חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

שת"פ חלל ראשון לצרכי שלום בין ישראל להונגריה

20.07.2020
מימין: שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, שר החוץ, גבי אשכנזי, שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו
מימין: שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, שר החוץ, גבי אשכנזי, שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו

במסגרת ביקור שר החוץ ההונגרי בישראל, פטר סיירטו (Szijjártó) נחתמה היום (שני, 20.7) הצהרת כוונות לקידום שת"פ לחקר החלל לצרכי שלום. בהצהרה נכתב כי שתי המדינות יקדמו בעתיד הקרוב הסכם בילטרלי לשיתוף פעולה בתחומי חקר ושימוש בחלל החיצון לצרכי שלום. 

 

בין הנושאים שבהם ניתן יהיה לשתף פעולה: לוויינים, מחקרים משותפים בתחומי תצפיות כדה"א, משימות חלל ושיטות לחקר החלל כגון רובוטיקה, רכבי חלל, שיטות אופטיות, טכנולוגיות חלל ועוד. 

 

בין המדינות קיים הסכם מסגרת בתחום החינוך, התרבות והמדע מאז שנת 1991 וההצהרה לשיתוף פעולה שנחתמה היום, באה מתוך רצון של הצדדים להדק ולחזק את שיתוף הפעולה ביניהן. מטרת ההצהרה היא לספק תשתית לשיתוף פעולה בין המדינות וממנה יגזרו בהמשך גם הסכמים לשיתוף פעולה בתוכניות ספציפיות שעליהן יחליטו הצדדים.

 

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי אמר כי "תעשיית החלל הישראלית, שזכתה למוניטין בינלאומי, היא נכס אסטרטגי. שיתופי פעולה, כמו זה שנחתם עם הונגריה, מביאים עימם הזדמנויות להעמקת היחסים שלנו עם מדינות העולם וליצירת הזדמנויות כלכליות משמעותיות, במיוחד לאור פריחתה של תעשיית החלל האזרחית. דווקא עכשיו, בעת משבר, נכון להשקיע בפיתוח התעשיות שבהן לישראל יתרון יחסי ושביכולתן לייצר מנופים כלכליים ומנועי צמיחה". 

 

אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, הוסיף כי "סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה רואה בשיתוף הפעולה עם מדינות המקדמות חלל, הזדמנות מצוינת לאקדמיה ולתעשייה הישראלית. כבר היום יש בישראל טכנולוגיות מתקדמות מאד בתחום ושיתוף פעולה בינלאומי כזה יתרום לשתי המדינות. החתימה היום היא דוגמא נוספת לחשיבותה המיוחדת של הונגריה כידידה של מדינת ישראל".