יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

נוגה, מאדים ושבתאי יוצאים לסיבוב בשמיים

יום שלישי 29.3.22
- 4:50

 

-

 

הינה סיבה מצוינת להשכים קום ב־29 בחודש: ממש בטרם זריחת החמה יהיה ניתן להבחין בהתקבצות מרגשת בין שני כוכבי הלכת הבהירים, נוגה (ונוס) ושבתאי (סטורן). לקראת השעה 5 בבוקר יחלוף נוגה צפונית (משמאל) לשבתאי והשניים ייראו צמודים מתמיד. יפריד ביניהם מרחק זוויתי של קצת יותר מארבעה קוטרי ירח מלא. לא תוכלו לפספס את נוגה, שיבהיק במלוא זוהרו מעל האופק המזרחי, ומימינו ייראה מעט חיוור יותר שבתאי בגונו הכתמתם. מעליהם (מערבית להם) מרחק של 4 מעלות, ייראה כוכב הלכת מאדים, שניכר בגונו הכתמתם-אדמדם שהולך ומתקרב אלינו עד לשיא הקרבה בסוף השנה.

 

שבתאי הוא העצם הרחוק ביותר במערכת השמש שניתן לצפות בו בעין. הוסיפו לכך את הכתרתו ליפה מבין כוכבי הלכת, הודות לטבעותיו המרשימות, ואת העובדה שנוגה הוא הכוכב הבהיר ביותר בשמי הלילה, והינה לפניכם מפגש מלכותי במיוחד, נודף סטייל יוקרתי ומתובל בקסם קוסמי מיוחד במינו. ומה מספרת המיתולוגיה הרומית על המפגש המרגש? ובכן, הזיקה בין ונוס לסטורן אינה חד־משמעית, אולם בין מקביליהם היווניים אפרודיטה וקרונוס קיים קשר דם למחצה, וכולו אפוף כאב ומסתורין.

 

חצי־אח ויוצר

על פי המיתולוגיה היוונית, קרונוס, שליט הטיטאנים, הוא אחיה למחצה של אפרודיטה, אבל לא רק. למעשה, בלי שהתכוון לכך כלל, הוא גם מי שאחראי לעצם קיומה. בצעירותו, על פי בקשתה של אימו, גאיה, תקף קרונוס את אורנוס אביו בחרמש וסירס אותו באכזריות. לאחר מעשה הזוועה השליך קרונוס את איברו הכרות של אביו אל הים. קצף הגלים התערבב עם שאריות זרעו השפוך של אורנוס ובעקבות המפגש הגנטי הזה נולדה אפרודיטה, אלת האהבה היוונית. הינה הוכחה לכך שגם היפות בתוצאות הן לעיתים תולדה של נסיבות מוצלחות קצת פחות.

 

20160203_titan-saturn-20120507_f840.jpg

שבתאי וירחו הגדול טיטאן כפי שצולם מהחללית קסיני, ממרחק של 770,000 ק"מ | קרדיט: NASA / JPL-Caltech / SSI / Val Klavans
שבתאי וירחו הגדול טיטאן כפי שצולם מהחללית קסיני, ממרחק של 770,000 ק
 

כיצד צופים ומה רואים?

 

בתקופה זו שלושת כוכבי הלכת מצויים בצד המרוחק מאיתנו במסלולם סביב השמש, ולכן מבט בטלסקופ לא יספק מידע רב על נוגה וגם לא על מאדים: שיאן הבהירות בשמיים, נוגה, מפנה אלינו קצת יותר ממחצית פניו המוארים ולכן ייראה כחצי ירח קטנטן; ואילו מאדים הקטן ממילא רחוק מאוד מאיתנו. שבתאי, לעומת זאת, ייראה היטב על טבעותיו וירחו הגדול טיטאן גם בטלסקופ חובבים קטן ואיכותי. אפשר להתחיל לצפות בשני כוכבי הלכת כמה בקרים קודם לכן, באותן השעות, ולראות כיצד נוגה מתקרב בהדרגה אל שבתאי מכיוון מערב וחולף על פניו.

sky calendar Image
נוגה משמאל ושבתאי באמצע | קרדיט: Petr Hyks