סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

איך אפשר לראות חור שחור?

9-black_hole_on_earth.jpg

חור המנקז מים על פני כדור הארץ. את החור אפשר לראות בזכות מה שסביבו. קרדיט: Fernando via flickr
חור המנקז מים על פני כדור הארץ. את החור אפשר לראות בזכות מה שסביבו. קרדיט: Fernando via flickr
 
 

התשובה הקצרה: אי אפשר. בהגדרה, שדה הכבידה של חור שחור חזק כל כך, שמהירות הבריחה ממנו עולה על מהירות האור. שום דבר לא יכול לברוח מחור שחור, אפילו לא פוטון אור חסר מסה. לכן הוא נקרא "חור שחור".

 

אבל זה לא אומר שאי אפשר להבחין בנוכחותו של חור שחור. למשל, כאשר כוכבים מקיפים נקודה ריקה בחלל, אנחנו מניחים שהם מקיפים חור שחור. וכאשר חורים שחורים זוללים אבק, גז או גופים שלמים, נוצרת דסקת ספיחה סביב החור השחור, המאיצה ומחממת את החומר. דסקה זו פולטת קרינה אלקטרומגנטית שניתן לצפות בה. ולבסוף, חורים שחורים מעוותים את המרחב והזמן באופן שמגדיל את הרקע מאחוריהם – תופעה שנקראת "עידוש כבידתי". אסטרונומים משתמשים בעידוש הכבידתי של חורים שחורים כדי לצפות בגלקסיות רחוקות, למשל.

 

סרטון טיים-לאפְּס אמיתי לגמרי של כוכבים מקיפים את החור השחור העל-מסיבי במרכז הגלקסיה שלנו.

 

 חשוב להבין שזו לא תאוריה בלבד. ב-2017 מצפי כוכבים מכל רחבי העולם שיתפו פעולה כדי לצלם חור שחור בפעם הראשונה. החור השחור הוא, ובכן, החור השחור שבמרכז התמונה. ואילו בשולי התמונה ניתן לראות את דסקת הספיחה של החור השחור.

 

התמונה הראשונה בהיסטוריה של חור שחור: החור השחור העל-מסיבי, במסה של כ-7 מיליארד שמשות, במרכז הגלקסיה M87. קרדיט: Event Horizon Telescope

 

יתרה מכך, לא צריך טלסקופים משוכללים כדי לראות חורים שחורים. אם תיסעו להמיספירה הדרומית של כדור הארץ ותביטו לכיוון קבוצת הכוכבים "טלסקופ", תוכלו לראות כוכב חסר ייחוד בשם 6819 HR. הכוכב הזה הוא בעצם כוכב כפול: שני כוכבים המקיפים זה את זה. אלא שהשנה התגלה כי שני הכוכבים למעשה אינם סובבים זה את זה, אלא גוף שלישי, בלתי נראה. זהו החור השחור הקרוב ביותר לארץ שהתגלה עד כה, ומדענים מעריכים שמערכת השמש שלנו מוקפת חורים שחורים רבים.

 

ולבסוף, הדרך הפשוטה ביותר לראות היכן מצוי חור שחור היא פשוט לצאת למדבר בליל קיץ חם וללא ירח. את המישור הגלקטי לא קשה לזהות – זהו שביל החלב, שהעניק לגלקסיה את שמה, והוא יפיפה בכל עונה. כעת חפשו במישור שביל החלב את הכוכב הבוהק אנטראס בקבוצת עקרב. הרימו אגרוף לשמיים וסִפרו שני אגרופים מזרחה מאנטראס. זוהי קבוצת הכוכבים קשת, שידועה גם בשם "קנקן התה".

 

11potw1830a (1).jpg

 שמי הלילה מעל מצפה הכוכבים ALMA שבמדבר אטקמה, צ'ילה. שביל החלב חוצה את השמיים. במרכז, באזור הכי בוהק ואדמדם, נמצא החור השחור העל-מסיבי A* בקשת. קרדיט: ESO
 שמי הלילה מעל מצפה הכוכבים ALMA שבמדבר אטקמה, צ'ילה. שביל החלב חוצה את השמיים. במרכז, באזור הכי בוהק ואדמדם, נמצא החור השחור העל-מסיבי A* בקשת. קרדיט: ESO

 

שם, בדיוק בזרבובית, נמצא מרכז הגלקסיה שלנו – ושם גם נמצא החור השחור העל-מסיבי A* בקשת. כן, כדור הארץ שלנו, וכל שאר הכוכבים בגלקסיה, מקיפים מרכז מסה משותף שמוגדר על ידי חור שחור מפלצתי במסה של מיליוני שמשות.