חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מזוזה, זרעי מתושלח ודגלי ישראל: החפצים שחזרו לישראל מסיבוב סביב הירח

הם חזרו אלינו: הפריטים שאתם הצעתם שנשלח לירח במסגרת משימת ארטמיס 1

5.02.2023
איור עץ על רקע הירח
איור עץ על רקע הירח

בתור שותפה של נאס"א במשימת ארטמיס 1, ששוגרה ב-15 בנובמבר אשתקד למסלול סביב הירח, סוכנות החלל הישראלית קיבלה הזמנה מיוחדת: לשלוח על סיפון החללית הבלתי מאוישת מספר פרטים סמליים, שיצטרפו לניסוי MARE, אשר נועד לבחון את אפוד ההגנה הישראלי אסטרוראד נגד קרינה. בסוף 2020 פנתה סוכנות החלל לציבור וביקשה להציע את הפריטים שיישלחו על סיפון החללית אוריון. אזרחי ישראל הציעו חפצים רבים ומגוונים, ביניהם ברכת הלבנה, דיסק-און-קי עם שירי חלל עבריים ואפילו עלון מסטיק בזוקה עם כיתוב ה"עתידות" המפורסם: "עד גיל 21 תגיע לירח". לא היה כמובן מקום לשגר את כל ההצעות, ובסופו של דבר נבחרו ושוגרו חמישה פריטים. עתה הפריטים חוזרים אלינו. 

 

ג'ים פרי, מנהל תוכנית ארטמיס בנאס"א, וסגניתו, קאת'רין קוארנר, החזירו בשבוע שעבר במהלך טקס חגיגי שהתקיים במסגרת כנס החלל הבינ"ל ע"ש רמון, את הפריטים שנשלחו על ידי סוכנות החלל הישראלית עם משימת ארטמיס 1 לירח. 

 

מנהל תוכנית ארטמיס בנאס"א, ג'ים פרי, וסגניתו קאת'רין קוארנר, משני צדי מנהל סוכנות החלל הישראלית, אורי אורון. קרדיט: עוז שכטר/לע"מ

 

עצי ירח ועוד

אחד הפריטים המיוחדים ששלחה סוכנות החלל הישראלית עם ארטמיס-1 היה זרעי "עצי מתושלח". מדובר בעץ דקל מזן תמר שצמח באזור מדבר יהודה לפני אלפיים שנה והתגלה מחדש במהלך חפירות ארכיאולוגיות שבוצעו בשנות השבעים בארמון הורדוס שבמצדה. בט"ו בשבט 2005, הונבט לראשונה עץ דקל מזן ספציפי זה וגדל בקיבוץ קטורה. לאחר חזרתם לכדור הארץ ולישראל, זרעי העצים עתידים להישלח חזרה למכון ערבה, שממנו הם התקבלו. שם הם יונבטו לשתילה במקומות בעלי ערך סימבולי בישראל.

 

זו אינה הפעם הראשונה שנשלחים זרעי עצים לירח במטרה לשתול אותם מחדש בכדור הארץ. ב-1971 במהלך משימת אפולו 14 האסטרונאוט סטוארט רוזה החזיר כ-500 עצים שנשתלו ברחבי ארצות הברית לקראת חגיגות העצמאות ה-200. זרעי מתושלח שחזרו עתה עם משימת ארטמיס 1 מבטאים זיקה סמלית בין העתיק לחדש, בין העבר של ארץ ישראל הקדומה לעתיד האנושות בחלל.

 

עץ תמר מדבר יהודה המכונה "עץ מתושלח" בקיבוץ קטורה. צילום: Benjitheijneb

 

זרעי העצים לא היו הפריט היחיד שנשלח. פריט נוסף ששוגר אל גובה 400 אלף קילמטרים מעל פני האדמה היה מהמקום הנמוך ביותר בכדור הארץ – אבן מים המלח. בנוסף לשני אלה, נשלחו וחזרו גם קלף מזוזה – אם כי מזוזה לא הותקנה כמובן בפתח החללית (בכל זאת- חללית לא מאוישת) – וכן דגלי ישראל ומדבקות של סוכנות החלל הישראלית. 

 

כל הפריטים ישמרו בסוכנות החלל הישראלית שבמשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. 

 

זרעי העצים ואבן מים המלח, על רקע תעודות נאס"א המאמתות את חזרתן ממשימת ארטמיס 1 שחזרה מהירח