה תיראה הצללה בשוליו המזרחיים של הירח (השוליים הפונים מעלה), והיא תלך ותתפשט עד לשקיעת הירח 
05:42 – שקיעת הירח בישראל ותום הליקוי עבור צופה בישראל. מכאן ואילך שאר השלבים לא ייראו מישראל
06:29 – תחילת שלב הליקוי המלא (כל דסקת הירח מצויה בחרוט הצל) 
07:12 – שיא הליקוי (לא ייראה מישראל)

תגיות:
sky calendar Image
ליקוי הלבנה