סקרני חלל
סקרנות אסטרונומית

האם יש חייזרים?

בגלקסיה שלנו יש לפחות 100 מיליארד כוכבים, וביקום שלנו יש לפחות 100 מיליארד גלקסיות. במילים אחרות, ביקום הנצפה יש לכל הפחות 10,000,000,000,000,000,000,000, או 10 סקסטיליון, כוכבים. לנוכח המספרים האסטרונומיים האלה, אין אדם שלא שואל את עצמו: האם אנחנו לבד ביקום?

שאלת קיומם של חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ היא השאלה המדעית והרגשית הטעונה ביותר. ולכן היא גם מצריכה תשובה חד-משמעית, המגובה בראיות אמפיריות שאין עליהן מחלוקת. דווקא בגלל כובד משקלהאנחנו לא רוצים להסתפק בניחושים, בהשערות, בחצאי אמיתות. בשל כך חשוב לחלק את השאלה לשניים: האם חייזרים ביקרו בכדור הארץ – והאם חייזרים קיימים מחוץ לכדור הארץ.

התשובה לשאלה הראשונה היא – לא! אין לנו כל ראייה מוחשית לכך שחייזרים ביקרו בכדור הארץ, חטפו אנשים, בנו פירמידות, חיים בינינו וכו'. למעשה, לא רק שאין לנו ראיות למפגשים שהתקיימו בינינו לבין חייזרים, יש לנו גם סיבות טובות להאמין שהסיפורים שאנחנו שומעים לפעמים הם שגויים במקרה הטוב ומפוברקים במקרה הרע.

כשאתם קוראים על אדם שנחטף על ידי עב"ם, שאלו את עצמכם: לא היה לו טלפון? כל אחד מסתובב היום עם מצלמה באיכות גבוהה בטלפון הנייד, ובכל זאת אנו רואים רק תמונות מטושטשות של צללים בעננים. ולכל טלפון חכם כזה יש גם GPS. אם מישהו באמת היה נחטף לכוכב אחר, הוא היה "נעלם" מהרשת, בזמן שהעב"ם עצמו היה אמור להופיע על מכ"מים ממשלתיים ופרטיים בכל רחבי העולם. יתרה מכך, מחקרים הראו שצורות העב"מים והחייזרים שאנשים מדווחים עליהן דומות מאוד לצורות שבהן הוליווד מדמיינת אותן. כך, למשל, בשנות החמישים אנשים "ראו" צלחות מעופפות ובשנות השישים אנשים "ראו" עב"מים בצורת סיגר.

עב"ם! בעצם, זה ענן. קרדיט: GFDL/Wikimedia

בקיצור, ככל הידוע לנו, חייזרים לא ביקרו בכדור הארץ – לפחות לא בעת המודרנית. אבל זה לא אומר שהם לא קיימים מחוץ לכדור הארץ. למעשה, אפילו שעדיין אין לנו עדויות לכך, התשובה לשאלה השנייה היא – סביר להניח שכן קיימות, או לכל הפחות התקיימו בעבר, צורות חיים אחרות ביקום.

אין לנו סיבה להאמין שאנחנו יחידים ומיוחדים בכל היקום העצום הזה. יש כל כך הרבה כוכבי לכת ביקום, שכל צירוף נסיבות קיצוני שהוליד את החיים בכדור הארץ – הוליד אותם גם במקומות אחרים. רוב האסטרונומים מאמינים שיש חיים ביקום. למעשה, אסטרונומים רבים בחרו במקצוע הזה בדיוק כדי למצוא עדויות לחיים ביקום. אז איך הם עושים את זה?