חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הכירו ושאלו את האסטרונאוטים המתארחים בשבוע החלל הישראלי 2021

הנה הם באים, טייסי החלל שיתארחו לרגל שבוע החלל הישראלי 2021 – מה תרצו לשאול אותם?

24.12.2020
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה כל ההרצאות ישודרו בשידור חי באתר סוכנות החלל
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה כל ההרצאות ישודרו בשידור חי באתר סוכנות החלל

איך זה מרגיש לשהות בחלל, כל כך רחוק מכדור הארץ? מה עושים בזמן הפנוי בתחנת החלל הבינלאומית? כיצד אוכלים, שותים, מתקלחים, ישנים? למה הכי מתגעגעים? ומה הדבר הראשון שעושים כשחוזרים לכדור הארץ? 

 

אם גם אתם מוצאים עצמכם שואלים שאלות ומעלים תהיות שכאלה, יש לנו את ההזדמנות המושלמת עבורכם!

 

במהלך שבוע החלל הישראלי (פרטים בהמשך), אשר יערך במתכונת וירטואלית ב-24 - 28 בינואר 2021, נקיים מפגשים אונליין של אסטרונאוטיות ואסטרונאוטים מכל רחבי העולם – עם הקהל הישראלי.

 

אנו מזמינים אתכם ואתכן לשלוח אלינו שאלות אשר תרצו להפנות אל אחד מהאסטרונאוטים (או לכולם). מי יודע, אולי תזכו להעלות לשידור חי אל מול האסטרונאוט ולשאול אותו את שאלתכם בעצמכם!

 

הגשת שאלות לאסטרונאוטים הסתיימה! מידע נוסף על מפגשי האסטרונאוטים יתפרסם בקרוב בעמוד הראשי לפעילויות שבוע החלל הישראלי

 

אלה הם האסטרונאוטים אשר ישתתפו בשבוע החלל הישראלי ואליהם ניתן להפנות שאלות:

 

לוקה פרמיטנו – Luca Parmitano

 

לוקה פרמיטנו

 

 

אסטרונאוט איטלקי של סוכנות החלל האירופאית. נולד בעיר פטרנו בסיציליה, איטליה ב 27.9.1976. נשוי ואב לשתי בנות. הוא חובב ספורט (אימוני משקולות, שחייה, טריאתלון, סנואובורד, צלילה) קריאה ומוסיקה.

 

בעל השכלה אקדמית בתחום מדעי המדינה ומשפט בינלאומי, בעל תואר שני בהנדסת טיסה, ובעל הכשרה כטיס בחיל האוויר האיטלקי והכשרה בתחום הלוחמה האלקטרונית מנאט"ו. 

 

פרמטינו נבחר להיות אסטרונאוט בשנת 2009 אחרי קריירה ארוכה ומפוארת כטייס קרב וטייס ניסוי. טס לחלל לראשונה בשנת 2013, למשימה בתחנת החלל הבינלאומית. 

 

פרמטינו שהה במצטבר 366 ימים בחלל (מעל שנה!) במסגרת שתי משימות נפרדות. הוא פיקד על תחנת החלל הבינלאומית במהלך משימתו השנייה, ביצע ניסויים ומחקר מדעי נרחב, יצא ללא פחות מ-6 (!) הליכות חלל במסגרתן שהה מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית וביצע תיקונים והתקנה של ציוד חדש על גבי התחנה.

 

במהלך אחת ממשימותיו העביר שידור חי מתחנת החלל הבינלאומית, בו ניגן מוסיקה כ-DJ. 

 

ג'סיקה מאיר – Jessica Meir

ג'סיקה מאיר

 

 

אסטרונאוטית אמריקנית ממוצא יהודי של נאס"א. נולדה ב-1 ביולי 1977 בקאריבו שבמדינת מיין, ארה"ב. 

 

אמה שוודית מרקע נוצרי, ואביה רופא יהודי-ישראלי. מאיר מזדהה תרבותית גם כיהודייה, הלכה לבית כנסת, ואף חגגה בת מצווה, ויש לה גם קרובי משפחה רבים בישראל.

 

בשנת 1999 קיבלה תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת בראון, בשנת 2000 קיבלה תואר שני בחקר החלל מאוניברסיטת החלל הבינלאומית ובשנת 2009 קיבלה דוקטורט בביולוגיה ימית ממכון סקיפס לאוקיינוגרפיה. מחקר הדוקטורט שלה התמקד בפיזיולוגית הצלילה של הפינגווין הקיסרי ושל פיל הים הצפוני.

 

מאיר עבדה במתקן מחקר טיסה המאוישת הנמצא במרכז החלל ג'ונסון של נאס"א, וחקרה את ההשפעות של טיסה ממושכת בחלל על גוף האדם. בשנת 2002 השתתפה מאיר כאקוונאוטית במשימה NEEMO ‏4, משימה משותפת לנאס"א ולמנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי, בה שהתה יחד עם שאר חברי הצוות במעבדת מחקר תת-ימית במשך חמישה ימים.

 

בשנת 2019 מאיר שוגרה על גבי סויוז MS-15 יחד עם עמיתיה אולג סקריפוצ'קה והזא אל-מנסורי (מאיחוד האמירויות) לתחנת החלל הבינלאומית. במהלך המשימה יצאה מתחנת החלל להליכת חלל יחד עם האסטרונאוטית כריסטינה קוק, ובכך הן ביצעו את הליכת החלל הראשונה שבוצעה בידי צוות נשי בלבד.

 

אסטרונאוטים רשאים להביא עמם מספר חפצים אישיים לתחנת החלל הבינלאומית, כשחלק מבחירותיה של מאיר היו דגל ישראל, גרביים מעוטרות מגני דוד, חנוכיות, גלויות של ישראל, מדליה לזכרו של טייס החלל הישראלי אילן רמון, וציור שציירה רעייתו רונה רמון. מאיר אף צילמה את ישראל מהחלל.

 

בסך הכל שהתה מאיר 205 יום בחלל.

 

סקוט קלי – Scott Kelly

 

סקוט קלי

 

סקוט קלי, אסטרונאוט לשעבר בנאס"א, נולד ב-21 בפברואר 1964 בניו ג'רזי, ארה"ב. 

 

קלי מחזיק בשיא השהייה של אמריקאי בחלל, לאחר ששהה בחלל 340 יום -  יותר מכל אמריקאי אחר.

 

קלי נבחר להיות אסטרונאוט ב-1996,במהלך השנים עבד במגוון תפקידים בנאס"א, וב-2017 שוגר לתחנת החלל הבינלאומית לתקופה של כשנה במהלכה נבדקו השפעות תנאי החלל על גופו בהשוואה לאחיו התאום, שהנו אסטרונאוט בעצמו, שנשאר על כדור הארץ. אחד הגילויים המרעישים בניסוי זה היה שקלי גבה ב-5 ס"מ במהלך השהות בחלל, אולם חזר לאחר מכן לגובהו המקורי בעקבות השפעות הכבידה של כדור הארץ.

 

סקוט קלי מכהן כיום כשגריר מטעם משרד החלל באו"ם, לקידום תחום החלל בזירה העולמית ולקדם מטרות חינוכיות בתחום.

 

פרנק דה ויין – Frank De Wien

 

פרנק דה ויין

 

אסטרונאוט בלגי של סוכנות החלל האירופאי. נולד ב-25 באפריל 1961 בלדברג, בלגיה. 

 

בעל תואר שני למדעי הנדסה. בעל הכשרה כטייס קרב מהבית ספר האימפריאלי לטייסים בבריטניה, עמד בראש תחום טיסת ניסוי עבור חיל האוויר הבלגי. 

 

כאסטרונאוט, דה ווין עבר הכשרה בבית יורי גגארין, מרכז ההדרכה ליד מוסקבה, רוסיה. ההכשרה כללה אלמנטים רבים של הדרכה בסיסית לתחנת החלל הבינלאומית. בנוסף, הוכשר דה ויין בתור מהנדס טיסה מסוג סוויז. ב-2002 הייתה נסיעתו הראשונה של דה ווין לתחנת החלל הבינלאומית בתור מהנדס טיסה. ב 2009 דה ויין שוגר על הסיפון סויוז למשימת החלל השנייה שלו, והפך לאסטרונאוט הראשון של סוכנות החלל האירופאית שפיקד על משימת חלל.

 

בסך הכל שהה 198 ימים בחלל, בהם ביצע ניסויים מדעיים רבים ופעילויות חינוכיות.

 

דה ווין מכהן כיום כראש מטה האסטרונאוטים האירופאי של סוכנות החלל האירופאית.

 

אי סו-יון – Yi So-yeon 

אי סו-יון

 

 

‏האסטרונאוטית הדרום קוריאנית הראשונה ששהתה בחלל. נולדה ב־2 ביוני 1978 בקוואנגג'ו, דרום קוריאה. בעלת תואר ראשון ושני בהנדסת מכונות, ודוקטורט בביוטכנולוגיה.  

 

במסגרת תכנית החלל הקוריאנית, הוחלט להתחיל באימון אסטרונאוטים. סו-יון הייתה אחת משני המועמדים הסופיים לתפקיד, וכבר נדמה היה שמשרד המדע והטכנולוגיה הקוריאני בוחר במועמד השני על פניה. אולם, ממש בסיום התהליך ואחרי שכבר הוכרז על המועמד השני על פניה – הצליחה סו-יון להתעלות ולקבל את התפקיד הנכסף – ולהיות לקוריאנית הראשונה בחלל. סו-יון היא האישה השלישית, אחרי הלן שרמן (בריטניה) ואנושה אנסארי (איראן) אשר ייצגה לראשונה את מדינתה בחלל. במהלך משימתה ביצעה ניסויים ומחקר מדעי נרחב. 

 

ניקול סטוט – Nicole Stott

ניקול סטוט

 

אסטרונאוטית אמריקנית של נאס"א. נולדה ב-19 בנובמבר 1962, במדינת ניו יורק בארה"ב. השתתפה במספר משימות מעבורת חלל ושהתה בתחנת החלל הבינלאומית. היא בעלת תואר ראשון בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל ותואר שני בניהול הנדסי.

 

המריאה לראשונה לחלל עם מעבורת החלל דיסקברי ב-2009 לתחנת החלל הבינלאומית. בשנת 2011, השתתפה במשימתה האחרונה של מעבורת החלל דיסקברי STS-133 לתחנת החלל הבינלאומית, ממש עם תום עידן טיסתן של מעבורות החלל. 

 

סך הכל שהתה מעל 100 ימים בחלל, בהן ביצעה בין היתר הליכת חלל ואינספור ניסויים מדעיים. ב-2015 פרשה מנאס"א ומאז מתמקדת בקריירת ציור.

   

צ'ארלי בולדן – Charlie Bolden

צ'רלי בולדן

 

מנהלה של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א מיולי 2009 ועד ינואר 2017. נולד ב-19 באוגוסט 1946.

 

חובב ריצה וכדורגל. בעל תואר במדעים ובמדעי החשמל, ותואר שני במדעים. בעל הכשרה כטייס קרב בצבא האמריקנית.

 

בולדן טס לחלל ארבע פעמים במסגרת תכנית מעבורות חלל, והיה לאפרו-אמריקני הראשון בתפקיד טייס במעבורת החלל. במהלך משימות אלה ביצע אינספור משימות מדעיות וטכנולוגיות, ביניהן הצבת טלסקופ החלל האבל בחלל. 

 

הוא מילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים בצבא האמריקני ובנאס"א, וגולת הכותרת הוא תפקידו כמנהל נאס"א, כאשר היה לאפרו-אמריקני הראשון שעמד בראש נאס"א.

 

אנדרו "דרו" פיוסטל - Andrew "Drew" Feustel

אנדרו "דרו" פיוסטל

 

אסטרונאוט וגיאופיזיקאי אמריקאי-קנדי, נולד ב -25 באוגוסט 1965.

 

המריא לחלל לראשונה  בשנת 2009 במשימת מעבורת החלל אטלנטיס STS-125 במסגרתה היה שותף במשימת תיקון מורכבת של טלסקופ החלל האבל. במהלך משימת חלל זו, שארכה קצת פחות משבועיים – הוא ביצע לא פחות מ 3 הליכות חלל!

 

פיוסטל יצא לטיסה נוספת לחלל על גבי מעבורת אנדוור בשנת 2011, משימת sts-134, שהייתה אחת ממשימות החלל האחרונות על גבי מעבורות החלל של נאס"א לפני הפסקת תכנית מעבורות החלל באותה שנה.

 

משימת החלל השלישית של פיוסטל הייתה כבר על גבי חללית הסויוז הרוסית בשנת 2018. במסגרת משימה זו הוא פיקד על תחנת החלל הבינ"ל למשך כמעט 100 ימים בחלל.

 

פדרו דוקה - Pedro Duque

פדרו דוקה

 

אסטרונאוט ומהנדס אווירונאוטיקה ספרדי המכהן כשר המדע של ממשלת ספרד. נולד במדריד, ספרד, 14 במרץ 1963.

 

כאסטרונאוט עבר הכשרה גם ברוסיה וגם בארצות הברית. טיסת החלל הראשונה שלו הייתה במשימת מעבורת החלל דיסקברי STS-95. בשנת 2003 יצא לטיסת החלל השנייה שלו בחללית הסויוז הרוסית, והגיע לתחנת החלל הבינלאומית.

 

בשנת 2018 מונה לתפקיד שר למדע, חדשנות ואוניברסיטאות בממשלת ספרד.

תגיות: