שרידי הניסוי שערך אילן רמון בחלל יוצגו לקהל הרחב

שרידי המיידקס, הניסוי שהאסטרונאוט הישראלי אילן רמון ערך בחלל, יוצגו לראשונה לציבור הרחב במוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה

27.07.2016
שרידי המיידקס, מוצגים בכינוס החלל הבינלאומי ע"ש אילן רמון, פברואר 2016
סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע העבירה בהשאלה למדעטק, המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל בחיפה, את שרידי ניסוי ה"מיידקס" במטרה להציגו לציבור הרחב. מיידקס הוא ניסוי שערך האסטרונאוט אילן רמון בחלל על גבי מעבורת החלל קולומביה. הניסוי נועד לחקור סופות אבק מדברי והשלכותיהן על האקלים.

במהלך איסוף וזיהוי של שרידים שערכה נאס"א בסיוע הציבור נמצאו שרידים מהניסוי ובהם: המצלמה שעמה צילם רמון את הניסוי בחלל, מערכת בקרה, הבית של עדשות המצלמה, תמוכות, כונן הקלטה ורכיבים אלקטרוניים נוספים. שרידי המיידקס התקבלו מנאס"א בתחילת 2016, בעקבות בקשת רונה רמון, ראש 'קרן רמון לחינוך למצוינות וחלל' ואלמנתו של אילן, מסוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, לאפשר לבני נוער בישראל להיחשף לעולם המחקר והמחקר דרך ניסוי זה. כעת שרידי הניסוי מוצגים במסגרת פסטיבל החלל "המדריך לגלקסיה", בתערוכת "האדם והחלל" אשר נפתחת השבוע במדעטק חיפה. התערוכה תינעל אחרי החגים ובתום התערוכה יושבו הפריטים לסוכנות החלל.

שר המדע אופיר אקוניס אמר כי  "מורשתו המרשימה של אילן רמון ניכרת והיא מעוררת השראה לצעירים רבים, למדענים ולציבור הישראלי כולו.  הניסוי שערך תרם רבות למדע ותוצאותיו משמשות עד היום מחקרים וחוקרים בתחום. אני שמח לאפשר לציבור הרחב להתרשם מקרוב מהשרידים המרגשים והחשובים האלה שיוצגו בחודשים הקרובים במדעטק".

במסגרת ההסכם של סוכנות החלל הישראלית עם נאס"א בשנת 1996 סוכם כי רמון יבצע את ניסוי "מיידקס" של מדענים מאוניברסיטת תל-אביב. הניסוי על מעבורת החלל "קולומביה" בדק את התכונות הפיזיקליות, האופטיות והכימיות של חלקיקי אבק, בפרט מעל מזרח הים התיכון. זה היה ניסוי חלוצי שמדד תכונות חלקיקי אבק בגבהים שונים. ניסויים דומים נעשו עד אז רק על הקרקע.