נוגה ושבתאי יוצאים לסיבוב בשמיים

5:00

venus_saturn_petr_Hyks.jpg

נוגה משמאל ושבתאי באמצע | קרדיט: Petr Hyks
5:00

התקבצות בשמי הערב, 11 בדצמבר - ממש לאחר שקיעת החמה ותום דמדומי הערב, יהיה ניתן להבחין בהתקבצות מרגשת בין שני כוכבי הלכת הבהירים, נוגה (ונוס) ושבתאי (סטורן).ב-6 בערב, בדמדומי הערב, אפשר להבחין בנוגה החולף דרומית לשבתאי והשניים ייראו צמודים. יפריד ביניהם מרחק זוויתי של כ-4 קוטרי ירח מלא. לא תוכלו לפספס את נוגה, שיבהיק במלוא זוהרו מעל האופק המערבי, ומימינו ייראה מעט חיוור יותר שבתאי בגונו הכתמתם.

שבתאי הוא העצם הרחוק ביותר במערכת השמש שניתן לצפות בו בעין. הוסיפו לכך את הכתרתו הבלתי מעורערת ליפה מבין כוכבי הלכת, הודות לטבעותיו המרשימות, ואת העובדה שנוגה הוא הכוכב הבהיר ביותר בשמי הלילה, והינה לפניכם מפגש מלכותי במיוחד, נודף סטייל יוקרתי ומתובל בקסם קוסמי מיוחד במינו. ומה מספרת המיתולוגיה הרומית על המפגש המרגש? ובכן, הזיקה בין ונוס לסטורן אינה חד־משמעית, אולם בין מקביליהם היווניים אפרודיטה וקרונוס קיים קשר דם למחצה, וכולו אפוף כאב ומסתורין.

חצי־אח ויוצר

על פי המיתולוגיה היוונית, קרונוס, שליט הטיטאנים, הוא אחיה למחצה של אפרודיטה, אבל לא רק. למעשה, בלי שהתכוון לכך כלל, הוא גם מי שאחראי לעצם קיומה. בצעירותו, על פי בקשתה של אימו, גאיה, תקף קרונוס את אורנוס אביו בחרמש וסירס אותו באכזריות. לאחר מעשה הזוועה השליך קרונוס את איברו הכרות של אביו אל הים. קצף הגלים התערבב עם שאריות זרעו השפוך של אורנוס ובעקבות המפגש הגנטי הזה נולדה אפרודיטה, אלת האהבה היוונית. הינה הוכחה לכך שגם היפות בתוצאות הן לעיתים תולדה של נסיבות מוצלחות קצת פחות.

כיצד צופים ומה רואים?

בתקופה זו שני כוכבי הלכת מצויים בצד המרוחק מאיתנו במסלולם סביב השמש, ולכן מבט בטלסקופ לא יספק מידע רב על נוגה. שיאן הבהירות מפנה אלינו כמעט את כל  פניו המוארים ולכן ייראה כעיגול פגום. שבתאי, לעומת זאת, ייראה היטב על טבעותיו וירחו הגדול טיטאן גם בטלסקופ חובבים קטן ואיכותי. אפשר להתחיל לצפות בשני כוכבי הלכת כמה בקרים קודם לכן, באותן השעות, ולראות כיצד נוגה מתקרב בהדרגה אל שבתאי מכיוון מערב וחולף על פניו.