יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

הלילה: אורנוס מגיע לנקודה הקרובה ביותר אלינו

יום שישי 05.11.21

זו התקופה הטובה ביותר לצפות לאורנוס, שייראה בשמיים לאורך כל שעות הלילה

-

כוכב הלכת המרוחק אורנוס (או בשמו העברי: אורון) בא לביקור. ב-5 בנובמבר אורנוס יימצא בניגוד, כלומר יהיה בדיוק מול השמש, ישקע עם זריחתה ויזרח עם שקיעתה. זו התקופה הטובה ביותר לצפות באורנוס, משום שהוא ייראה בשמיים לאורך כל שעות הלילה.

 

אורנוס הוא כוכב הלכת השביעי במערכת השמש – והראשון שהתגלה הודות לטלסקופ. הוא נמצא במרחק של כ-20 יחידות אסטרונומיות מאיתנו (כלומר, פי 20 מהמרחק הממוצע בין כדור הארץ לשמש). ההפרש בין המרחק הגדול ביותר של אורנוס מאיתנו (3.2 מיליארד ק"מ) למרחקו בעת הניגוד (2.8 מיליארד ק"מ) מתבטא ברמת הבהירות שלו.

 

אומנם בתנאי צפייה אופטימליים אפשר לראותו גם ללא טלסקופ – הבהירות הנראית שלו נמצאת ממש על סף הראייה האנושית – אבל אין דרך להבדילו מכוכבי השבת. בגלל מרחקו העצום מאיתנו, אורנוס נע לאט על כיפת השמיים ומשלים הקפה סביבה אחת ל-84 שנים. הוא שוהה לפיכך שבע שנים בממוצע בכל מזל. לקדמונים לא הייתה דרך להבדיל בין תנועתו בשמיים לתנועת כוכבי הרקע. אפילו מגלה הכוכב, האסטרונום האנגלי ויליאם הרשל, לא האמין שמדובר בכוכב לכת כשצפה בו לראשונה ב-13 במרץ, 1781.

 

קראו עוד:

 

אורנוס גדול רק פי ארבעה בהיקפו מכדור הארץ, והוא ענק העשוי בעיקר קרח וגז העוטפים ליבה סלעית. גם טלסקופ חובבים קטן, בהגדלה של x150, יראה את המראה שנגלה לעיני הרשל המופתע ב-1781: דִסקה קטנטנה ויפהפייה בצבע כחלחל-ירקרק. 
 

sky calendar Image
כוכב הלכת אורנוס