חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

יהודים בחלל: תערוכה ניו-יורקית על הקשר היהודי ליקום

8.03.2018

 

תערוכה חדשה מציעה למבקרים להתרשם מהישגיהם של יהודים מרחבי העולם בחלל החיצון, מטקסטים אסטרונומיים בעברית, בגרמנית וביידיש, מאוצרות מדע בדיוני שנכתבו על ידי בני ישראל ומפרטי יודאיקה ששוגרו אל על, מעבר לאטמוספרה. התערוכה, "יהודים בחלל", מוצגת בימים אלה במרכז להיסטוריה יהודית בניו יורק. את התערוכה אצרו אדי פורטנוי ומלאני מאיירס מהמרכז למחקר יהודי YIVO (או "ייִוואָ", בשמו היידי).

 

 

 

מ"יסוד עולם" ועד ספוק 

 

"ערב אחד, מלאני ובעלה שתו יין וצפו ב'מסע בין כוכבים', כשבעלה פנה אליה ואמר: את צריכה לעשות תערוכה על יהודים ומדע בדיוני", מסביר פורטנוי. אחרי הכל, בל נשכח שהממציא היהודי הוגו גרנסבק הוא זה שטבע את המושג "מדע בדיוני"בתחילת המאה ה-20, ואף ייסד סדרת כתבי עת שהפכו לביתו של הז'אנר החדש. וכן, גם לנרד נימוי, שגילם את ספוק מ"מסע בין כוכבים", היה יהודי.

 

אבל הרעיון לתערוכה לא נגמר שם. "באותו הזמן עבדתי על תערוכה של טקסטים רבניים נדירים מתקופת ההשכלה, ביניהם מספר רב של ספרי אסטרונומיה", מספר פורטנוי, "אז הצעתי למלאני שנרחיב את הרעיון מעבר למדע בדיוני. מאחר ששנינו אוהבים את מל ברוקס, בחרנו בשם 'יהודים בחלל' – כשם הטריילר הפארודי שלו בסוף 'ההיסטוריה של העולם: חלק ראשון'".

 

בתום שנה וחצי של עבודה, התערוכה "יהודים בחלל" נפתחה ב-26 בפברואר. את התערוכה ילוו פעילויות לכל המשפחה, אירועי יצירה ומלאכה בתחום החלל, וכן מפגש מיוחד, ב-7 במאי, עם האסטרונאוט היהודי-אמריקני ג'פרי הופמן, שיספר על שמירת מצוות במסלול סביב כדור הארץ. "הקשר היהודי לחלל מתחיל בתנ"ך ובטקסטים רבניים", אומר פורטנוי, "ממשיך במדע בדיוני ובתרבות פופ, וכלה ביהודים שממש היו בחלל, כמו ג'פרי הופמן".

 

מתוך התערוכה, יהודים בחלל | צילום: Jennifer Rodewald
מתוך התערוכה, יהודים בחלל | צילום: Jennifer Rodewald
"יסוד עולם", מתוך עבודתו של האסטרונום היהודי יצחק בן יוסף ישראלי, בן המאה ה- 14 | קרדיט: Leo Baeck Institute
"יסוד עולם", מתוך עבודתו של האסטרונום היהודי יצחק בן יוסף ישראלי, בן המאה ה- 14 | קרדיט: Leo Baeck Institute

 

 

כריכת כתב העת, Amazing Stories, בעריכת הוגו גרנסבק שטבע את המושג
כריכת כתב העת, Amazing Stories, בעריכת הוגו גרנסבק שטבע את המושג "מדע בדיוני" כז'אנר | קרדיט: Jennifer Rodewald

מתוך התערוכה, יהודים בחלל | צילום: Jennifer Rodewald

 

 

עם ישראל חי – בחלל

 

בין הפריטים שבתערוכה ניתן למצוא, בין השאר, ספרות אסטרונומיה שנכתבה על ידי רבנית במאות ה- 18 וה-19, יודאיקה שהאסטרונאוט ג'פרי הופמן לקח עמו לחלל, ספרות מדע בדיוני ביידיש ועוד. 

 

"התמה העיקרית בתערוכה היא שיהודים תרמו תרומה חשובה לחקר החלל, לאסטרונומיה ולמדע בדיוני – ואנשים פשוט לא מודעים לזה", אומרת מלאני מאיירס, מנהלת קשרי הקהילה ואוצרת התערוכה. "כבר העברתי כמה וכמה סיורים מודרכים בתערוכה, והעובדה שהכי מפתיעה את המבקרים היא כמה אסטרונאוטים יהודים היו בחלל. רוב האנשים חושבים שהיו אחד או שניים, אבל האמת היא שהיו המון, גם גברים וגם נשים".

 

אז כמה יהודים היו בחלל? ובכן, היהודי הראשון בחלל היה הקוסמונאוט היהודי-סובייטי בוריס וולינוב, ששוגר ב-1969 במסגרת משימת החלל סויוז 5, והיהודי האחרון בחלל (לעת עתה) היה האסטרונאוט היהודי-קנדי גרגורי חמיטוף, ששוגר ב-2011 במסגרת המשימה האחרונה של מעבורת החלל אנדוור. בסך הכול שוגרו 14 יהודים, מתוכם שלוש נשים ואחד יהודי-ישראלי, הלוא הוא אילן רמון ז"ל – שתג השם שלו, בעברית ובאנגלית, גם כן מוצג בתערוכה.

 

במילים אחרות, מתוך 562 בני האדם שאי פעם יצאו לחלל – 2.5% מהם היו יהודים. הישג מכובד מאוד, בהתחשב בכך שיהודים מהווים רק 0.2% מאוכלוסיית העולם.

 

 

הטריילר לסרט המד"ב (המפוברק) של מל ברוקס, "יהודים בחלל"

 

 

כל התמונות באדיבות המרכז להיסטוריה יהודית ו-YIVO, המכון למחקר יהדות | All images are used courtesy of Jennifer Rodewald, the Center for Jewish History and YIVO Institute for Jewish Research

 

 

פורסם על ידי עודד כרמלי: 22.3.18

תגיות: