יומן שמיים

יום שני 03.6.19
- 21:33

חוויה נדירה לבעלי טלסקופים קטנים: ב-3 ביוני יכסה צדק את הכוכב HIP 84543

-

ב-3 ביוני תזדמן לבעלי טלסקופים קטנים חוויית תצפית נדירה למדי: כוכב הלכת צדק, המצוי סמוך לניגוד שלו, כלומר כשהוא נראה בהיר וגדול מאוד בשמיים, יכסה כוכב שבת מרוחק. הכוכב המכוסה, HIP 84543, הוא כוכב צהוב המזכיר את השמש שלנו בממדיו ובגונו, והוא מרוחק 520 שנות אור מאיתנו.

התכסות מתרחשת כאשר אובייקט אחד עובר מול האחר מנקודת מבטו של המשקיף. דוגמה פשוטה היא ליקוי חמה: מאזור מסוים על פני הארץ נראה הירח עובר מול השמש, וכך הוא חוסם באופן חלקי או מלא את אור החמה.

כוכבי לכת מכסים מעת לעת כוכבי שבת, אולם הפעם כוכב השבת המתכסה בהיר יחסית. תחילת ההתכסות תתרחש כאשר צדק יימצא נמוך יחסית מעל האופק הדרום-מערבי – כ-14 מעלות בלבד, בשעה 21:34. כדאי להתחיל לצפות באירוע כחצי שעה קודם, ואז ייראה כוכב השבת ככוכב חיוור מערבית לצדק (מעליו). אל תתבלבלו בין הכוכב לשני הירחים של צדק, איו וקליסטו, שיימצאו בשעה זו מערבית יותר מצדק.

התכסויות של כוכבי שבת בצדק הן מרהיבות, שכן כוכב השבת הוא עצם רחוק ולכן נקודתי, ואילו האטמוספרה של צדק אינה אטומה לחלוטין. לכן מעניין לראות – ומי שיכול, גם לצלם – את שלב ההתכסות וההתגלות, כאשר האטמוספרה של צדק תזהר באור הכוכב.

אחת ההתכסויות המפורסמות ביותר בהיסטוריה אירעה ב-1977, כשכוכב הלכת אורנוס כיסה כוכב שבת. מדענים של נאס"א ניצלו את הזרקור שהטיל הכוכב המרוחק והבחינו לראשונה בטבעות אורנוס. גם לצדק יש טבעות, אבל אפילו לאורו של כוכב השבת – רק הטלסקופים הגדולים והמשוכללים ביותר יצליחו להבחין בהן.

שימו לב: אף על פי שהכוכב בהיר יחסית, שלב ההתכסות וההתגלות מאתגרים, בשל זוהרו הרב של צדק. תחילת ההתכסות תהיה בשעה 21:33:42, כאשר הכוכב המתכסה ייראה בשולי צדק, מעל החגורה הצפונית (העליונה). ההתגלות תיראה בשעה 23:39:48, כאשר כוכב השבת יגיח מאחורי השוליים המזרחיים של צדק.

צדק באינפרה-אדום, כפי שצולם על ידי הטלסקופ הגדול מאוד (Very Large Telescope) של המצפה האירופי הדרומי. קרדיט: ESO