18.5 מיליון ₪ לחברות שיפתחו מוצרים טכנולוגיים חדשניים בתחום החלל

מטרת התמיכה של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והרשות לחדשנות היא לעודד מחקר ופיתוח למציאת פתרונות טכנולוגיים חדשניים ומוצרים מתקדמים בתחומי החלל
שתף: 
  • Moon Experimant - zoom.jpg

    הפקת החמצן בירח: אלקטרוליזה אשר תפרק את המינרלים והתחמוצות המרכיבים אותו לחמצן ומתכות. קרדיט: הליוס

סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות החדשנות מקדמות בשיתוף פעולה מסלול תמיכה בתחום החלל המעודד מחקר ופיתוח למציאת פתרונות טכנולוגיים חדשניים ומוצרים מתקדמים בתחומי החלל, הכולל גם שימוש בסביבת חלל או תוך קליטת, עיבוד וניתוח נתונים מהחלל.  במסגרת המסלול, שכבר קיים משנת 2012, בוצעו כבר כ-62 תכניות מו"פ שזכו למענקים של כ- 160 מיליון שקלים.

 

מטרת המסלול הינה לחזק את הידע ויכולת הפיתוח הטכנולוגית של תעשיית החלל בישראל, לעודד צמיחת חברות הזנק בתחומי טכנולוגיות החלל, לעודד שימוש בטכנולוגיות קיימות לצורך שימוש בסביבת חלל, לצמצם פערי ידע מול הנעשה בשווקי החלל בעולם ושיפור כושר התחרות של התעשייה בישראל ולהגביר את השימוש של התעשייה הישראלית בידע מדעי בתחומי טכנולוגיות החלל

 

המסלול מיועד לחברות המפתחות מוצרים בתחומי החלל המיועדים להתקנה בלוויינים או בתחנות קרקע המשמשות לצרכי שו"ב ותקשורת, לחברות המפתחות מכשור וציוד לכיול ובדיקה של מוצרים בתחומי החלל המיועדים להתקנה בלוויינים או קשורים בפעולתם, לחברות המפתחות מוצרים בתחומי החלל המיועדים לפעולה בסביבת חלל או להתקנה במערכות חלל ולחברות העוסקות בעיבוד וניתוח נתונים מהחלל.

 

במסגרת המסלול אושרה לחברות תמיכה כספית בשיעור של 50%-20% מהוצאות המו"פ.  חברות שאינן גדולות וכאשר המוצר מושא התכנית מיועד לפעולה בחלל בלבד-  שיעורי מענק אף גבוהים יותר-  60%, 70%, 80% או 85%. אחוזים אלו, שהינם גבוהים משאר מסלולי המשנה, מבטאים את הסיכון והמורכבות הטכנולוגית והתשתיות היקרות לפיתוח בסביבת החלל. 

 

המסלול מאפשר עיסוק במו"פ ארוך טווח לפיתוח מוצרים עתידיים וטכנולוגיות חדשניות המקנים לחברה יתרון תחרותי, מאפשרים חדירה לשווקים חדשים ומחזקים את הצמיחה הכללית במשק הישראלי.

 

המסלול מציע השתתפות בסיכונים הכרוכים בתהליך הפיתוח, ללא תלות ברווחים או בהצלחות עתידיות. חברה נתמכת תחזיר לרשות החדשנות את המימון שקיבלה על ידי תשלום תמלוגים ממכירות, רק אם המיזם הצליח להגיע לשלב המסחור.

 

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן בירכה על היוזמה ואמרה כי "תחום החלל העולמי עובר מהפכה של ממש. השוק הכפיל את גודלו בעשור החולף וצפוי לגדול לשווי של טריליון דולר בשנים הקרובות. למדינת ישראל יתרונות  מוכרים בתחום החלל אבל בעיקר בעולמות הביטחוניים. לכן עלינו כעת להשכיל ולקדם גם את התחום האזרחי של החלל ולחברו לתעשיית ההייטק הישראלית וזה מה שהתכנית זו של סוכנות החלל בדיוק עושה. התכנית תביא לחיזוק וקידום 11 חברות טכנולוגיות מתחומי התקשורת הלוויינית, הנעה רקטית, סנסורים שיתרמו להתמודדות עם שינוי האקלים, כריית מחצבים, חקלאות ועוד. תחום החלל נמצא בתנופה ונוגע בכל תחומי חיינו - והתכנית הזו היא חלק מתהליך חשוב של העצמת תעשיה זו."

 

תא"ל (מיל) אורי אורון. מנהל סוכנות החלל הישראלית הוסיף כי "תעשיית החלל העולמית נמצאת בנקודת צמיחה חסרת תקדים, המסלול מאפשר כניסת שחקנים חדשים לתחום בישראל, וכן חיזוק חברות קיימות, תוך מינוף יכולות טכנולוגיות בתחום החלל הקיימת בישראל. שילוב זה מהווה  מנוע צמיחה כלכלי וחברתי".

 

החברות הזוכות

אייכה מערכות תקשורת בע"מ - החברה חוקרת מערכת מתקדמת לתקשורת אש"ד (אינטרנט של דברים) על גבי לווין. במסגרת המחקר אייכה מפתחת שיטת תקשורת מתקדמת המאפשר להעביר כמות גדולה של הודעות מרשתות IOT דרך לווייני LEO, באופן המאפשר להעביר יותר הודעות ברוחב סרט נתון. 

 

חברת פקסיס בע"מ - פרויקט SpaceSiC - בחברת פקסיס הינו פרויקט תלת שנתי שעסק בפיתוח חומר קרמי ייעודי שיטות לייצור מבנים וגופים מורכבים/תלת ממדים מסיליקון קרביד ליישומי לווינות וחלל. חומרים קרמיים ובפרט סיליקון קרביד, מאופיינים בשילוב של תכונות אופטימלית לעבודה בתנאי חלל על פני חומרים אחרים שנמצאים כיום בשימוש. 

 

טרא ספייס לאב - עסקה בפיתוח מטע"ד סורק חללי ייעודי בעל מחוש אינפרא-אדום מולטי-ספקטראלי. הפוד הייחודי שפותח מותקן על גבי ננו-לוויינים (6U  ומעלה) ללא צורך בשינויים מהותיים במרכב הלוויין (Hosted Payload),מאפשר סריקת שטח מולטיספקטראלית בתחום ה-IR וביצוע עיבוד נתונים בזמן אמת בחלל.  

 

אנ.אס.אל.קום בע"מ - החברה עוסקת בפיתוח טכנולוגיות לכיסוי קרקעי גלובאלי באמצעות קונסטלציות נאנו-לוויינים. בשנים האחרונות הולכת וגוברת הדרישה לתקשורת גלובאלית בקבצים גבוהים המותאמת לצרכי הלקוחות. התוכנית תתמקד בפיתוח טכנולוגיות ליבה חדשניות אשר תאפשרנה פיתוח של מגוון פתרונות לטווח הארוך המתבססים על מטע"ד ואנטנות ייחודיות.

 

גורילה לינק - החברה חוקרת שיבוץ תקשורת לוויינית במערכות ללא ידע מוקדם. החברה מפתחת מוצר המשלב בצורה פשוטה יכולות תקשורת לוויינית בפתרונות IoT המוצעים ללקוחות הקצה, ללא צורך בהתחייבות לרשת לוויינים מסוימת או ידע מוקדם בתקשורת לוויינית. 

 

גרין אוניקס בע״מ - החברה חקרה גידול בחלליות של מזון-על טרי לאסטרונאוטים במסעות חלל עמוקים (Deep Space). אחד האילוצים המרכזיים שאיתם מתמודדת NASA היא מציאת דרכים ושיטות הזנה, לשמירת בריאות האסטרונאוטים בטיסות חלל ארוכות טווח. 

 

הליוס (HELIOS) - הוא סטארטאפ ישראלי שפיתח טכנולוגיה להפקת חמצן מאדמת הירח. הטכנולוגיה של הליוס תפיק חמצן על פני הירח, באמצעות כור המוזן בחול הירח ומבצע תהליך המפיק מהאדמה חמצן וסוגי מתכות שונות. התהליך אינו דורש חומרים מתכלים שהובאו מכדור הארץ ולכן מאפשר למושבות "לחיות מהאדמה" בבסיסי קבע מרוחקים מכדור הארץ. 

 

SCD - החברה עוסקת בפיתוח גלאי רחב-סרט VIS - Extended SWIR מרובה פיקסלים עבור מצלמה היפר-ספקטראלית לחלל. בפרויקט יפותח גלאי חדשני ופורץ דרך בפורמט גדול עם תגובה ספקטראלית רחבה וגבוהה בתחום ה- Visible + SWIR + Extended SWIR. 

 

ספייס פלזמטיקס בע"מ - פיתוח מערכת הנעה חשמלית למיקרולוויינים-במסגרת פרויקט זה תפותח מערכת הנעה חשמלית ללוויינים קטנים מבוססת פלזמה בטכנולוגיית Hall Thruster בעלת מימדים והספק חשמלי הקטנים ביותר בשוק כיום. מערכת ההנעה תכלול מנוע חדשני בשם microHET המבוסס על פיתוחים ופטנטים פורצי דרך של היזם, דר' יגאל קרונהאוז, במסגרת עבודתו באקדמיה. 

 

ניורוקט – החברה עוסקת בפיתוח מערכת הנעה חללית לשלב עליון במשגר ולוויינים גדולים. מנועים רקטיים כימיים לשימושי חלל מבוססים כיום בעיקר על הידרזין, המשמש כחד-הודף, וחומרים מבוססי הידרזין המשמשים בהרכבי דו-הודף אנרגטיים. מטרת הפרויקט היא שיפור והמשך הבשלת טכנולוגיות חומרים, תהליכים ובקרה למערכת הנעת הכוון והכנסה למסלול לשלב עליון במשגר לוויינים, מבוססת מנועים רקטיים מונעי דו-הודף ג'ל (Bi-propellant) "ירוק" – קרי, הודף אשר אינו רעיל. 

 

רמון ספייס - החברה הוקמה בניסיון לתת מענה על צורך אסטרטגי של ישראל בזמנו לבניית שבבים ללוויינים, מאחר וקיימות מגבלות רבות על יבוא שבבים לצורכי חלל, בעיקר מארה"ב. כיום מפתחת רמון ספייס את הדור הבא של שבבי החלל שיתמחה בעיבוד אותות ומידע שמקבלים לוויינים.

 

אולי תאהבו גם

{{new.img.alt}}
{{new.start}}
{{new.body}}