סקרני חלל
arrow-left
סקרנות אסטרונומית

כמה זמן אורכת יממה בנוגה?

 

1venus.jpg

צילום בתת-אדום של נוגה על ידי המקפת אקאצוקי (2018): נוגה משיל חום בצידו החשוך. קרדיט: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic
צילום בתת-אדום של נוגה על ידי המקפת אקאצוקי (2018): נוגה משיל חום בצידו החשוך. קרדיט: JAXA/ISAS/DARTS/Damia Bouic

 

נוגה (ונוס) הוא עוף מוזר במערכת השמש שלנו. בזמן שהשמש וכל כוכבי הלכת האחרים, למעט אורנוס, מסתובבים על צירם נגד כיוון השעון (מנקודת מבט מהקוטב הצפוני שלנו), נוגה מסתובב מערבה, עם כיוון השעון. פירושו של דבר שאילו עמדתם על פני השטח של נוגה (ואנחנו ממש לא ממליצים לעמוד על פני השטח של נוגה), הייתם רואים את השמש שוקעת במזרח וזורחת במערב.

 

והיא הייתה שוקעת וזורחת לאט להפליא. הזריחה והשקיעה אורכות לפיכך שבועות ארוכים משום שהסיבוב של ונוס סביב צירו הוא איטי מאוד. כמה איטי? סיבוב אחד של נוגה על צירו אורך כ-243 ימים בכדור הארץ, כארבעה חודשים! זה משך זמן ארוך יותר משנה שלמה בנוגה, 225 ימים ארציים שלוקח לו להשלים סיבוב סביב השמש. באופן מוזר, מחזור היום והלילה קצר יותר משמעותית: "רק" 117 ימים ארציים. מדוע? מאחר שנוגה מסתובב בכיוון מנוגד לכיוון סיבובו סביב השמש, מחזור היום והלילה מתקצר.

 

ועדיין, לילה שנמשך 58 וחצי ימים, זה לילה ארוך מאוד. יחד עם זאת, כיוון שקצב הסיבוב של נוגה איטי עד כדי כך, תאורטית אפשר להשיגו בריצה. בקו המשווה נוגה מסתובב על צירו במהירות של 6.5 קמ"ש. גם כשלוקחים בחשבון שהוא מסתובב נגד סיבובו סביב השמש, לו היה אפשרי לרוץ על פני השטח, הייתם יכולים להימנע מהלילה, לפחות עד שתתעייפו. 

 

ובכל זאת נאס"א לא ממהרת לשלוח אסטרונאוטים ליהנות מהשקיעות הארוכות בנוגה. מדוע? כי הם ימותו בו במקום.