יומן שמיים
arrow-left
יומן שמיים

ליקוי ירח חלקי

יום שני 07.8.17
- 21:20

שימו לב לצל המכרסם בירח בערב יום שני. זה אינו ענן אלא "תאטרון בובות" קוסמי, צל שכדה"א מטיל על הירח כשהשמש מאחוריו
-
 
היכונו לליקוי ירח חלקי הערב, שני 7.8. 
 
הליקוי יחל כבר בשעה 18:50, אז יכנס הירח לאזור הצל החלקי (הכוונה לחלק החיצוני, החיוור יותר של הצל, הנקרא פנאומברה). בשלב זה קשה עדיין להבחין בשינוי אך אין זה משנה כי בשעה הזו הירח עדיין לא יזרח בארצנו. לקראת 19:20 נוכל לצפות בזריחת הירח המלא, כשחלקו שרוי עדיין באזור הצל החלקי. בשעה 20:18 כבר נוכל להבחין באזור הצל המלא (מרכז הצל, שהוא האפל ביותר ונקרא אומברה). המתחיל לכרסם בעיגול המאור הקטן. הכרסום הזה ילך ויתעצם עד שיגיע לשיאו בשעה 21:20 – כאשר 24% מהירח יוסתרו ע"י הצל שיטיל עליו כדור הארץ. תוכלו לצפות בפלא הזה במשך שעתיים בערך עד שבשעה 23:50 יגיע הליקוי לקיצו.
 
 

מדוע זה קורה?

 
הירח הוא גוף חשוך, חסר אור עצמי. אנו רואים אותו רק כשהוא מואר על ידי אור חיצוני – אורה של השמש בעיקר. עצם גדול מספיק, שיעמוד בין מקור האור לעצם, יסתיר את האור ויטיל צל. בשולי הצל נראה אזור של צל חלקי, אליו מצליחות להגיע רק מעט מקרני האור, ובלבו של הצל ישרור אזור הצל המלא, אליו לא מגיעות קרני האור כלל. מצב כזה מתרחש כאשר כדור הארץ נמצא בין השמש והירח. בשמי חצי הכדור הפונה אל הירח, נמצא הירח במילוא ומאיר את השמים בעיגול מושלם. עם תחילת הליקוי, מתחיל כדור הארץ להסתיר את אור השמש מהירח, ומטיל צל עגול ענק העובר לאיטו על פני הירח, תוך כדי התקדמות הירח במסלולו. כשהירח כולו מצוי באזור הצל המלא נזכה לראות ליקוי ירח מלא. דרך אגב, אם באותה השעה יזדמן לכם להיות אסטרונאוטים בירח, על הצד הפונה לכדור הארץ, תראו כיצד השמש הולכת ומסתתרת מאחורי כדור הארץ, עד לליקוי חמה מלא.
 
למרבה ההפתעה, ליקוי ירח אינו מתרחש בכל פעם שיש ירח מלא, אלא רק כפעמיים-שלוש בשנה. הסיבה לכך היא, שמישור הסיבוב של הירח סביב כדה"א נטוי בזווית של 5 מעלות יחסית למישור הסיבוב של כדה"א סביב השמש. רק פעם בכמה סיבובים נוצר מצב שבו שלושתם נמצאים על אותו קו ישר במישור. המצב הזה חוזר על עצמו במחזוריות מדויקת להפליא, אותה כבר ידעו לחשב הבבלים לפני יותר מ 3000 שנה. 
 
הצל בשוליים (פנומברה) חיוור יותר כי מעט מאור השמש כן מצליח להגיע משולי כדה
הצל בשוליים (פנומברה) חיוור יותר כי מעט מאור השמש כן מצליח להגיע משולי כדה
 

מעשה אוהבים בין השמש והירח

 
למרות הידע האסטרונומי, אמונות תפלות, מיתוסים ואגדות שונות ומשונות לא פסחו על תופעת הליקוי. רבים האמינו, שהליקויים הם אות מבשר רע על אסונות ומוות או נפילת שליט. תרבויות שונות פיתחו גם אמונות טפלות שנועדו לבטל את ההשפעות ההרסניות של הליקויים. בהודו, למשל, אנשים טובלים בנהר עד מעל לצווארם בהאמינם, שפולחן זה יעזור לירח להגן על עצמו, כנגד הדרקון הרע שמנסה לנגוס בו. ביפן, המנהג הוא לכסות את הבארות במהלך הליקויים, על מנת למנוע הרעלה שמימית של מקורות המים. האסקימוסים, מאמינים שהליקויים מראים על השגחה שמימית: הירח, עוזב לרגע את מיקומו בשמיים, על מנת לבדוק שהכול פועל כשורה על פני כדור הארץ. בטהיטי לעומת זאת, תופעת הליקויים זכתה להסבר הרבה יותר רומנטי ויצירתי -  לא פחות מאשר מעשה אוהבים בין השמש והירח.
 
תגיות:
sky calendar Image
ליקוי הלבנה