יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

נוגה באלונגציה: אלה הימים לצאת ולצפות בשכננו במערכת השמש

יום חמישי 13.8.20

 

-

 

בשבועות הקרובים, בזמן שרובנו נהיה עדיין שקועים בחלומות מתוקים, יזרח לו כוכב נוגה מעל האופק המזרחי ויגיח מתוך האפלה לביקור נימוסין קצרצר בשמי הלילה. נוגה הוא הבהיר שבכוכבים, ומבין מאורות השמיים רק השמש והירח בהירים ממנו. עם זאת, לרוע המזל, הוא אינו יכול להיראות במשך כל שעות הלילה כמו יתר גרמי השמיים. כוכב נוגה מגיח לשעות אחדות קצת לפני הזריחה או מייד לאחר השקיעה, ואינו מניח לנו ליהנות זמן רב מאורו השופע. אולם ב־13.8 תהיה לנו הזדמנות: נוגה יציג את עצמו לראווה לפרק הזמן הארוך ביותר לתקופה זו, ויזרח בשעות הקטנות של הלילה. עם עלות השחר ידעך זוהרו מפני קרינתה המתחזקת של החמה עד שיתפוגג כמעט לגמרי עם זריחתה.

 

הופעתו המוגבלת של נוגה נובעת ממרחקו הקצר מהשמש – כ־108,200,000 ק"מ בלבד, קצת יותר משני שלישים ממרחקו של כדור הארץ מהשמש. מכיוון שמסלול ההקפה של נוגה הוא פנימי מזה שלנו, הוא ייראה לנו תמיד כעוקב אחר השמש, ורוב הזמן יסתתר בתוך הילתה המסנוורת. מנקודת מבטם של תושבי הפלנטה שלנו, נוגה לעולם לא ייראה במרחק הגדול מ־47 מעלות מהשמש, ובתרגום למושגי זמן פירושו של דבר שלא נוכל לצפות בו יותר מ־3 וחצי שעות לאחר השקיעה או טרם הזריחה. כשהוא נמצא ממזרח לשמש הוא ישקע מעט לאחר שקיעתה, וייראה בשמיים ככוכב ערב. אולם בימים אלו של תחילת ינואר נוגה מצוי ממערב לשמש ולכן הוא מקדים במעט את זריחתה ונראה ככוכב בוקר. ב-13 באוגוסט ייראה נוגה בזווית שיא של כ־ 45 מעלות מהשמש. המרחק הזוויתי הזה בין השמש לכוכב לכת קרוי אלונגציה, ומכיוון שנוגה מצוי ממערב לשמש הזורחת, האלונגציה היא מערבית. נוגה יזרח לו בכול הודו וזוהרו מעל האופק המזרחי לקראת השעה 2:45 לפנות בוקר.

 

 

Positional_astronomy-heb.png

מיקומו של כוכב הלכת הפנימי הפנימי מימין (במקרה הזה: נוגה) הוא באלונגציה מערבית מרבית ונראה ככוכב בוקר
מיקומו של כוכב הלכת הפנימי הפנימי מימין (במקרה הזה: נוגה) הוא באלונגציה מערבית מרבית ונראה ככוכב בוקר. קרדיט: Looxix; תרגום: הקבועה הקוסמולוגית
 

בעת אלונגציה מירבית נוגה נראה מכאן כמצוי בנקודה המרוחקת ביותר מן השמש במסלולו סביבה, ולעינינו מגיעות קרני אור רק מחציו הפונה אליה, המואר, בדיוק כפי שהירח נראה באמצע החודש העברי. מייד לאחר השיא יחל נוגה להתרחק מאיתנו ולהתקרב לשמש, ובכל יום נוכל לראות קצת יותר מפניו המוארות. נשמע מבטיח? כדאי לזכור שהגדלת השטח המואר של נוגה באה על חשבון זמן ההופעה השמימית שלו. ככל שהאלונגציה תקטן, כך ידמה נוגה לעיגול פחוס, עד שיתקבץ עם השמש ויעלם כליל משמי הבוקר. לאחר מכן, במחצית חודש אוגוסט השנה, תהפוך האלונגציה למזרחית ונוגה יחל להיראות ככוכב ערב.

 

 

תגיות:
sky calendar Image
חום האטמוספירה הקורן מהצד החשוך של כוכב הלכת נוגה | צילום: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic