יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

אורסידים: מטר המטאורים האחרון של השנה

יום ראשון 22.12.19

היכונו למטר המטאורים שיחתום את השנה הזו – מטר האורסידים. 

 

-

היכונו למטר המטאורים שיחתום את השנה הזו – מטר האורסידים. 

 

לקראת השעה 5 לפנות בוקר ה-23 לדצמבר, יכנס כדור-הארץ לאזור הצפוף ביותר של שאריות החלקיקים שנותרו ממעבר השביט המחזורי מספר 8, טאטל. אז יגיע המטר לשיאו. החלקיקים שימשכו לכדור הארץ ויחדרו לאטמוספרה, יהפכו למטאורים – "כוכבים נופלים" שיקשטו לנו את שמי הלילה. אל תצפו למטאורים רבים, וצפויים להיראות רק כ-10 מטאורים בשעה, שיכנסו לאטמוספרה במהירות אטית יחסית של  כ- 33 ק"מ לשניה. אם כי מטר האורסידים אוהב להפתיע לעיתים, ועשוי להגיע לשיא של 50 מטאורים בשעה.

 

איך לצפות במטר

 

הדרך הטובה ביותר לצפות במטר המטאורים היא לצאת למקום חשוך עם שמים פתוחים, לשכב על הגב ולהביט לאזור הצפוני של השמים. האורסידים נקראים על שם נקודת המוצא השמימית שלהם - קבוצת הכוכבים הדובה הגדולה, Ursa Major, הידועה בעיקר בזכות קרבתה לכוכב הצפון ושימושה לצורכי ניווט. הדובה הגדולה היא קבוצת כוכבים גדולה המורכבת מכוכבים בהירים יחסית, וקל לזהות בה את שבעת הכוכבים המשרטטים את העגלה הגדולה. 

 

עבור הצופה מישראל, העגלה הגדולה נשארת תמיד מעל האופק ואינה שוקעת, בשל קרבתה לקוטב הצפוני השמימי. בשל כך תוכלו לצפות במטר במשך כל הלילה, מרגע שקיעת השמש ועד לרגע זריחתה.

 

וגם אם מטר האורסידים נשמע חיוור במקצת, האגדה המיתולוגית שמאחוריו היא יצרית וצבעונית להפליא. למעשה היא גדושה בתשוקה ובגידה, קנאה ונקמה, ומסתיימת, איך לא, בטרגדיה אומללה. לפי אחת הגרסאות המקובלות במיתולוגיה היוונית, הדרך של הדובה הגדולה למשכנה הקבוע בשמי הלילה הייתה רצופת יצרים ומכאובים. 

 
 
זאוס, מחופש לארטמיס, מבקש את קרבתה האינטימית של קליסטו
ספוילר: זאוס, מחופש לארטמיס, מבקש את קרבתה האינטימית של קליסטו | צייר: פרנסואה בושה (1759)
 

הנימפה שהפכה לדובה הגדולה

 

קליסטו, נימפה ידועה ביופייה, הייתה בת הלוויה של ארטמיס, אלת הציד. בתור כזאת, היה עליה להבטיח לארטמיס כי תשמור על בתוליה. עולמה היציב של קליסטו החל להתערער עם כניסתו של זאוס, ראש האלים, לתמונה. זאוס חשק בקליסטו כבר ממבט ראשון, אולם היא לא שעתה לחיזוריו. התמודדות עם סירוב, סביר להניח, לא היה הצד החזק של ראש האלים. הוא התחפש לארטמיס, התייחד עם משאת נפשו ואף עיבר אותה. אשתו של זאוס הייתה ידועה כקנאית ונקמנית, וכשנודע לה הדבר, היא יצאה מיד לנקום בקליסטו את בגידת בעלה. הנקמה ההולמת ביותר, לדעתה, הייתה הפיכתה של קליסטו ההריונית לדובה.

 

גם ארטמיס כעסה על הפרת נדר הבתולין. היא זיהתה את חברתה בדמות הדובה, וירתה בה חץ. זאוס, בעודו אבל על מותה של מושא תשוקתו, חילץ את הוולד מרחמה, ושלח את שניהם השמימה. אלו הן, כך מספרת האגדה, הדובה הגדולה והדובה הקטנה, שתי קבוצות הכוכבים הסובבות עד היום סביב כוכב הצפון.


 
sky calendar Image
איור של הדובה הגדולה | צייר: סידני הול, 1825