חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

צפו בסרטון: ברק פגע בכן השיגור של ה-SLS, משגר משימת ארטמיס שיטוס לירח

ברק לא פוגע פעמיים? הוא כן אם מעמידים טיל מתכתי בגובה 100 מטרים בלב סערת ברקים

עודד כרמלי
4.04.2022
משגר SLS של משימת ארטמיס 1 ושלושת המגדלים שמגינים עליו מפני ברקים. בין המגדלים מתוח חוט תיל. קרדיט: נאס"א
משגר SLS של משימת ארטמיס 1 ושלושת המגדלים שמגינים עליו מפני ברקים. בין המגדלים מתוח חוט תיל. קרדיט: נאס"א

מספר ברקים פגעו בשבת (2 באפריל) בכן השיגור 39b בנמל החלל קייפ קנוורל שבפלורידה, שם עומד בימים אלה המשגר הגדול ביותר שנבנה אי פעם: מערכת שיגור לחלל (Space Launch System, או SLS) של סוכנות החלל האמריקנית. זאת ועוד, מזג האוויר הסוער הגיע בזמן שמהנדסי ה-SLS עורכים "חזרה גנרלית רטובה" – בדיקת תדלוק בת שלושה ימים – לקראת משימת ארטמיס 1 שתשוגר לירח בהמשך השנה. במילים אחרות, הטיל היה מתודלק כשהברק פגע בכן השיגור.

 

למרבה המזל, ה-SLS מוגן על ידי שלושה מגדלים וגדר תיל המשמשים ככליא ברק. מנאס"א נמסר כי שלושת הברקים הראשונים, שפגעו במגדל מספר 2, היו בעוצמה נמוכה. לעומת זאת, הברק הרביעי פגע במגדל 1 והיה עוצמתי בהרבה – הברק החזק ביותר שפגע בכן מאז התקנת מערכת כליא הברק החדשה. בעת הפגיעה, ה-SLS עצמו, וכן חללית האוריון המורכבת על ראשו, היו מתודלקים בשל הבדיקה שנערכה. בנאס"א מעריכים כי המשגר ניצל הודות לכליא הברק וכי אין מניעה להמשיך עם הבדיקה המתוכננת – ולתדלק גם את הבוסטרים.

 

ערוץ היוטיוב Space Googlevesaire תפס את פגיעת הברק מהשידור החי של נאס"א, המתעד את התדלוק, ואתם מוזמנים לצפות בו כאן:

 

יצוין כי ב-2006 פגע ברק במעבורת החלל אטלנטיס שעמדה על אותו כן שיגור – פגיעה שגרמה למספר תקלות ואילצה את נאס"א לדחות את המשימה. כאמור, מאז התקינו בסוכנות החלל מערכת כליא ברק חדישה ומתוחכמת, הכוללת גם חיישנים שמטרתם לאמוד את הנזק שנגרם למשגר בזמן סופת ברקים.

 

lightning.jpg

ברק פוגע במעבורת החלל אטלנטיס ב-2006. קרדיט: נאס
ברק פוגע במעבורת החלל אטלנטיס ב-2006. קרדיט: נאס

 

בגובה של כמעט 100 מטרים – גבוה יותר מפסל החירות בניו יורק – ה-SLS על כן השיגור הוא המשגר הגדול והעוצמתי ביותר שנבנה אי פעם. לפי התוכנית, ביוני השנה הוא ישוגר לראשונה במסגרת משימת ארטמיס 1 הלא-מאוישת למסע סביב הירח, לקראת חזרתם של אסטרונאוטים אמריקאים לאדמת הירח עד שנת 2025.

 

51956990663_a7a5cad860_k.jpg

SLS על כן השיגור בימים יפים יותר. קרדיט: נאס
SLS על כן השיגור בימים יפים יותר. קרדיט: נאס