חדשות החלל
arrow-left
לחדשות החלל

הציבור בחר: "אָלֵף" הוא שמו של כוכב הלכת הישראלי הראשון בחלל

כוכב חדש נולד

17.12.2019
1,600 הצעות לשם לכוכב הלכת התקבלו בסוכנות החלל הישראלית, 20,000 איש נכנסו לאתר, הצביעו והשפיעו – השם שנבחר לכוכב הלכת הישראלי הראשון הוא "אָלֵף".

לאות "אָלֵף" משמעויות רבות: היא האות הראשונה בשפה העברית, אות שנחשבת גם לאם הקריאה. בנוסף, מקור האות "אֶלֶף" במקורות הוא "שור" (ככתוב: "שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ" :דברים, ז', י"ג), וצורתה בכתב יד התפתחה מצורת ראש השור. גם בתורת הקבוצות משמשת האות א' לציון עוצמתן של קבוצות אינסופיות, אינסופי בדומה לחלל האינסופי בו נמצא כוכב הלכת ואפילו בקבלה מסמלת האות א' את אחדות הבורא.
 
כוכב הלכת "אָלֵף" שלנו, שנמצא בחלל, יסתובב סביב כוכב נוסף, כוכב האם שלו, בדומה לכדור הארץ שמקיף את השמש. שמו של כוכב האם יקרא "תבל", המסמל את יקום, וגם האות האחרונה בשפה העברית, שתסגור מעגל עם אלף האות הראשונה. או במילים אחרות, כמו שנהוג לומר, מא'-עד ת', מהתחלה ועד הסוף, ביטוי שמסמל שלמות.
הבחירה ב "אָלֵף" וב"תבל" כשמות כוכבי הלכת של ישראל בחלל, תנציח את התרבות, הסמל והשפה של העם היהודי, לא רק על כדור הארץ מעתה גם בחלל.
 
בחירת שם כוכב הלכת מסיימת למעשה את התחרות עליה הכריזה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, שם שיתפו את הציבור הרחב בבחירת שם לכוכב הלכת הישראלי הראשון. מדובר בכוכב לכת שלא נמצא במערכת השמש שלנו, אלא במערכת חיצונית המרוחקת ממערכת השמש כ-1500 שנות אור.
 
לאחר שהתקבלו אלפי הצעות, מיינה הוועדה המקצועית את השמות הנבחרים; מתוכם, התבקשו הגולשים להצביע. כ-20,000 איש נכנסו והצביעו והזוכה הגדול הוא השם "אָלֵף".
 
כוכב הלכת אָלֵף, אשר סימונו המדעי   HAT-P-9b. גם " אָלֵף",  כוכב הלכת שלנו, וגם כוכב האם שלו תבל, ממוקמים בקבוצת הכוכבים "עגלון" בה נמצאים גם כוכבי לכת של מדינות נוספות - לוקסמבורג ובלגיה.
 
התחרות התקיימה לרגל חגיגות 100 שנה לאיגוד האסטרונומי הבינלאומי (IAU), שהוא הגוף היחיד שמוסמך לתת שמות לגופים שנמצאים בשמיים. במסגרת הפרויקט האיגוד הציע למאות מדינות להעניק שֶם לכוכב לכת ולכוכב במערכת שמש חיצונית שנבחרה לכל מדינה. מעל 110 מדינות השתתפו בבחירת השם לכוכבי הלכת שניתנו למדינות ומעל 400 אלף איש ברחבי העולם הצביעו לשם של כוכב הלכת שלהם. ישראל, אגב, בין המובילות במספר השמות שהציעו לכוכב ובמספר המצביעים שהשתתפו באופן פעיל בתחרות.
 
נכון להיום, כבר יודעים על אלפי כוכבי לכת  שנמצאים בחלל, מחוץ למערכת השמש. אָלֵף הוא אחד מהם אבל לא כדאי לצפות לביקור בו אי פעם, שכן הוא מרוחק 1,500 שנות אור מאתנו.
 
שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס:  ״בחירה מכובדת ומעניינת של הציבור הישראלי, שהשתתף בהמוניו בקביעת השם לכוכב הלכת החדש של מדינת ישראל. זוהי הוכחה נוספת להתעניינות הגוברת והולכת של ציבור ענק בענייני מדע, טכנולוגיה וחדשנות שהונגשו לציבור בהשקעות ענק בארבע השנים האחרונות״.