חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

בראשית 2: אלגוריתם ניווט בפיתוח גרמני יסייע לחללית לנחות על הירח

עמותת SpaceIL חתמה על הסכם שת"פ עם מרכז האוויר והחלל של גרמניה, DLR. השלמת בניית החללית: קיץ 2025

6.02.2023
אורי אורון, מנהל ISA, שמעון שריד, מנכ''ל SpaceIL, וולתר פלצר, מנהל סוכנות החלל הגרמנית, כפיר דמרי, מייסד SpaceIL |רונן חורש/לע"מ
אורי אורון, מנהל ISA, שמעון שריד, מנכ''ל SpaceIL, וולתר פלצר, מנהל סוכנות החלל הגרמנית, כפיר דמרי, מייסד SpaceIL |רונן חורש/לע"מ

לאחר שסוכנות החלל הישראלית ונאס"א חתמו על שיתוף פעולה מדעי במשימת בראשית 2, צעד חשוב נוסף לעבר בניית החללית שתשוגר לירח: עמותת SpaceIL, ששיגרה החללית בראשית, ומרכז האוויר והחלל של גרמניה, DLR, חתמו על הסכם לשיתוף פעולה. על בסיס שיתוף פעולה זה, אלגוריתם ניווט בפיתוח גרמני יסייע לחללית לנחות על הירח. השלמת בניית החללית צפויה בקיץ 2025. 

 

במסגרת ההסכם, יסופק אלגוריתם ניווט ייחודי אשר פותח על ידי סוכנות החלל הגרמנית ועתיד להיות מיושם במערכת הניווט של בראשית 2. האלגוריתם הוא פרי פיתוח חדשני של סוכנות החלל הגרמנית, שישמש חיישן בעת מסלול החללית מסביב לירח. בזמן נחיתת החללית, האלגוריתם יסייע בניווט החללית באמצעות ניתוח תמונות וזיהוי מכתשים על פני הירח. שיתוף פעולה זה יוביל לאיסוף וניתוח מידע עדכני וחדשני, ויתרום לחקר החלל בישראל, בגרמניה, ובקהילת החלל הבינלאומית כולה. 

 

בראשית 2: בדרך למשימה ארוכת טווח

משימת בראשית 2 מתוכננת לשבור מספר שיאים בהיסטוריית החלל העולמית, ביניהם נחיתה כפולה על הירח במשימה אחת ונחיתה בצד הרחוק של הירח על ידי גוף פרטי (עד היום רק סין הצליחה לנחות שם). כמו כן שתי הנחתות (אשר ישוגרו מחללית האם) תהיינה החלליות הקטנות ביותר ששוגרו אי פעם לנחיתה על הירח – כל אחת מהן שוקלת 150 ק"ג. בנוסף, חללית האם מתוכננת למשימה ארוכת טווח של שנתיים עד חמש שנים, ותהווה פלטפורמה לפעילות חינוכית ומדעית בארץ ובעולם באמצעות חיבור מרחוק. חיבור זה יאפשר לתלמידים ממדינות שונות להשתתף במחקר מדעי בחלל העמוק.

 

שתי הנחתות של בראשית 2 על הירח

 

עד כה, השלימה SpaceIL גיוס כספי בהיקף של כ -85% מעלות הפרויקט, אשר למעשה סולל את הדרך למשימת בראשית השנייה לירח. עיקר התקציב התקבל מקבוצה של יזמים-פילנתרופיים מובילים ובראשם קרן פטריק ולינה דרהי, קרן מוריס קאהן וקרן מושל. החודש פרסמנו גם כי משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה החליט להעניק לפרויקט החללית בראשית 2 20 מיליון שקלים

 

משימת בראשית 2 מצטרפת למגמה בולטת של משימות לירח על ידי גופים מדיניים, מסחריים ומדעיים ברחבי העולם. רק בשנת 2023 מתוכננות 23 משימות שונות לירח על ידי מגוון גופים, במטרה לחקור, למסחר וליישב את הירח.

 

אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ציין כי "משימת בראשית 2 המובלת על ידי עמותת SPACEIL היא דוגמא יוצאת דופן להשתנות תחום החלל וכניסת גופים פרטיים למסע המרתק של האנושות לירח וגרמי שמים אחרים. סוכנות החלל במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה המובילה את העשייה הלאומית בתחום גאה על החיבור עם עמותת SPACEIL ומשימת בראשית 2 ופועלת למיצוי הפוטנציאל המדעי והחינוכי הטמון בתוכנית. שיתוף הפעולה מדגיש את החשיבות בה רואה DLR את המשימה ופותח אפשרויות נוספות בפני משימה מרגשת זו".

 

שמעון שריד, מנכ"ל SpaceIL, מסר: "אנו גאים לשתף פעולה עם סוכנות החלל הגרמנית DLR ועל האפשרות להשתמש באלגוריתם החדשני שפותח על ידם ויסייע בנחיתות של משימת בראשית 2. אנו נרגשים לעבוד יחד במטרה לבצע נחיתות מוצלחות המתוכננות בשני צדי הירח במשימה המאתגרת שלנו".