חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

היום ישוגר טלסקופ מוליך-על לחלל – לחקור את "אבק הכוכבים"

בתום 10 שנות פיתוח, הספקטרומטר בטלסקופ צפוי לשדר חזרה לכדור הארץ תצלומי רנטגן חסרי תקדים של החומר שממנו עשוי הכל

עודד כרמלי
22.07.2018
קסיופיאה A כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל. קרדיט: NASA
קסיופיאה A כפי שצולמה על ידי טלסקופ החלל האבל. קרדיט: NASA
 
היום (א') תשגר לראשונה אוניברסיטת נורת'ווסטרן את טלסקופ החלל החדש Micro-X. הטלסקופ הרב-פעמי, שפיתוחו ארך כעשור במימון נאס"א, ישוגר מבסיס חיל האוויר ווייט סנדס בניו מקסיקו. בשיגור הראשון, הטלסקופ ישהה בחלל למשך 15 דקות בלבד, וינחת חזרה כ-80 ק"מ מאתר השיגור. למרות הזמן הקצר, החוקרים מנורת'ווסטרן מאמינים שהתצפית תניב תוצאות משמעותיות, וזאת הודות למכשיר מדידה חדיש – הראשון מסוגו שנשלח לחלל.
 
 

מאבק באת...

 
האסטרונום קרל סייגן אמר ש"כולנו עשויים אבק כוכבים". לכן, כדי להבין טוב יותר את עצמנו עלינו להביט החוצה, לכוכבים עצמם. Micro-X יחקור את הכוכבים בתחום קרינת הרנטגן שהם פולטים. בשיגורו הראשון, הטלסקופ ילמד את קסיופיאה A – שיירי סופרנובה בקבוצת הכוכבים קסיופיאה.
 
הסופרנובה עצמה התרחשה לפני כ-11,000 שנות אור, אך אורה הגיע אלינו לפני כ-300 שנה. ה-Micro-X עתיד ללמוד את פיזור החומרים מהסופרנובה בסביבתנו הקרובה, בתקווה להבין טוב יותר את התנאים הקוסמיים שאפשרו את התפתחותם של כוכבי לכת סלעיים כמו כדור הארץ – ושל חיים תבוניים כמו החיים בכדור הארץ.
 
 
הרקטה Micro-X בדרכה לכן השיגור
הרקטה Micro-X בדרכה לכן השיגור | קרדיט: Northwestern University
 
 

צילום רנטגן של אבק כוכבים

 
אבל ייחודו של הטלסקופ החדש נמצא בספקטרומטר שלו, מכשיר מדידה המזהה יסודות ומולקולות לפי התפלגות הקרינה הבוקעת והמוחזרת מגופים. הספקטרומטר בטלסקופ החלל Micro-X  צפוי לשדר חזרה לכדור הארץ תצלומי רנטגן חסרי תקדים באיכותם של אותו "אבק כוכבים", שכן הספקטרומטר החדש מבוסס על מוליכות-על; מוליך-העל הראשון שמשוגר לחלל. זו גם הסיבה שהשיגור הפעם הוא ניסיוני וקצר- כאמור, 15 דקות בלבד. 
 
מוליכות-על היא תופעה פיזיקלית ייחודית המתאפיינת במוליכות חשמלית נמוכה במיוחד של חומרים תוך התנגדות לחדירה של שדות מגנטיים חיצוניים. התופעה המרתקת, שהתגלתה במאה ה-20 ושימושיה נחקרים עד עצם היום הזה, מבטיחה ביצועי-על של הטלסקופ החדש. עם זאת, עוד לא ברור אם החוקרים יצליחו במשימתם להשתמש בתופעה לחקר החלל.
 
"המכשור הזה הוא העתיד של אסטרונומיית רנטגן", אמר הפיזיקאי אנקטלי פיגורואה-פליצ'יאנו, ראש צוות פיתוח הפרויקט מנורת'ווסטרן. "אבל בנייתו היא משימה מורכבת. מרגע השיגור, על הספקטרומטר לפעול באופן עצמאי לחלוטין: עליו להדליק את עצמו, להקליט מידע, לאחסן מידע ולשלוח את המידע חזרה באופן אוטומטי".
 
תגיות: