הלילה הירח מתקבץ עם נוגה, כמו שצייר ואן גוך

שתף:
19
יוני
2020
"ליל כוכבים" האיקוני של ואן גוך, אחד הציורים החשובים ביותר בתולדות האומנות"ליל כוכבים" האיקוני של ואן גוך, אחד הציורים החשובים ביותר בתולדות האומנות
"ליל כוכבים" האיקוני של ואן גוך, אחד הציורים החשובים ביותר בתולדות האומנות

ביום שני, 19.6.20, בשעות הערב, מיד לאחר השקיעה, יחלוף הירח במרחק של כחצי מעלת קשת דרומית לכוכב הלכת נוגה. היום לפני 131 שנה, זהו פחות או יותר היה המראה שנתן לצייר ואן גוך את ההשראה לאחד הציורים המופלאים בתרבות המערבית.

"ליל כוכבים" הוא אחד הציורים המפורסמים ביותר של הצייר ההולנדי הפוסט-אימפרסיוניסטי וינסנט ואן גוך. הציור הזה אף מעטר דרך קבע את מדור "סקרנות אינסופית" שלנו, כאן באתר סוכנות החלל הישראלית.

ואן גוך צייר את "ליל כוכבים" ב-19 ביוני 1889, בזמן שהותו במוסד הפסיכיאטרי סן פול בעיירה סן רמי שבפרובנס, צרפת. הצייר הרדוף התאשפז מרצון במוסד לאחר התקף אפילפטי שהיה לו בדצמבר 1888, ובמהלכו חתך את אוזנו השמאלית. בראשית יוני כתב לאחיו תיאו: "הבוקר ראיתי את הכפר מהחלון שלי זמן רב לפני הזריחה, כשאני נעזר רק בכוכב הבוקר, שנראה היה גדול ביותר". אבל מה באמת ראה האומן מהתא בסן פול? ומה הוא ראה רק בעיני רוחו?

אסטרונומיה היא מדע ניבויי מושלם. היא מאפשרת לנו לחזות במדויק שכוכב השביט היילי יהיה בנקודה הקרובה ביותר שלו לשמש ב-28 ביולי 2061, או שב-14 בספטמבר 2099 יהיה ליקוי חמה מלא מעל צפון אמריקה. מחישוב מהירות וכיוון גרמי השמיים אנו יכולים לדעת איך הם ייראו בעתיד, אפילו בעתיד הרחוק מאוד. ובאותו אופן אנו יכולים לדעת גם איך נראו השמיים בעבר.