חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

"אינטרנט וסלולר בכל נקודה בכדה"א": סטיקספיי הישראלית החלה להיסחר בבורסת ניו יורק

"אינטרנט וסלולר בכל נקודה בכדה"א": סטיקספיי הישראלית החלה להיסחר בבורסת ניו יורק

עודד כרמלי
9.11.2022
"להגיע ליותר כיסוי באמצעות פחות לוויינים". אילוסטרציה: David Mark via Pixabay
"להגיע ליותר כיסוי באמצעות פחות לוויינים". אילוסטרציה: David Mark via Pixabay

חברת סטיקספיי (SatixFy) הישראלית מרחובות החלה להיסחר בבורסה בניו יורק. סטיקספיי התמזגה עם חברת שלד בורסאי (SPAC), והחל מה-28.10 היא נסחרת ב-NYSE America – בורסה המסונפת ל-NYSE ומיועדת לחברות קטנות בצמיחה – תחת הסמל STAX. ההנפקה נערכה לפי שווי של 365 מיליון דולר. המסחר נפתח במחיר של 20.29 דולרים למנייה, ועומד כעת על 9.61 דולרים.

 

חברות SPAC, לרבות זו שאיתה התמזגה סטיקספיי (Endurance Acquisition Corp), הן חברות ללא פעילות עסקית של ממש, שנרשמות למסחר בבורסה ומתמזגות עם חברות הזנק. בכך הן מאפשרות להנפיק מניות במהירות ומבלי לעבור תהליכים של הנפקה ראשונה לציבור, כמו דיווח חשבונאי מדוקדק לבורסה. בשנים האחרונות חברות הזנק רבות בתחום החלל, כמו וירג'ין גלקטיק ורוקט לב, התמזגו עם חברות SPAC.

 

"אין משמעות למחיר של המנייה כרגע, ולמען האמת אני בכלל לא עוקב אחריה", מסביר יו"ר סטיקספיי יואב ליבוביץ'. "יצאנו להנפקה כדי לתת לחברה אמינות בעיני הספקים והלקוחות, בזכות חובת הדיווח והשקיפות של חברה ציבורית, וכדי לתת לחברה עוד כלים לגיוס הון בקרב משקיעים וגופי השקעה שיש להם עניין בחברות צומחות, בתחום החלל או בהייטק הישראלי".

 

Image
המודמים והמסופים של סטיקספיי בפעולה. קרדיט: Satixfy
המודמים והמסופים של סטיקספיי בפעולה. קרדיט: Satixfy

 

לסייע ברישות כדור הארץ

סטיקספיי נוסדה ב-2012 על ידי יוצאי החברות גילת רשתות לוויין ו-RaySat. בראשית דרכה היא נתמכה על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, הטכנולוגיה והמדע. החברה מייצרת מעגלים משולבים תלויי-יישום (Application-Specific Integrated Circuit, או ASIC) ללוויינים במסלול נמוך מסביב לכדור הארץ (LEO), לאנטנות על הקרקע ולמסופי קצה. שלא כמו מעגלים מודפסים רגילים, כמו אלו שיש לנו במחשב למשל, מעגלים משולבים תלויי-יישום נבנים במיוחד למטרה מסוימת – ולכן הם מאפשרים לדחוס יותר אלקטרוניקה של מעגל מודפס שלם לקופסה זעירה ויעילה. 

 

בסטיקספיי משתמשים במעגלים הייחודיים כדי לייצר מודמים עוצמתיים יותר – הן למשדרים והן למקלטים. כך למשל, אינטרנט ממגה-מערך לווייני, כמו סטארלינק או וואן ווב מצריך מסוף ביניים דוגמת אנטנה, ומסוף קצה – דוגמת צלחות הטלוויזיה בלוויין. שוק גדל אחר הוא אינטרנט אלחוטי על מטוסי נוסעים, שגם כן משודר מלוויינים ומצריך התקנת מסוף על המטוס. בין לקוחות החברה אפשר למנות את ענקית הלוויינים הקנדית טלסאט, שמקימה בימים אלה מערך לוויינים גלובלי לתקשורת אלחוטית דיגיטלית, ואת חברת וואן ווב הבריטית השואפת לרשת את כדור הארץ באינטרנט מהחלל.

 

"יש לנו מספר קווי מוצר", מספר ליבוביץ', "שאחד מהם פונה לשוק הצומח של מערכי לוויינים ב-LEO. כל חברות הענק שמשגרות מערכת לוויינים יכולות להשתמש בטכנולוגיה שלנו ולהוזיל מאוד את עלויות הכיסוי של כדור הארץ – כלומר להגיע ליותר כיסוי באמצעות פחות לוויינים, ובכך לחסוך גם מאות מיליוני דולרים. אילון מאסק למשל מייצר את כל הרכיבים לסטארלינק אין האוס – ובאמת הוא צריך לשגר המון המון לוויינים לחלל כדי להגיע לכיסוי מספק. נפגשנו עם מאסק ב-2014, אבל הוא לא השתכנע".

 

Image
יו"ר סטיקספיי יואב ליבוביץ'. צילום: באדיבות סטיקספיי
יו"ר סטיקספיי יואב ליבוביץ'. צילום: באדיבות סטיקספיי

 

"הבהלה לזהב של המאה ה-21"

יואל גת, שהיה מייסד-שותף ומנכ"ל סטיקספיי, נפטר באפריל השנה. בחודש מארס, עם ההודעה על המיזוג הצפוי עם חברת השלד הבורסאי, מסר גת בהודעה לתקשורת כי החברה "מספקת את האתים והדליים לבהלה לזהב של המאה ה-21. ההון מהעסקה הזאת יאפשר לנו לצמוח במהירות לתוך מה שאנו רואים כשוק שיצמח ל-20 מיליארד דולר עד 2029, לרבות מסופים על הקרקע ומודמים בפס רחב ללוויינים ב-LEO, וכן למטוסי נוסעים מסחריים ופרטיים".

 

"תחום החלל אכן צומח מהר יותר יחסית לתעשיות רבות אחרות, מוסיף ליבוביץ'. "בפרט אנו רואים צמיחה אדירה בתחום לווייני התקשורת ב-LEO. "בשנים הקרובות עתידים להשתגר המון מערכי לוויינים, ואנחנו יודעים להתאים להם את הצ'יפים. ברוב כדור הארץ אין כיסוי, לא סלולרי ולא אינטרנטי. לכן אם נוכל לדבר בטלפון ולגלוש באינטרנט מהאוויר כשאנחנו במטוס ובלב המדבר כשאנחנו בטיול – זאת תהיה מהפכה אמיתית". 

 

ליבוביץ' מזכיר כי רק לאחרונה חתמה ספייס אקס על הסכם כזה עם טי מובייל, שיאפשר ללקוחות טי מובייל להתחבר ישירות ללווייני סטארלינק. "צריך להבין שהיום כל חוזה מתחיל בהתאמת המוצר לדרישות הלקוחות שלנו: האנטנה צריכה צ'יפ אחר מזה שצריך הלוויין, והלוויין צריך צ'יפ אחר מצלחת הלוויין שמותקנת על הגג. מאחר שהפטנטים רשומים על שמנו, אנחנו נמצאים בעמדה ייחודית להציע פתרונות המותאמים לדרישות הלקוח". 

 

Image
מנכ"ל ספייס אקס אילון מאסק ומנכ"ל טי-מובייל סייברט מודיעים על ההסכם בנמל החלל בוקה צ'יקה. קרדיט: SpaceX
מנכ"ל ספייס אקס אילון מאסק ומנכ"ל טי-מובייל סייברט מודיעים על ההסכם בנמל החלל בוקה צ'יקה. קרדיט: SpaceX