חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הכירו ושאלו את האסטרונאוטים המתארחים בשבוע החלל הישראלי 2024

הנה הם באים, טייסי החלל שיתארחו לרגל שבוע החלל הישראלי 2024 – מה תרצו לשאול אותם?

16.01.2024
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה ההרצאות יתקיימו ברחבי הארץ.
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה ההרצאות יתקיימו ברחבי הארץ.

איך זה מרגיש לשהות בחלל, כל כך רחוק מכדור הארץ? מה עושים בזמן הפנוי בתחנת החלל הבינלאומית? כיצד אוכלים, שותים, מתקלחים, ישנים? למה הכי מתגעגעים? ומה הדבר הראשון שעושים כשחוזרים לכדור הארץ? 

 

אם גם אתם מוצאים עצמכם שואלים שאלות ומעלים תהיות שכאלה, יש לנו את ההזדמנות המושלמת עבורכם!

 

במהלך שבוע החלל הישראלי שיתקיים ב-28 בינואר עד ה-1 בפברואר 2024, יספק הזדמנויות יוצאות דופן למפגש מקוון עם שני אסטרונאוטים מנאס"א. שליחת השאלות - באמצעות הטופס להגשת שאלות בקישור כאן.

 

רנדי ברזניק – Randy Bresnik

רנדי ברזניק

 

רנדי ברזניק למד אימוני תעופה והכשרה לטיסה בפלורידה ואימוני טיס מתקדמים בטקסס, והוכשר כטייס של הצי בשנת 1992. ב-1999 הוא נכנס לקורס היוקרטי של ניסויי טיסה בפאקסטון ריבר במרילנד ולאחר מכן הוצב כטייס ניסוי וקצין פרויקט בטייסת לבחינת שיפורים ושדרוגים של כלי טיס חדשים. ברזניק צבר למעלה מ-6000 שעות טיסה על 81 כלי טיס שונים.

 

ברזניק נבחר להיות אסטרונאוט בחודש מאי 2004, אחד משני הטייסים שנבחרו במחזור זה. בפברואר 2006, הוא סיים את אימוני הדרכת האסטרונאוטים. בין השאר הוא השתתף כמומחה משימה, מהנדס טיסה בשיגורים שונים לתחנת החלל הבינלאומית ואף היה מפקד התחנה בשנת 2017.

 

ג'סיקה מאיר – Jessica Meir

Image
ג'סיקה מאיר. קרדיט: נאס"א
ג'סיקה מאיר. קרדיט: נאס"א

 אסטרונאוטית אמריקנית ממוצא יהודי של נאס"א. נולדה ב-1 ביולי 1977 בקאריבו שבמדינת מיין, ארה"ב. 

 

אמה שוודית נוצריה, ואביה רופא יהודי-ישראלי. מאיר מזדהה תרבותית גם כיהודייה, הלכה לבית כנסת, ואף חגגה בת מצווה, ויש לה גם קרובי משפחה רבים בישראל.

 

בשנת 1999 קיבלה תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת בראון, בשנת 2000 קיבלה תואר שני בחקר החלל מאוניברסיטת החלל הבינלאומית ובשנת 2009 קיבלה דוקטורט בביולוגיה ימית ממכון סקיפס לאוקיינוגרפיה. מחקר הדוקטורט שלה התמקד בפיזיולוגית הצלילה של הפינגווין הקיסרי ושל פיל הים הצפוני.

 

מאיר עבדה במתקן מחקר טיסה המאוישת הנמצא במרכז החלל ג'ונסון של נאס"א, וחקרה את ההשפעות של טיסה ממושכת בחלל על גוף האדם. בשנת 2002 השתתפה מאיר כאקוונאוטית במשימה NEEMO ‏4, משימה משותפת לנאס"א ולמנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי, בה שהתה יחד עם שאר חברי הצוות במעבדת מחקר תת-ימית במשך חמישה ימים.

 

בשנת 2019 מאיר שוגרה על גבי סויוז MS-15 יחד עם עמיתיה אולג סקריפוצ'קה והזא אל-מנסורי (מאיחוד האמירויות) לתחנת החלל הבינלאומית. במהלך המשימה יצאה מתחנת החלל להליכת חלל יחד עם האסטרונאוטית כריסטינה קוק, ובכך הן ביצעו את הליכת החלל הראשונה שבוצעה בידי צוות נשי בלבד.

 

אסטרונאוטים רשאים להביא עמם מספר חפצים אישיים לתחנת החלל הבינלאומית, כשחלק מבחירותיה של מאיר היו דגל ישראל, גרביים מעוטרות מגני דוד, חנוכיות, גלויות של ישראל, מדליה לזכרו של טייס החלל הישראלי אילן רמון, וציור שציירה רעייתו רונה רמון. מאיר אף צילמה את ישראל מהחלל.

 

בסך הכל שהתה מאיר 205 יום בחלל.

 

ריד ווייזמן – Reid Wiseman

Image
ריד ווייזמן. קרדיט: NASA
ריד ווייזמן. קרדיט: NASA

ריד ויסמן, יליד בולטימור, עומד לעשות היסטוריה בשנה הבאה, כשיהפוך למפקד המשימה שתחזיר אסטרונאוטים לירח מאז 1972. משימת ארטמיס II של נאס"א תשגר אותו ושלושת חברי הצוות שלו לסיבוב מסביב לירח, כהכנה לקראת הנחיתה המאוישת על קרקע הירח, במסגרת משימת ארטמיס III.

ריד שימש כמהנדס טיסה על סיפון תחנת החלל הבינלאומית למשלחת 41 בשנת 2014. במהלך המשימה שנמשכה 165 יום, ריד וחבריו לצוות השלימו למעלה מ-300 ניסויים מדעיים במגוון תחומים. הם הציבו אבן דרך למדע התחנות על ידי השלמת שיא של 82 שעות מחקר בשבוע בודד! זו הייתה טיסת החלל הראשונה של ריד, שכללה גם כמעט 13 שעות הליכת חלל.

 

לי מורין – Lee Morin

Image
לי מורין. קרדיט: NASA
לי מורין. קרדיט: NASA

ד"ר לי מורין היה קפטן בצי האמריקני וב-1996 נבחר על ידי נאס"א להיות אסטרונאוט. הוא נולד בניו המפשייר ב-1952 ומחזיק במספר תארים כולל דוקטורט לרפואה ומיקרוביולוגיה מאוניברסיטת ניו יורק. כאסטרונאוט מורין טס במשימת STS-110 בשנת 2002, אשר סיפקה את הזרוע הרובוטית הראשונה של תחנה החלל הבינלאומית אשר שימשה להליכה בחלל. במשימה זאת הוא אף צבר 14 שעות בהליכות חלל שביצע. כיום הוא משויך לסניף החקר, שם הוא עובד על החללית המאוישת אוריון, שתשמש את האסטרונאוטים בתוכנית ארטמיס.

 

דאגלס וילוק – Douglas H. Wheelock

Image
דאגלס וילוק. קרדיט: NASA
דאגלס וילוק. קרדיט: NASA

דאגלס ה. ווילוק נבחר על ידי נאס"א בשנת 1998. מאז, הקולונל בדימוס צבר יותר מ-178 ימים בחלל. וילוק טס על STS-120 בשנת 2007 ובשנת 2010 הוא שירת כמהנדס טיסה עבור משלחת 24 והיה גם מפקד משלחת 25. במהלך משימה אחרונה זו, ווילוק ערך שלוש הליכות חלל לא מתוכננות כדי להחליף מודול משאבת אמוניה פגום.

 

ווילוק הוא יליד ניו יורק, בעל תואר ראשון במדעים והנדסה יישומית ותואר שני במדעים והנדסת אווירונאוטיקה וחלל.