חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

מיקרוסקופט מצטרפת למהפכת החלל החדש: תציע מחשוב ענן למפעילי לוויינים

התחרות בין מיקרוסופט לאמזון מעלה הילוך בתחום חיבור בין לווייני תקשורת לתשתיות מחשוב הענן בכדור הארץ

עודד כרמלי
24.09.2020
מהפכת החלל החדש לפי מיקרוסופט. קרדיט: Microsoft Azure
מהפכת החלל החדש לפי מיקרוסופט. קרדיט: Microsoft Azure

צעד נוסף בדרך לחיבור החלל לרשת האינטרנט: ענקית התוכנה מיקרוסופט הודיעה השבוע (שלישי) על השקת שירות חדש שיאפשר למפעילי לוויינים לתקשר עם לווייניהם במסלול, לשמור מידע שמגיע מהלוויינים ולעבד אותו בזמן אמת – הכול באמצעות בשירותי הענן של מיקרוסופט.

 

 

בכך הצטרפה מיקרוסופט לאמזון, שכבר מציעה למפעילי לוויינים עיבוד נתונים בזמן אמת, באמצעות רשת של תחנות קרקע המחוברות לחוות השרתים של מחשוב הענן דרך Amazon Web Services או AWS. השירות החדש של מיקרוסופט נקרא Azure Orbital, והוא חלק מחטיבת שירותי מחשוב הענן של מיקרוסופט, אזורה. 

 

לחבר את הלוויין - לאינטרנט

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה בתהליך עיבוד הנתונים מלווייני תקשורת ותצפית. אם היום, למשל, לוויין תצפית מצלם תמונות רבות של יער מסוים, ומתוך אלף תמונות אחת צולמה בדיוק שחלף ענן מעל היער ואחת מראה התחלה של שריפה ביער, על מפעיל הלוויין להוריד את כל אלף התמונות, באמצעות אנטנה, למרכז בקרה ייעודי, לעבור עליהן ולמיין אותן. אז, ורק אז, יוכל מפעיל הלוויין לדעת שתמונה אחת חסרת ערך ותמונה שנייה מחייבת פעולה מיידית. סדר הפעולות הזה מסורבל, ארוך ויקר.

 

benefit-1.jpg

הדמיה של לוויין במסלול סביב כדור הארץ. תהליך מסורבל, ארוך ויקר. קרדיט: Microsoft Azure
הדמיה של לוויין במסלול סביב כדור הארץ. תהליך מסורבל, ארוך ויקר. קרדיט: Microsoft Azure

 

כמובן, לוויינים חכמים יודעים לעשות את כל זה לבד, אלא שמחשבי-העל שלהם יקרים ושוקלים הרבה יותר מבקרים פשוטים של לוויינים. העברת הנתונים לחוות שרתים בכדור הארץ גם תאפשר לכל מפעיל לוויין קטן ליהנות מעוצמת המחשוב של ענקיות תוכנה כמו מיקרוסופט ואמזון, וגם תאפשר לשגר לוויינים זולים יותר. בכך, החיבור לרשת חוות השרתים בכדור הארץ יסלול את הדרך לשיגור מספר רב של לוויינים קטנים וזולים בהרבה, כחלק ממהפכת "החלל החדש".


כחלק ממהפכת "החלל החדש" (New Space), חברות רבות מנסות לקשר את לווייני התקשורת והחישה מרחוק סביב כדור הארץ לרשת מחשוב הענן של כדור הארץ. על ידי הקישור הזה, מפעיל של לוויין לא יצטרך מרכז בקרה ייעודי כדי להוריד, לשמור ולעבד את הנתונים המתקבלים – אלא יתחבר מהמחשב או מהטלפון לשרתי מחשוב הענן דרך האינטרנט. בנוסף, אותם שרתים עוצמתיים מספיק כדי לקבל החלטות בזמן אמת, ובאמצעות בינה מלאכותית ולמידת מחשב – לסנן מראש תמונות שעננים הסתירו, לדוגמא.

 

benefit-2.jpg

הדמיה של תחנות הקרקע החדשות של מיקרוסופט. קרדיט: Microsoft Azure
הדמיה של תחנות הקרקע החדשות של מיקרוסופט. קרדיט: Microsoft Azure

 

התחרות מתחממת

ההודעה של מיקרוסקופ החריפה את התחרות בין בינה לבין אמזון על זכות הבכורה בחיבור בין לווייני תקשורת לתשתיות מחשוב הענן על הארץ. בחודש יוני האחרון, אמזון הודיעה על הקמת יחידה ייעודית חדשה בחברה, Aerospace and Satellite Solutions, שתציע שירותים ותמיכה למפעילי ומשגרי לוויינים.

 

ועד שזה יקרה, מיקרוסקופט כבר מרחיבה את רשת השותפות שלה באזורה. כיום שותפות בשירותי הענן של אזורה תחנות קרקע רבות שנועדו לקלוט אותות לוויין גיאוספציפיים, כמו Intelsat, SES ו-Inmarsat. יחד עם ההודעה על השקת השירות החדש, מיקרוסופט הודיעה כי חברה לרשת KSAT הענקית, המונה יותר מ-200 אנטנות לוויינים. לפריסה הרחבה של תחנות הקרקע חשיבות גדולה לשירותי לוויין גיאוספציפיים, כמו לווייני תצפית ותקשורת, שאוספים ומשדרים נתונים לאתרים ספציפיים.

תגיות: