מכתש רמון זכה להכרה כשמורת אור כוכבים בינלאומית

לילה של כוכבים ומטאורים קרובים במצפה רמון

18.09.2017
מכתש רמון בנגב | צילום: Jonathan elihis

קל לשכוח את כוכבי הלילה ברוב האזורים המיושבים בישראל ובעולם. רוב תושבי הערים יתקשו אף לדמיין כיפת שמים זרועה בהמוני כוכבים, בשל האור המלאכותי שמפריע. מכתש רמון הוא במובן הזה מקום ייחודי וכעת הוא אף זוכה בתואר "שמורת אור כוכבים בינלאומית" מהארגון  האמריקאי IDA- International Dark Sky Association.

תואר בינלאומי זה מהווה הכרה באתרים ברחבי העולם אשר מסיבות אקולוגיות, אסטרונומיות ותרבותיות נשמרים בהם התנאים המאפשרים לצפות בשמי הלילה במצבם הטבעי, זרועי כוכבים ובמלוא תפארתם. עד כה זכו לסטטוס יוקרתי זה רק 54 שמורות טבע ב-15 מדינות ברחבי העולם ומדינת ישראל הנה המדינה הראשונה הזוכה להכרה זו באזור המזרח התיכון.

הפחתת זיהום האור בעולם היא נושא שבשנים האחרונות גוברת ההכרה בחשיבותו לסביבה ולאדם. ההכרה הבינלאומית במכתש רמון כשמורת אור-כוכבים בינלאומית מצרף את ישראל לחזית העולמית של התעוררות זו. ג'יי סקוט פייראבנד, מנכ"ל IDA אמר כי "הכרזתו של מכתש רמון כשמורת אור כוכבים בינלאומית הוא רגע של פרשת דרכים בהיסטוריה של התוכנית הבינלאומית לאתרים חשוכים. יש לנו תקוות גדולות בערך של שמורת אור הכוכבים החדשה לקראת העלאת המודעות לשימור שמי הלילה המאוימים מזיהום אור במקומות אחרים בישראל, כמו גם במזרח התיכון הרחב."

גלקסיית שביל החלב מעל מכתש רמון | צילום: Jonathan elihis

נוף בראשיתי תחת מטר פרסאידים

ההכרה במכתש רמון מגיעה לאחר שלוש שנות בחינה ובדיקה קפדנית שהתבצעה על ידי ה-IDA, בזכות איכות שמי הלילה שנמצאה בשמורה ברמה המחמירה ביותר שהארגון דורש, תוכנית להסדרת תאורה ייחודית לאזור בחניון הלילה, לצד תוכנית חינוך מגוונות שתונגש לציבור. בשנים האחרונות, למשל, אירועי מטר הפרסאידים המתרחש מדי שנה מושכים קהל מגוון של מבקרים המגיעים ליהנות מגשם של מטאורים. ההכרה הבינלאומית עתה, מגדירה באופן רשמי את מערב מכתש רמון כאזור ליבה לא מופר, ואת אזור מזרח המכתש כאזור שבו הרשות מאפשרת לציבור המבקרים ליהנות מחוויה לילית ייחודית באמצעות חניוני לילה המותאמים למזעור זיהום האור, בשילוב תכנים חינוכיים בנושאי אסטרונומיה והטבע בלילה.

"בין משימות שימור נופי הבראשית של הנגב נמצאת המשימה המאוד חשובה של שימור הלילה שמיים חשוכים ואור כוכבים המאוד מיוחדים של הנגב", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "ההכרה תאפשר לשמר במכתש את הערכים החשובים שהוא מייצג מבחינה אקולוגית, מדעית, תרבותית וחווייתית עבור כלל הציבור במדינת ישראל. יתרה מכך, פרויקט דגל זה מהווה מודל אשר מציג סטנדרטים חדשנים לשימוש בתאורה מלאכותית בלילה באתרי רשות הטבע והגנים, ויתרום להפיכת כלל שמורות הטבע בישראל למקומות שבהם נשמרים ערכים חשובים אלו למען הדורות הבאים. במסגרת ההכרה תקדם הרשות שיתופי פעולה עם הציבור הישראלי, המבקרים מהעולם, קהילות סמוכות, צה"ל, קהילת האסטרונומים ובמיוחד תושבי העיר מצפה רמון."