חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הכירו ושאלו את האסטרונאוטים המתארחים בשבוע החלל הישראלי 2022

16.01.2022
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה כל ההרצאות ישודרו בשידור חי באתר סוכנות החלל
האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי בהרצאה בשבוע החלל הישראלי. השנה כל ההרצאות ישודרו בשידור חי באתר סוכנות החלל

 

איך זה מרגיש לשהות בחלל, כל כך רחוק מכדור הארץ? מה עושים בזמן הפנוי בתחנת החלל הבינלאומית? כיצד אוכלים, שותים, מתקלחים, ישנים? למה הכי מתגעגעים? ומה הדבר הראשון שעושים כשחוזרים לכדור הארץ? 

 

אם גם אתם מוצאים עצמכם שואלים שאלות ומעלים תהיות שכאלה, יש לנו את ההזדמנות המושלמת עבורכם!

 

במהלך שבוע החלל הישראלי (פרטים בהמשך), אשר יערך ב-23 - 27 בינואר 2022, נקיים מפגשים אונליין של אסטרונאוטיות ואסטרונאוטים מכל רחבי העולם – עם הקהל הישראלי.

 

אנו מזמינים אתכם ואתכן לשלוח אלינו שאלות אשר תרצו להפנות אל אחד מהאסטרונאוטים (או לכולם). מי יודע, אולי תזכו להעלות לשידור חי אל מול האסטרונאוט ולשאול אותו את שאלתכם בעצמכם!

 

שליחת השאלות - באמצעות הטופס להגשת שאלות בקישור כאן.

 

מידע נוסף על השידורים הישירים עם מפגשי האסטרונאוטים יתפרסם בקרוב בעמוד הראשי לפעילויות שבוע החלל הישראלי

 

אלה הם האסטרונאוטים אשר ישתתפו בשבוע החלל הישראלי ואליהם ניתן להפנות שאלות:

 

קייטלין רובינס – Kathleen H. Rubins

קייטלין רובינס - אסטרונאוטית אמריקאית של נאס"א, נולדה ב-14 באוקטובר 1978, בפארמינגטון קונטיקט, בארה"ב.

 

עוד כילדה הייתה קייטלין נלהבת מחלל, ועבדה במשך חודשים לחסוך כסף כדי לצאת למחנה חלל, שנתן לה מוטיבציה גבוהה להמשיך וללמוד על התחום גם בהמשך. היא תמיד ידעה שתרצה להיות אסטרונאוטית, ובחרה לפנות ללימודי מדעים. היא בעלת תואר ראשון בביולוגיה מולקולרית, ותואר ד"ר עם התמחות בסרטן.

 

רובינס היא חובבת ספורט אתגרי, אוהבת לטוס, וגם לצנוח, לצלול, לרוץ, לשחות לרכב על אופניים, ואפשר לומר שהיא בכושר מצוין. 

 

רובינס טסה לחלל בשתי משימות שונות, ובסה"כ שהתה בחלל מעל 300 ימים, בהם ביצעה שלל של ניסויים ומחקרים בתחומי התמחותה ובתחומים נוספים. רובינס נבחרה כחלק מנבחרת האסטרונאוטים של תכנית ארטמיס – התכנית של נאס"א להנחית אסטרונאוטים על הירח, כחלק מהמאמצים להגיע בעתיד הלא רחוק למאדים.

 
 

פאולו נספולי – Paolo Nespoli

אסטרונאוט איטלקי של סוכנות החלל האירופאית. נולד בעיר וראנו בריאנזה, איטליה ב 1957. נשוי ואב לשני ילדים. הוא טייס קרב בהכשרתו, צנחן וירטואוז ומדריך צניחה, צוללן עם ניסיון עשיר בצלילות עומק, וידוע כאיש מצחיק מאוד

.

בעל השכלה כמהנדס אווירונאוטיקה וחלל, ותואר שני באווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה, ובעל הכשרה כטיס בחיל האוויר האיטלקי. 

 

נספולי יצא ל-3 משימות חלל, במהלכן הספיק לטוס גם על מעבורת החלל האמריקאית, וגם על חלליות הסויוז הרוסיות, ולשהות לא פחות מ-313 ימים בחלל! 

במהלך שהותו בחלל ביצע נספולי מספר רב של מחקרים מדעיים, ביצע הדגמות של טכנולוגיות שונות לסוכנויות חלל שונות, ואף הקפיד להיות מעורב לאורך כל פעילותו כאסטרונאוט בפעילות חינוכית, כולל פעילות שהתקיימה במהלך שהותו בחלל.

 

ג'סיקה מאיר – Jessica Meir

 

אסטרונאוטית אמריקנית ממוצא יהודי של נאס"א. נולדה ב-1 ביולי 1977 בקאריבו שבמדינת מיין, ארה"ב. 

 

אמה שוודית מרקע נוצרי, ואביה רופא יהודי-ישראלי. מאיר מזדהה תרבותית גם כיהודייה, הלכה לבית כנסת, ואף חגגה בת מצווה, ויש לה גם קרובי משפחה רבים בישראל.

 

בשנת 1999 קיבלה תואר ראשון בביולוגיה מאוניברסיטת בראון, בשנת 2000 קיבלה תואר שני בחקר החלל מאוניברסיטת החלל הבינלאומית ובשנת 2009 קיבלה דוקטורט בביולוגיה ימית ממכון סקיפס לאוקיינוגרפיה. מחקר הדוקטורט שלה התמקד בפיזיולוגית הצלילה של הפינגווין הקיסרי ושל פיל הים הצפוני.

 

מאיר עבדה במתקן מחקר טיסה המאוישת הנמצא במרכז החלל ג'ונסון של נאס"א, וחקרה את ההשפעות של טיסה ממושכת בחלל על גוף האדם. בשנת 2002 השתתפה מאיר כאקוונאוטית במשימה NEEMO ‏4, משימה משותפת לנאס"א ולמנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי, בה שהתה יחד עם שאר חברי הצוות במעבדת מחקר תת-ימית במשך חמישה ימים.

 

בשנת 2019 מאיר שוגרה על גבי סויוז MS-15 יחד עם עמיתיה אולג סקריפוצ'קה והזא אל-מנסורי (מאיחוד האמירויות) לתחנת החלל הבינלאומית. במהלך המשימה יצאה מתחנת החלל להליכת חלל יחד עם האסטרונאוטית כריסטינה קוק, ובכך הן ביצעו את הליכת החלל הראשונה שבוצעה בידי צוות נשי בלבד.

 

אסטרונאוטים רשאים להביא עמם מספר חפצים אישיים לתחנת החלל הבינלאומית, כשחלק מבחירותיה של מאיר היו דגל ישראל, גרביים מעוטרות מגני דוד, חנוכיות, גלויות של ישראל, מדליה לזכרו של טייס החלל הישראלי אילן רמון, וציור שציירה רעייתו רונה רמון. מאיר אף צילמה את ישראל מהחלל.

 

בסך הכל שהתה מאיר 205 יום בחלל.

 
 

הזאע אל מנסורי – Hazza Al Mansouri 

הזאע אל מנסורי, האסטרונאוט הראשון מאיחוד האמירויות, נולד ב 13 בדצמבר 1983, באל-וואטבה, איחוד האמירויות.
 
כבר כשהיה ילד היה אל מנסורי מרותק מכוכבי השמים המרהיבים של מדבריות אזור מגוריו, וחלם להיות טיס. הוא בילה שעות בקריאה על מטוסים ומסעות חקר בחלל.
אל מנסורי בעל הכשרה כטייס קרב בחיל האוויר של איחוד האמירויות, ובעל תואר ראשון בהנדסת אווירונאוטיקה. 
 
לאל מנסורי יש ארבעה ילדים, וככשטס לראשונה לחלל - הקפיד לקחת איתו תמונה של משפחתו איתו, דגל איחוד האמירויות, ואף דגלי מדינות נוספות - ביניהם דגל ישראל!
את דגל ישראל שלקח איתו לחלל העניק הזאע אל מנסורי למשלחת הישראלית שהגיעה לאיחוד האמירויות במסגרת תערוכת האקספו שהתקיימה שם.
 
 

ויקטור גלובר – Victor Glover 

 אסטרונאוט אמריקאי של נאס"א, נולד ב-30 באפריל 1976, בפומונה, קאליפורניה, בארה"ב.

שיחק פוטבול כשהיה צעיר והיה ספורטאי מצטיין, בעל תואר ראשון בהנדסה, ולא פחות מ 3 תארים מתקדמים, בתחומי הנדסה אווירונאוטית של טיסות ניסוי, הנדסת מערכות, ולימודים צבאיים.

גלובר שירת בחיל הים של הצבא האמריקאי, והוא בעל דרגת קומאנדר.

 

בנובמבר 2020, היה גלובר חבר בצוות הראשון של אסטרונאוטים שטסו על חללית הדראגון של חברת SpaceX. גלובר היה טיס המשימה, וזו הייתה הפעם הראשונה שאסטרונאוטים אמריקאים טסים לחלל בחללית אמריקאית, מאז טיסתה של מעבורת החלל האחרונה, אי שם בשנת 2011. לאורך כל העשור האורך בין שנים אלה, טסו האסטרונאוטים של נאס"א בחלליות הסויוז הרוסיות, הממריאות מבסיס בייקונור בקזחסטן.

 

אי סו-יון – Yi So-yeon 

 

‏האסטרונאוטית הדרום קוריאנית הראשונה ששהתה בחלל. נולדה ב־2 ביוני 1978 בקוואנגג'ו, דרום קוריאה. בעלת תואר ראשון ושני בהנדסת מכונות, ודוקטורט בביוטכנולוגיה.  

 

במסגרת תכנית החלל הקוריאנית, הוחלט להתחיל באימון אסטרונאוטים. סו-יון הייתה אחת משני המועמדים הסופיים לתפקיד, וכבר נדמה היה שמשרד המדע והטכנולוגיה הקוריאני בוחר במועמד השני על פניה. אולם, ממש בסיום התהליך ואחרי שכבר הוכרז על המועמד השני על פניה – הצליחה סו-יון להתעלות ולקבל את התפקיד הנכסף – ולהיות לקוריאנית הראשונה בחלל. סו-יון היא האישה השלישית, אחרי הלן שרמן (בריטניה) ואנושה אנסארי (איראן) אשר ייצגה לראשונה את מדינתה בחלל. במהלך משימתה ביצעה ניסויים ומחקר מדעי נרחב. 

 

צ'ארלי בולדן – Charlie Bolden

 

מנהלה של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א מיולי 2009 ועד ינואר 2017. נולד ב-19 באוגוסט 1946.

 

חובב ריצה וכדורגל. בעל תואר במדעים ובמדעי החשמל, ותואר שני במדעים. בעל הכשרה כטייס קרב בצבא האמריקאי.

 

בולדן טס לחלל ארבע פעמים במסגרת תכנית מעבורות חלל, והיה לאפרו-אמריקני הראשון בתפקיד טייס במעבורת החלל. במהלך משימות אלה ביצע אינספור משימות מדעיות וטכנולוגיות, ביניהן הצבת טלסקופ החלל האבל בחלל. 

 

הוא מילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים בצבא האמריקאי ובנאס"א, וגולת הכותרת הוא תפקידו כמנהל נאס"א, כאשר היה לאפרו-אמריקני הראשון שעמד בראש נאס"א.

תגיות: