סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

כמה אוויר כדור הארץ מאבד מדי שנה?

חברים, יש דליפה באטמוספרה שלנו. מדי שנה, כ-40,000 טון אוויר בורחים לנו לחלל!

כמה זה 40,000 טון אוויר? ובכן, האטמוספרה של כדור הארץ שוקלת בערך חמישה קוודריליון טון (קוודריליון זה 1 ואחריו 24 אפסים).

למעשה, ההפסד הזה לחלל בא עם רווח שנתי של כ-30,000 טון חומר שנופל אלינו מהחלל, כמו אבק ומטאוריטים שאנחנו אוספים על הדרך. אז לפי רוב הערכות אנחנו עדיין יוצאים מופסדים, כלומר כדור הארץ מאבד מסה מדי שנה, אבל מדובר בטיפה בים. אין צורך להצטייד בבקבוקי אוויר.

מדוע אנחנו מאבדים אוויר? ובכן, כדור הארץ מסיבי מאוד, וגזים, קלים ככל שיהיו, לא יכולים לברוח מכוח הכבידה שהוא מפעיל עליהם. עם זאת, יש עוד כוח שפועל על האטמוספרה שלנו: רוח סולארית מהשמש, כלומר זרם מתמיד של חלקיקים טעונים, שיכול להאיץ אטומים בודדים למהירות בריחה מכדור הארץ. כן, אטומים יכולים להפוך לאסטרונאוטים!

ככלל, השדה המגנטי של כדור הארץ הודף את הרוח הסולארית. אבל לשדה המגן עלינו יש שתי נקודות תורפה: הקטבים. השדה המגנטי של כדור הארץ פועל כמעין דינמו. וכמו כל דינמו, קווי השדה שלו נותרים חשופים בצריח, ואטומים בודדים של מימן והליום, גזים קלים מאוד, עפים ברוח השמש בגובה רב מאוד מעל הקטבים.

הדמיית אומן של מאדים לפני ואחרי שאיבד את רוב האטמוספרה שלו לחלל. לא נעים בכלל. קרדיט: נאס

כאמור, אובדן האטומים הללו אינו מעמיד את כדור הארץ בסכנה. עם זאת, חוקרים רבים מנסים להבין את מנגנון הבריחה כדי להבין טוב יותר מה גורם לכוכבי לכת אחרים, כמו מאדים, לאבד כמעט את כל האטמוספרה שלהם.