סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

גשם של יהלומים: כיצד יהלומים הם חלק ממזג האוויר בנפטון?

 

מי לא אוהב יהלומים? יהלומים הם המבריקים והקשים בחומרים. אבל בסופו של יום, יהלום אינו אלא פחמן דחוס מאוד.

 

כאן בכדור הארץ יהלומים הם נדירים להפליא ולכן יקרים להחריד. כדי להפוך פחמן ליהלום צריך טמפרטורה גבוהה ולחץ אדיר. כל היהלומים הטבעיים שאנו מכירים נוצרו במעטפת כדור הארץ, בטמפרטורה של כ-950 מעלות צלזיוס ובעומק של לפחות 150 ק"מ מתחת לפני השטח. 

 

בנפטון, לעומת זאת, יהלומים הם עניין פעוט, חלק ממזג האוויר. נפטון אינו כוכב לכת סלעי, כך שאין לו קרום. אילו חדרנו מבעד למעטה האטמוספירה של כוכב הלכת, היינו מגיעים ישר למעטפת. המעטפת של נפטון עשירה במים, באמוניה ובמתאן. ואף על פי שכוכבי לכת כמו אורנוס ונפטון נקראים "ענקי קרח" והאטמוספירה שלהם קפואה, הטמפרטורות במעמקיהם לוהטות בגלל המסה האדירה שיוצרת לחץ אדיר. בעצם, אילו היינו מצליחים לשרוד במסע אל "פני השטח" של נפטון, היינו רואים מעין אוקיינוס דחוס ולוהט של מים, אמוניה ומתאן.


5dimonds.jpg

אילוסטרציה של יהלומים בנפטון. קרדיט: SLAC
אילוסטרציה של יהלומים בנפטון. קרדיט: SLAC

 

מאחר שנפטון מסיבי פי 17 מכדור הארץ, בעומק של 7,000 ק"מ באוקיינוס המשונה יכולים להתקיים התנאים להתגבשות יהלומים. המתאן, שמורכב מארבעה אטומים של מימן ואטום אחד של פחמן (נוסחתו CH4), מתפרק למרכיביו בטמפרטורה של יותר מ-4,000 מעלות צלזיוס ובלחץ הגדול פי 10,000 מהלחץ האטמוספירי בכדור הארץ – והפחמן הטהור השוקע מתגבש לכדי "ברד יהלומים" במעמקי העולם.

 

איפה היהלומים האלה נעצרים? אנחנו לא יודעים. לנפטון יש ליבה סלעית, המורכבת כנראה מברזל, ניקל וסיליקטים. לפי סברה אחת, הליבה הזאת מכוסה ביהלומים.

 

כך או כך, אנחנו לא ממליצים לנסות לצלול ולשלות אותם. אפילו אם האנושות הייתה מוצאת דרך לגבור על הטמפרטורות החורכות והלחץ המוחץ, הצוללן היה פשוט עף ברוחות העזות של נפטון.