מצוינות ויצירתיות בגמר תחרות חקר החלל

ניסוי המסביר את הימצאות מים על מאדים והנחתת גשושית בנוגה בסימולטור- אלה שתיים מהמשימות המאתגרות איתן התמודדו תלמידים מרחבי הארץ בגמר תחרות חקר החלל והאסטרונומיה

סוכנות החלל הישראלית
21.03.2016
זוכי המקום הראשון, בית חינוך ירוק "דליות" | צילום: רפי בן חקון

תחרות חקר החלל והאסטרונומיה הגיעה אמש לסיומה עם משתתפים מרחבי הארץ, שהתגברו על משימות מפתיעות. בשלב הגמר שהתקיים אמש, התלמידים נדרשו, בין השאר, להפעיל סימולטור טיסה ממוחשב כדי להנחית גשושית בסביבות כבידה שונות, כמו כוכבי הלכת מאדים ונוגה והאסטרואיד וסטה. כמו כן, הם תכננו ובצעו ניסוי חקר למציאת הקשר בין ריכוז המלח בתמיסה מימית לבין נקודת הקיפאון שלה, כדי להסביר הימצאות של מים נוזליים על המאדים

התחרות, אשר מנוהלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ובשיתוף משרד החינוך וקרן רמון, מתקיימת זו השנה השניה במטרה לעורר סקרנות וחשיפה לנושאים‏ מדעיים ‏וטכנולוגיים ‏בתחום ‏החלל וכן, לעודד את התלמידים ליצירתיות, חשיבה מערכתית, לעבודת צוות, מנהיגות ואחריות. קרוב ל- 200 בתי-ספר וכ- 3000 תלמידי כיתות ד' - ו' מכל רחבי הארץ החלו את התהליך ולגמר הגיעו עשרה בתי ספר. לאחר השלבים הראשונים, הכוללים הוכחת יכולת חשיבה מעמיקה והסקת מסקנות, עבודה בקבוצה והתחרות מול קבוצות אחרות בפיצוח חידות מורכבות, ובניית דגם הנבחן על פי קריטריונים קפדניים, שלב הגמר שהתקיים אמש מביא את התחרות לשיא. בין השאר, התלמידים השתמשו בספקטרוסקופ כדי לזהות מרחוק יסודות שונים בתוך להבה, כפי שאסטרונומים מזהים הרכב של כוכבים מרוחקים, וכן גילו בקיאות בהבדלים בין אסטרואידים, שביטים וכוכבי לכת ננסיים בתחרות "ראש בראש", שבחנה את היכרותם עם עצמים שונים במערכת השמש.

השנה, במקום הראשון זכה בית חינוך ירוק "דליות" מיקנעם עילית, במקום השני בית הספר ניל"י מישוב ניל"י, ובמקום השלישי בית הספר אלח'וארזמי מבאקה אלגרביה. המנצחים זכו בשוברים למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית (על סך 1,800 למקום הראשון ועל סך 1,200 למקום השני) וביקור במצפה הכוכבים בגבעתיים למקום השלישי. שני בתי ספר נוספים זכו לציון לשבח: ממ"ד בית חורון ויד המורה ירושלים.

הזוכים במקום השני בית הספר ניל"י | צילום: רפי בן חקון