חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הרצוג בכנס החלל באבו דאבי: אנו על סיפו של עידן מהפכני בחקר החלל

נשיא ישראל, יצחק הרצוג, השתתף בדיבייט בין מדינות עם תעשיות חלל הצומחות במהירות בעולם

5.12.2022
נשיא ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, בכנס החלל באבו דאבי. קרדיט: עמוס בן גרשום/לע"מ
נשיא ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, בכנס החלל באבו דאבי. קרדיט: עמוס בן גרשום/לע"מ

נשיא ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, השתתף היום (שני) בכנס החלל באבו דאבי, בירת איחוד האמירויות הערביות, שאיתה כוננה ישראל יחסים דיפלומטיים ב-2020. הרצוג השתתף גם בפורום על מדיניות חקר החלל, יחד עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

 

כנס החלל באבו דאבי, שמאורגן על ידי סוכנות החלל של איחוד האמירויות הערביות, הוא פלטפורמה ייחודית למנהיגות עולמית בחלל. הכנס נועד להוות פורום עולמי חדש ומרכזי עבור תעשיות החלל וקובעי מדיניות, במטרה לדון ולגבש הסכמה סביב האתגרים וההזדמנויות העומדים בפני כלכלת החלל העולמית. אירוע הדיבייט של הכנס, אשר בו השתתף הרצוג, הוא באופן ספציפי פלטפורמה לדיון בין מדינות עם תעשיות חלל הצומחות במהירות בעולם.

 

Image
נשיא ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, לצד הנשיא שייח׳ מוחמד בן זאיד אאל נהיאן בכנס החלל באבו דאבי. קרדיט: עמוס בן גרשום/לע"מ
נשיא ישראל, יצחק (בוז'י) הרצוג, לצד הנשיא שייח׳ מוחמד בן זאיד אאל נהיאן בכנס החלל באבו דאבי. קרדיט: עמוס בן גרשום/לע"מ

 

אני מביאים כאן את דבריו של הרצוג במלואם:

 

"אני שמח מאד להיות כאן ולהשתתף בדיון החשוב הזה, תחת חסותו של חברי היקר, הנשיא שייח׳ מוחמד בן זאיד. זה עתה הגעתי מבחריין עם רעייתי מיכל, שם ערכנו את הביקור הממלכתי הראשון של נשיא ישראל בממלכת בחריין, ואני מודה מאוד להוד מלכותו מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה.

 

אנו ניצבים כאן על סיפו של עידן חדש ומהפכני של חקר החלל. כיום, השמיים פתוחים למגוון מסחרר של גורמים ממשלתיים ופרטיים, משגרים לוויינים, חיישנים, וחלליות אל תוך הלא-נודע. מגמה זו מייצרת הן הזדמנויות והן אתגרים, שהאנושות מעולם לא ידעה. התמונות עוצרות-הנשימה מטלסקופ החלל ג'יימס ווב, לדוגמה, לא רק לוקחות אותנו לנקודות הקדומות ביותר של היקום. הן גם מציפות שאלות מדעיות חדשות שאפילו לא ידענו שנוכל לשאול.

 

אך בעוד האנושות מתבוננת בכוכבים, ברצוני להשיב את הדיון בחזרה לכדור הארץ. הרי אני מאמין כי הבשורה הגדולה של חקר החלל טמונה לא רק בתגליות בכוכבי-לכת רחוקים, אלא גם בגילוי מחדש של הפוטנציאל שלנו לשיתופי פעולה, כאן ב"כוכב הכחול" שאנו קוראים לו בית.

 

מספרים שבמשימות חלל בינלאומיות, ביומן הראשון, אסטרונאוטים מצביעים על המדינות שלהם. ביום השני, הם מצביעים על היבשות שלהם. וביום השלישי, הם רואים רק כדור ארץ אחד. מאות קילומטרים מעל הקרקע, הגבולות נעלמים, ובמקומם עולה מודעות עוצמתית שכולנו חולקים כדור ארץ אחד, ועל כולנו מוטלת חובה משותפת לשמרו. ובדיוק כפי שהגבולות נעלמים כאשר כדור הארץ נצפה ממרומים, כך גם עלינו לעבוד מבעד לחלוקות הללו על מנת להיאבק במשבר האקלים, המהווה איום על כולנו.

 

אין ספק כי בעתיד, גורלה של האנושות טמון בחלל. אך בהווה המיידי, הערך האולטימטיבי של טכנולוגיות החלל טמון בהצלת כוכב-הלכת אשר כבר שלנו.

 

אני גאה בשיתוף הפעולה ההדוק של ישראל עם נאס"א, סוכנות החלל האירופית, ומקבילינו בצרפת, איטליה, גרמניה, יפן, ברזיל, ועוד מדינות רבות. אך אני מתגאה במיוחד בשותפות המתהווה שלנו בתחום החלל עם איחוד האמירויות. מדינותינו מובילות את המרחב אל עבר גבולות חדשים בחלל, ומותירות חותם על ההיסטוריה.

 

דוגמה מעוררת השראה, היא הלוויין "ונוס", מיזם ישראלי-צרפתי, המספק נתונים למחקר ישראלי-אמירותי משותף. הלוויין "ונוס" חג סביב כדור הארץ, מנטר את הצמיחה ביערות, בשדות, ובשמורות טבע, ומשדר בחזרה תמונות מולטי-ספקטרליות. ביוזמתם המשותפת הראשונה, סוכנויות החלל של ישראל ואיחוד האמירויות ממנות ניתוח משותף של הנתונים הללו על ידי מדענים ישראליים ואמירותיים, אשר יסייע לנו להבין יותר טוב את הסביבה העולמית שלנו ולשתף פעולה לפיתוח פתרונות חדשים לשמירה על הריאות הירוקות של כדור הארץ.

 

על כן, היום, חיוני כי נעמיק ונרחיב שותפויות בינלאומיות כאלה, לטובת כדור הארץ שלנו ואזורנו גם יחד. והנה באה הודו עם היכולות הטכנולוגיות העצומות שלה, עם חוכמת אזרחיה, ועם תכנית חלל מרשימה ביותר. בזמן שאנו מצפים לקראת כנס האקלים COP-28 באיחוד האמירויות, עלינו לעבוד יחד ולרתום את כוחם של טכנולוגיות חלל מתקדמות על מנת לטפל במשבר האקלים הדחוף במזרח התיכון ובאגן הים התיכון. שיתוף הפעולה בינינו יכול להפוך את האזור היפהפה שלנו למוקד עולמי של פתרונות סביבתיים. אני מאמין כי איחוד האמירויות וישראל והודו יכולות להוביל את הדרך עבור אזורנו כולו, ביחד עם ידידינו ושותפינו.

 

כולנו התרשמנו עמוקות מהישגיה של תוכנית החלל האמירותית, כולל משימת מאדים. היא מהווה שותפה מושלמת לישראל, מובילה עולמית בתחומי הטכנולוגיות ללוויינים מיניאטורים, לצילומים ברזולוציה גבוהה, ואבטחת סייבר בחלל.

 

חברים יקרים, ישנו תחום נוסף, מעבר לטכנולוגיות פורצות-דרך, בהן חיוני להשקיע: חינוך בתחום החלל עבור הדור הצעיר – זהו העתיד. משאב הטבע הגדול שלנו הוא הסקרנות של ילדינו, וראיתי את עיניהם בוהקות כשהם למדים על החלל. בישראל, הקמנו תכנית בשם תבל, אשר כבר עובדת עם תלמידי תיכון ברחבי הארץ, יהודים וערבים כאחד. הם בונים, בוחנים, ומשגרים ננו-לוויינים לחלל, ונעזרים בהם לאיסוף נתונים ועריכת ניסויים. ישראל מזמינה את כל המדינות המיוצגות כאן לעבוד איתנו ולהרחיב את התוכנית הזו במישור האזורי והבינלאומי. ביחד, נרתום את היצירתיות, הגאונות, והפליאה המשותפים של הנוער שלנו. ואני מזמין את כולכם להצטרף ליוזמה הנפלאה הזאת.

 

לבסוף אבקש שוב להודות למארחנו, הנשיא שייח׳ מוחמד בן זאיד, וכמובן גם לשר החוץ השייח' עבדאללה בן זאיד. אתם באמת מנהיגים עולמיים בעלי חזון, ואני מודה לכם על כינוס פורום החלל הזה. הוא מציע תרומה נהדרת לדיאלוג העולמי בתחום החלל, והוא מסייע לנו לסלול דרך משותפת אל עבר עתיד זוהר יותר.

 

הבה נתקדם מעלה מעלה, לא בתחרותיות של מלחמה קרה אלא בשיתוף פעולה של שלום חם. הבה נרתום את כוחו של החלל למען הבשורה של הארץ. הבה נביט מעלה אל השמיים וננעץ את מבטנו בכדור הארץ שלנו. ביחד, אנו יכולים להוביל את חקר החלל לגבהים חדשים, ולהציל את כדור הארץ שלנו משפלים חדשים. היום ניתן לומר: השמיים הם רק הגבול התחתון!

 

כפי שאמר המשורר הערבי הגדול אַבוּ א-טַּיִּב אל-מֻתַנַבִּי: "אם יצאת לחפש גדולות, אל תסתפק בפחות מהכוכבים."

 

תודה רבה לכם."