חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הטיל הסיני עבר לפנות בוקר מעל ישראל – והתרסק סמוך למלדיביים

לא דווח על אבדות בנפש או ברכוש

עודד כרמלי
9.05.2021

 

ליבת המשגר הסיני הכבד לונג מארץ' 5B נפלה לאטמוספרה של כדור הארץ הבוקר (ראשון) בשעה 05:24. הטיל צולם כשהוא חולף מעל ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומדינות נוספות במזרח התיכון, אבל לבסוף התרסק בקו רוחב 72.42 מעלות מזרח וקו גובה של 2.65 מעלות צפון – כלומר סמוך לאיים המלדיביים.

 

ב-29 באפריל שיגרה סין את המודול הראשון בתחנת החלל שלה, טיאנגונג 3 ("הארמון השמיימי"). השיגור ההיסטורי עבר בהצלחה, והמודול טיאנחה ("מילולית: הרמוניה שמיימית"), נישא על גבי המשגר מנמל החלל וונצ'אנג שבאי האינאן בדרום המדינה. 8 דקות לתוך הטיסה, המודול ניתק מהמשגר והחל לטפס למסלול המיועד שלו, בגובה 370 ק"מ מעל פני הים.

 

אלא שאז הסתבר כי גם ליבת המשגר נכנסה למסלול סביב כדור הארץ, שלסינים אין למעשה שליטה עליה וכי היא צפויה ליפול חזרה בתוך ימים ספורים עקב גרר אטמוספרי.

 
 
 

סוכנויות חלל ברחבי העולם עקבו בדאגה אחר ליבת המשגר, שאורכה כ-30 מטרים, רוחבה כחמישה מטרים, משקלה כ-21 טון והיא טסה במהירות של כ-25,000 קמ"ש, או שבעה קילומטר לשנייה – וניסו לחזות את מקום הפגיעה.

 

במהלך הלילה הודיעה סין כי המשגר ייכנס לאטמוספרה מעל המזרח התיכון, כשהוא עושה את דרכו לכיוון דרום-מזרח – ואכן בשעה 05:11 הצליח צופה בחיפה לתעד את הטיל כשהוא נמוך מאוד בשמיים. בדקות שלאחר מכן התקבלו סרטונים דומים מכל רחבי המזרח התיכון, ולפי ניתוח המסלול היה ברור שחלקי הטיל הולכים להתפזר באזור האוקיינוס ההודי.

 

בסופו של דבר רוב חלקי הטיל נשרפו באטמוספרה, ושני חלקים נפלו באוקיינוס ההודי, סמוך לחופי המלדיביים. נכון לשעה זו לא דווח על נפגעים בנפש או ברכוש, ונראה כי מדינת האיים הקטנה זכתה לבוליד מרהיב ומפחיד.

 

fall.jpg

נקודת הפגיעה על המפה
נקודת הפגיעה. קרדיט: Google Earth